|
کدخبر: 213265

اجاره ساعتی سوئیت بدون ارائه مدرک محرمیت!

بسیاری از واحد‌های اجاره‌ای روزانه در پایتخت وجود دارند که بدون دریافت مدرک محرمیت خانه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

 قانون معمولاً به عنوان سیستمی از احکام شناخته می‌شود که از طریق موسسات اجتماعی یا دولتی ایجاد و الزام‌آور می‌شود تا رفتار‌ها را تنظیم کند. قانون می‌تواند  فیزیکی باشد که بر انسان تأثیر دارد، یا قوانین اخلاقی و احکامی که دولت یا قدرت فراتر یک کشور، آن را به شیوه خاص و در جایگاه خاصی وضع نموده است.

در کشور‌های اسلامی مانند ایران، سیستم اصلی قانون گذاری، احکام اسلامی است. یعنی دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی در یک دستگاه، سازمان، نهاد و... بر اساس احکام اسلامی تنظیم می‌شوند که تخطی از این قوانین پیگرد خواهد داشت.

یکی از این قوانین مربوط به رزرو هتل و مسافرخانه در اقصی نقاط کشور است. طبق قوانین کشور، حداقل سن رزرو هتل در ایران ۱۸ سال تمام است و افراد کمتر از این سن قادر به رزرو هتل نمی‌باشند. مسافران در زمان پذیرش باید مدارک شناسایی شامل کارت ملی، شناسنامه عکس دار، پاسپورت یا ویزا (برای مسافران خارجی) به همراه داشته باشند.

طبق همین قانون، زوج‌های ایرانی برای اینکه بتوانند سوئیت مشترک رزرو کنند، باید کارت ملی یا شناسنامه یکی از زوجین را به همراه داشته باشند. در صورت ازدواج موقت نیز همراه داشتن صیغه نامه معتبر الزامی است. اما چند وقتی می شود که ظهور پدیده‌ای به نام «اقامتگاه‌های روزانه»، قوانین مربوط به رزرو مکان را زیر سوال برده است؛ بدین صورت که با یک جستجوی ساده در اینترنت، سایت‌های عجیب و غریبی در معرض دید کاربران قرار می‌گیرند که فهرستی از منازل اجاره‌ای روزانه را در اقصی نقاط تهران و با طیفی از قیمت‌ها و امکانات مختلف در خود جای داده‌اند.

فعالیت این سایتها که یکی از آنها مجوز فعالیت خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده و یکی از منابع شناخته شده برای اجاره واحد مسکونی روزانه در اقصی نقاط تهران به شمار می‌رود، با ماده ۲۸ آئین نامه پلیس نظارت بر اماکن عمومی که درباره بررسی تطابق ظواهر اماکن عمومی با شئونات مذهبی و سنن و آداب جامعه است، مغایرت دارد. زیرا در این سایت، واحد‌هایی مجهز تنها با یک کلیک ساده و با قیمت بالا به صورت روزانه اجاره داده می‌شوند. علیرغم اینکه وجود مدرک محرمیت در این سایت به عنوان شرط الزامی ذکر شده، اما هنگام مراجعه، میزبان هیچ توجهی به نسبت مهمانان ندارد و به راحتی بسته‌های بهداشتی شامل زیرانداز، دستمال کاغذی و... در اختیار آنان قرار می‌گیرد. 

البته ممکن است توجیه پیش رو برای این اقامتگاه‌ها به این شکل باشد که مسافران تهرانی برای یک روز هم که شده در سوئیت‌های مجهز اقامت کنند، اما باید توجه داشت که اقامتگاه‌های رسمی مانند مسافرخانه‌ها یا هتل‌ها که هدف آنها هم ارائه خدمات مطلوب به مسافران است، قطعا به موازین شرعی توجه دارند. لذا، بیم آن می‌رود که وجود چنین اماکنی باعث ترویج فساد و همچنین ازدیاد ازدواج سفید در جامعه شود

امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی تهران در گفت وگو با خبرنگار ما درباره «اجاره واحد‌ها بصورت ساعتی و روزانه و بدون مدارک شرعی به زنان و مردان» گفت: این پدیده همانطور که قبل از انقلاب هم رواج داشته، چندین سال است که دوباره شکل گرفته است. ابتدا برخی راننده تاکسی‌ها اقدام به این کار و جابجایی زنان و دختران می‌کردند، اما به‌تدریج این عمل گسترده شد و امروز نه تنها در تهران بلکه در دیگر شهر‌های بزرگ کشور نظیر مشهد، کرج، شیراز و اصفهان هم شاهد این نوع خانه‌ها هستیم.

وی با ابداع کلمه «همباشی سیاه» و استفاده از آن بجای کلمه ازدواج سفید اینگونه توضیح داد: این یک نوع ازدواج نیست، بلکه تنها قراردادی‌ است که پایانش سیاهی است.

علت‌های اصلی ظهور این پدیده در سال‌های اخیر

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش غلط چه در سطح عام و چه در سطح خاص، باعث این پدیده شده است، گفت: یکی از دلایل ایجاد همباش‌ها، «تجردگرایی» است. به طور قطع به خاطر تاخیر در ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، بیکار بودن پسران و هزینه‌های بالای زندگی و نابسامانی اقتصاد جامعه، میزان تجردگرایی بالا می‌رود و در نتیجه، انواع نابسامانی‌ها که یکی از آن‌ها می‌تواند روسپیگری باشد، از یک محله خاص در گذشته به چند محله تسری می‌یابد که امروز این اتفاق افتاده است.

وی در ادامه، از مفهوم تازه‌ای بنام «ژیگولو» نام برده و گفت: امروز با پدیده پسران خودفروش نیز مواجه هستیم که من آن را ژیگولو می‌نامم و بسیار از این واژه استقبال شده است. بعضی از پسران به خاطر روابطی که با زنان و دختران دارند پول دریافت می‌کنند و  چون بیکاری وجود دارد این اتفاقات رو به افزایش است. بر اساس تحقیقاتی که من انجام دادم، در شهرستان کرج بعضی از این پسران می‌گویند که ما نمی‌دانیم با چند دختر و زن رابطه داریم.

پیامد‌های این پدیده بر روان جامعه چیست؟

قرایی مقدم تجردگرایی را هم علت و هم پیامد این پدیده دانست و اینگونه بیان کرد: در جامعه ما که ۳۳% آن را جوانان تشکیل میدهند، ۱۳ میلیون جوان مجرد و چهار و نیم میلیون جوان بیکار داریم که ۳۰% فارغ التحصیلان ما را شامل می‌شوند. از سوی دیگر، تورم ۴۵% در جامعه باعث عدم تمایل جوانان و حتی عدم توانایی آنان در ازدواج می‌شود. حال آنکه خانواده سلول بنیادین هر جامعه‌ای است و تشکیل نشدن خانواده باعث مشکلات زیادی در جامعه می‌شود؛ از جمله این مشکلات عدم شکوفایی اقتصادی و عدم تمایل جوانان به سرمایه‌گذاری در کشور است که می‌تواند اقتصاد جامعه را فلج کند؛ از نظر فرهنگی نیز باعث عدم انتقال میراث فرهنگی به نسل بعد و از بین رفتن فرهنگ می‌شود، همچنین آثار غیرقابل جبرانی در حیطه سیاست درپی خواهد داشت.

وی به این نکته که جوانان بدلیل اوضاع بد اقتصادی و فرهنگی در حوزه ازدواج هیچگونه چشم‌اندازی نسبت به آینده ندارند نیز اشاره کرد.

راهکار‌های مقابله با این کجروی اجتماعی چیست؟

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه جامعه‌ای که در آن ازدواج صورت نگیرد جامعه‌ای مریض است، دولتها را در این ماجرا مقصر دانست و راهکار‌های حل این مشکل را ایجاد وزارتخانه‌ای مستقل بنام وزارت ازدواج برای تسهیل امر ازدواج و همچنین تلاش دولت برای کاهش هزینه‌های زندگی معرفی کرد و گفت: در سال ۱۹۷۸ در آمریکا سقط قانونی جنین متوقف شد؛ آمریکایی‌ها کار فرهنگی بسیاری برای حفظ و رشد ارکان خانواده انجام دادند مانند ساخت فیلم‌های «خانه کوچک من» یا «آسمان‌خراش جهنمی»؛ در حالی که در ایران هیچگونه کار فرهنگی انجام نشده است.

قرایی مقدم در پایان با قدردانی از برنامه‌های دولت سیزدهم برای تسهیل در امر ازدواج و ایجاد شغل برای جوانان افزود: بیکاری ام‌الفساد است، اگر دولت بتواند مشکل بیکاری جوانان را حل کند معضل فحشای زیرزمینی هم حل می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر