|
کدخبر: 132142

قیمت‌گذاری به خودروسازان سپرده می‌شود؟

گمانه‌زنی‌‎ها در خصوص طرح اصلاح قیمت خودرو هر روز رنگ تازه‌ای به خود می‌گیرد، درحالی که هنوز سرنوشت «عرضه خودرو در بورس کالا» مشخص نشده، از تصویب طرح «واگذاری تعیین قیمت بخشی از خودروهای تولیدی کشور به خودروسازان» توسط صمت خبر می‎رسد.

اما آرش محبی، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو در گفت‎وگو با بورسان تصویب هرگونه طرحی برای نرخ‌گذاری خودرو را تکذیب و تاکید می‎کند که تمام این طرح‌ها در حد گمانه‌زنی است و حتی طرح‎های دیگری نیز برای اصلاح نرخ‎گذاری خودرو مطرح است. با این حال محبی‎نژاد از ورود شورای سران قوا به این موضوع و تعیین تکلیف نرخ‌گذاری خودرو تا پایان آبان خبر می‎دهد. موضوعی که می‌تواند به جهش تولید خودرو تا پایان سال منجر شود.

جهش تولید خودرو تا پایان سال

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو از تصویب قریب الوقوع یک بسته حمایت از خودروسازان در مقابله با تحریم صنعت خودرو توسط شورای سران قوا خبر داد. آنطور که محبی‌نژاد می‌گوید این بسته شامل سه محور اصلاح نرخ‌گذاری، حل مشکل نقدینگی ریالی- دلاری و همچنین رفع موانع افزایش تیراژ تولید خودرو است.

او نتایج تصویب این بسته را اینگونه تشریح می‎کند: تحت تصویب این بسته حمایتی تا پایان سال شاهد جهش تولیدات خودروسازان خواهیم بود. چراکه توان قطعه‌سازان پاسخگوی تولید ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال است این در حالی است که درحال‌حاضر سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در کشور تولید می‌شود. با اجرای این بسته حمایتی مشکل قطعه سازان نیست رفع شده و شاهد افزایش تولید خودرو خواهیم بود. همچنین افزایش عرضه در کنار اصلاح نرخ‌گذاری، موجب می‌شود که قیمت‌ها در حاشیه بازار که درحال‌حاضر ۸۰ تا ۱۰۰ درصد از نرخ کارخانه‌ای بیشتر است، کاهش یابد. در واقع قیمت خودرو به نرخی بین قیمت‌های کنونی در حاشیه بازار و قیمت کارخانه‌ای خواهد رسید و سفته بازی و تقاضای کاذب از بازار جمع می‌شود.

محبی‎‌نژاد بر این باور است در صورتی که این طرح هرچه سریع‌تر تصویب و اجرایی نشود، خودروسازان ورشکسته و تولید خودرو در کشور متوقف خواهد شد. با این حال او تاکید می‌کند که در سطوح بالای سران کشور اراده جدی بر حل مشکل خودروسازان و حمایت از آنها در مقابل تحریم‌های امریکا وجود دارد.

طرح عرضه خودرو در بورس‌کالا منتفی نشده است

آنطور که محبی‌نژاد می‌گوید، خودروسازان به دنبال تصویب طرحی فوری برای اصلاح نرخ‌گذاری و حمایت از خودروسازان هستند. این در حالی است که هرگونه طرحی که در مجلس تصویب شود تا زمان اجرایی شدن آن ۶ تا ۷ زمان می‎برد. او به خبر منتفی شدن طرح مجلس برای عرضه خودرو در بورس کالا واکنش نشان داد و گفت: این طرح منتفی نشده بلکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس به آن ایراداتی وارد کرد و برای رفع مشکلات به کمیسیون تخصصی خودرو ارجاع داده است.

او در ادامه به روند کند تصمیم‌گیری‎ها در کشور ایراد می‌گیرد و می‌گوید: خودروسازان یک شبه با تحریم‌های امریکا و پیامدهای آن مواجه می‌شوند. ما در داخل کشور نیز باید سرعت تصمیم‌گیری‌ها را به سرعت تحولات جهانی برسانیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو همچنین در خصوص خبری که امروز منتشر شد و از موافقت وزارت صمت با طرح سایپا مبنی بر نرخ‌گذاری حدود ۵۵ درصد تولیدات خودرویی هر دو خودروساز توسط شورای رقابت و نرخ‌گذاری ۴۵ درصد محصولات توسط هیات مدیره خودروسازان خبر می‌داد، گفت: اینها همه در حد گمانه و طرح است. به غیر از این، گزینه‎های دیگری نیز مطرح است. همچنین باید در نظر گرفت که وزارت صمت مرجع ذیصلاح برای تصمیم‌گیری در این خصوص نیست و هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص نرخ‌گذاری خودرو باید به تصویب شورای سران یا مجلس شورای اسلامی درآید.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها