|
کدخبر: 257024

امین تارخ: زمینه جذب بازیگران ایرانی در سینمای ترکیه فراهم می شود.

امین تارخ بازیگر سرشناس فیلم و سریال های پر بیننده ایرانی که در روزهای گذشته دومین کارگاه بین المللی بازیگری خود را در استانبول برگزار کرده، به خبرنگار ماگفت: آموزش های لازم می تواند زمینه جذب ایرانی های مقیم ترکیه را که مسلط به زبان ترکی هستند، در سینمای این کشورهموار سازد.

سینما و تلویزیون امین تارخ: زمینه جذب بازیگران ایرانی در سینمای ترکیه فراهم می شود.

 امین تارخ بازیگر سرشناس  فیلم و سریال های پر بیننده ایرانی که با نقش های ابن سینا و شیخ حسن جوری در سربداران و  معصومیت از دست رفته و سریال های دیگر  که در روزهای گذشته دومین کارگاه بین المللی بازیگری خود را در استانبول برگزار کرده، به خبرنگار ماگفت: آموزش های لازم می تواند زمینه جذب ایرانی های مقیم ترکیه را که مسلط به زبان ترکی هستند، در سینمای این کشورهموار سازد.

بازیگر سرشناس و پرسابقه  سینما ، تئاتر  و تلویزیون ایران که در روزهای گذشته دومین  کارگاه بین المللی بازیگری خود را در استانبول برگزار می کرد، گفت: آموزش های لازم می تواند زمینه جذب ایرانی های مقیم ترکیه که مسلط به زبان ترکی هستند را در سینمای این کشور هموار  سازد.

امین تارخ درباره ورکشاپی که اخیرا به همت شرکت ریجنسی آرت از ۱۴ آوریل  به مدت ۹ روز در دو دوره مقدماتی و پیشرفته برگزار شده، ادامه داد: امیدوارم این ورکشاپ به درصدی از نیاز هنرجوهای علاقمند پاسخ حرفه ای داده باشد.

امین تارخ  بازیگرایرانی در پاسخ به سوال خبرنگار آناتولی درباره ادامه همکاری ها ، اذعان داشت: تداوم ورکشاپ های بازیگری می تواند زمینه همکاری های متقابل را نیز فراهم کند. ورکشاپ بازیگری علاوه بر اینکه می تواند راه بسیاری از جوانان مستعد ایرانی مقیم ترکیه  را به سریالها و سینمای ترکیه باز کند، می تواند زمینه را برای همکاری های گسترده تر نیز هموارتر سازد.  شاید کارگردانانی بخواهند در ساخت فیلم و سریال های ترکی با تهیه کنندگان ترک  همکاری کنند یا برعکس، که امکانپذیر است.

تارخ با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه، اظهار داشت: ترکیه در دو دهه گذشته در صنعت فیلم سازی پیشرفت  چشم گیری داشته و با تجهیزات پیشرفته ای که در اختیار دارد توانسته است خود را با تکنولوژی روز جهان هماهنگ کند. به نظرم ترکیب روح معنوی موجود در صنعت فیلم سازی  ایران با صنعت فیلم سازی ترکیه می تواند به نتایج مطلوبی منجر شود.

این بازیگر شناخته شده درباره بازیگران ترک، اذعان داشت: شاید بازیگران ترک را به نام نشناسم اما بازی هایشان را دیده ام و می دانم  که ترکیه بازیگران خوبی دارد. مثلا کوانچ تاتلی توغ با بازیش  در عشق ممنوع  شناخته شد که قابلیتهای بازیگری آنچنانی نداشت و بیشتر یک مدل بود. اما پس از گذراندن دوره های آموزشی در امریکا و اروپا در سریال کوزی گونی فوق العاده ظاهر شد. یا می توانم از برن ساعت نام ببرم که بازیگر بسیار خوبی است. در کل ترکیه بازیگر خوب به معنی واقعیش خیلی دارد.

وی همچنین تاکید کرد: گاهی به نظر می رسد اغلب  فیلمها و سریالها با بازیگران مشخصی ساخته می شود و عده ای نمی توانند استعدادشان را به نمایش بگذارند. به این دلیل بود که اندیشیدم شاید این ورکشاپ و کارگاههای بعدی بتواند برای جوانان ایرانی مسلط به زبان ترکی مقیم اینجا فرصت کارکردن فراهم کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قصد دارد ورکشاپهای بازیگری در ترکیه را  ادامه دهد، گفت: با توجه به درخواستهای مکرر هنرجویان ایرانی و ترک به نظر می رسد می توان  بزودی ورکشاپ هایی از این دست را در ترکیه برگزار کرده و تداوم بخشید. بزودی کارگاه دیگری از این دست در ترکیه برگزار خواهیم کرد.

حضور امین تارخ در دانشگاه توپکاپی مایه مسرت ما شد   

عبدل سوسلر  بازیگر ترک و مدیر دانشکده تئاتر توپکاپی استانبول درباره کارگاه مذکور و حضور استاد امین تارخ به خبرگزاری آناتولی گفت: ورکشاپ اخیر نخستین رویداد بین المللی رشته تئاتر این دانشگاه است و ما خوشحالیم که این نخستین رویداد را با یکی از استادان و بازیگران بی بدیل ایرانی کلید زدیم. امیدواریم این همکاریها بصورت مستمر ادامه پیدا کند. از طرفی ما امتحان کردیم و دیدیم که می شود با یک مترجم خوب ورکشاپی مطلوب برگزار کرد و به نتیجه بسیار عالی رسید.

این ورکشاپ بازیگری با حضور استاد امین تارخ  و همراهی نیما تارخ بازیگر تئاتر و سینما، در روز ۱۴ آوریل به مدت ۵ روز ادامه داشت که با درخواست هنرجویان برای ادامه ورکشاپ به مدت ۹ روز در دو دوره مقدماتی و پیشرفته برگزار شد. این کارگاه که با  همت  و اجرای شرکت« ریجنسی آرت » و دانشگاه« توپکاپی» استانبول برگزار شد، آخرین روز  خود را به آموزش و تدریس هنرجویان ترک این دانشگاه اختصاص داد که با استقبال بی نظیر هنرمندان و هنرجویان ترک این دانشگاه مواجه شد

شایان ذکر است روابط عمومی ریجنسی آرت طی اطلاعیه ای اعلام کرد با توجه به استقبال بسیار زیاد علاقمندان، این دوره ها در آینده ای نزدیک با شیوه ای منظم ادامه خواهد یافت و همچنین تلاش خواهیم کرد از هنرجویان ممتاز این دوره ها ، در تولیدات مشترک بین سینمای ایران و ترکیه که در دست اجرا داریم ، استفاده کرده و راه را برای رشد بیشتر آن عزیزان بگشاییم.

نویسنده: نازنین مقدم

ارسال نظر