|
کدخبر: 116808

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

امروز در بازار بورس تهران چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۷)

شاخص کل بورس تهران امروز پس از یک دوره طولانی سقوط بالاخره با ۱۳۰۰ واحد افزایش روند صعودی را در پیش گرفت و بار دیگر به کانال یک میلیون و ۸۰۰هزار واحد بازگشت.

بورس امروز در بازار بورس تهران چه گذشت؟ (۹۹/۰۵/۲۷)

امروز دوشنبه ۲۷مرداد ۱۳۹۹ بازار بورس تهران بالاخره پس از یک دوره سخت، با اندکی افزایش در ارزش معاملات با تابلوهای سبز به کار خود پایان داد. این در حالی است که طلسم سقوط و ریزش شاخص کل بازار سرمایه تهران در روزهای اخیر تبدیل به تیتر یک رسانه‌های ایرانی شده بود و دولت را با چالش مواجه کرده بود. البته تا حدی نیز تازه کار بودن اغلب بورس بازان تالار شیشه‌ای هم در شدت گرفتن روند نزولی بورس بی‌تاثیر نبود چرا که این اهالی جدید بازار سهام بلافاصله با احساس خطر برای فروش سهام خود صف می‌کشند و همین امر نیز موجب شدیدتر شدن سقوط شاخص بورس می‌شود و اتفاقا امروز محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز در همین مورد سخنانی را مطرح کرد و به تازه واردان بازار سرمایه توصیه کرد از عملکرد هیجانی فاصله گرفته و کمی صبورتر باشند.

حال آنچه مورد توجه کارشناسان قرار گرفته بحث اوراق نفتی است که قرار است توسط دولت در بازار بورس تهران عرضه شود، این طرح که احتمالا همان برنامه گشایش اقتصادی حسن روحانی است موافقان و مخالفان بسیاری دارد ولی تا به این لحظه به نظر می‌رسد سنبه مخالفان این طرح جنجالی پر زور تر از حامیان آن است. البته توجیه مخالفان برای رد این برنامه نیز به نظر موضوع را حساس تر کرده است چرا که این دسته معتقدند دولت با این کار دولت بعدی را زیر بار قرض می‌برد چرا که زمان باز پس دادن آن پس از آغاز به کار دولت آینده خواهد بود که به نظر می‌رسد به احتمال زیاد به لحاظ سیاسی با مجلس و قوه قضاییه همسو تر از دولت حسن روحانی باشد.

چرا اتباع خارجی نمی‌توانند وارد بورس شوند؟

ایران از نظر تعداد افراد حاضر در بورس به نسبت جمعیت خود، یکی از بالاترین نرخ‌ها (۵۹درصد با احتساب کد‌های سهام عدالت) را در جهان به خود اختصاص داده است. ثبت بازده ۳۰۰ درصدی بورس از ابتدای سال و معامله روزانه ۲۰ هزار میلیارد تومان در این بازار نشان می‌دهد بازار سرمایه ایران به‌عنوان یک فرصت استثنایی سرمایه‌گذاری نه تنها برای ایرانی‌ها حتی برای اتباع خارجی نیز بازار وسوسه‌کننده‌ای به شمار می‌آید.

دلایل ریزش بورس در روزهای اخیر

کارشناس بازار سرمایه عوامل متعدد ریزش شاخص کل بورس طی روزهای اخیر را تشریح و از اظهارات مبهم رئیس کل بانک مرکزی و عدم توقف نمادهایی که با ریزش ۲۰درصدی مواجه شدند از سوی نهاد ناظر، انتقاد کرد. جلال روحی درباره علت ریزش‌های اخیر بورس در هفته گذشته و ابتدای هفته جاری، اظهارکرد: در یک ماه اخیر شاخص از نظر تکنیکال رشد داشت و به اَبَرکانال ۲ میلیون واحد رسید که از نظر فعالان بازار سرمایه یک رقم دارای مقاومت روانی است. به‌خصوص که شاخص کل بورس تا ۲ میلیون و ۸۰ هزار واحد افزایش یافت اما نتوانست خود را در این قله تثبیت کند.

چند پیام امیدبخش برای بازار بورس

اعلام دو عرضه اولیه جدید در هفته جاری، تغییر فرمول خوراک پالایشگاه‌های نفت، وعده رئیس‌جمهوری مبنی بر تداوم عرضه‌های سوآور در بورس و حذف بند مربوط به اخذ مالیات از سهام از طرح مجلس در اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم چهار سیگنال مهم پیش از شروع بازار سرمایه امروز، دوشنبه ۲۷ مرداد است.

دلیل تاخیر واریز پول فروش سهام عدالت چیست؟

مدیرعامل بانک صادرات با بیان اینکه بانک‌ها دخالتی در فروش سهام عدالت ندارند و تنها واسطه‌ای بین مردم و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است، توضیحاتی درباره روند فروش سهام عدالت در بانک‌ها و دلیل تاخیر در واریز وجه فروش آن ارائه کرد. مدتی پس از آزادسازی سهام عدالت شرایط فروش آن برای مشمولان این سهام که مدیریت مستقیم سهام خود را انتخاب کرده بودند، فراهم شد که حدود دوماه از امکان فروش ۳۰ درصد و بیش از یک هفته از امکان فروش ۶۰ درصد سهام عدالت برای این افراد گذشته است.

یک تغییر مهم بورسی

سقف سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) با تصویب هیات دولت، از ۲میلیون تومان به ۵ میلیون تومان افزایش یافت. با تصویب هیات دولت، سقف سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) از ۲۰ میلیون ریال، به ۵۰ میلیون ریال افزایش یافت. این گزارش می‌افزاید: صندوق‌های قابل معامله در بورس(ETF) که مخفف exchange traded fund است که به استناد مفاد تبصره ۱ ماده ۷ “قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی “بابت نقل و انتقال واحدهای سرمایه‌گذاری انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آنها هیچگونه مالیاتی اخذ نمی‌شود.

تفاوت بورس مسکن و املاک در چیست؟

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بورس مسکن و پروژه‌های جدید در این زمینه گفت: تعداد قابل ملاحظه‌ای صندوق پروژه تهیه کرده‌ایم که در حال به روز رسانی اطلاعات و مطالعات برای ورود به بورس مسکن است. محمود محمودزاده اظهار کرد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسکن و ساختمان یک بخش مولد است که پروژه‌های مسکونی، تجاری و دیگر خدمات مورد نیاز شهری به صورت سهام عرضه می‌شود و متقاضیان می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

عرضه اولیه جدید بازار سهام کی انجام می‌شود؟

۶۰ میلیون سهم شرکت تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک، سه‌‌شنبه این هفته (۲۸مرداد۹۹) با نماد معاملاتی "گدنا" در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه خواهد شد. تعداد ۶۰ میلیون سهم شرکت تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک معادل ۲۰درصد سهام این شرکت، سه‌‌شنبه این هفته(۲۹مرداد) به‌عنوان شانزدهمین عرضه اولیه امسال بازار سرمایه در بازار دوم فرابورس ایران عرضه می‌شود.

پرونده بورس زیر دست مجلس

در جلسه فردا سه شنبه ۲۸مرداد۹۹ تحولات بازار بورسش تهران در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی نمایندگان قرار خواهد گرفت. مهدی طغیانی اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس تاکنون جلساتی برای بررسی نحوه مدیریت بازار بورس و کلیات این بازار داشته است. مسئولان مربوطه گزارشاتی ارائه کردند و اعضای کمیسیون نیز نظراتشان را بیان کردند. این جلسات در راستای انجام وظایف نظارتی نمایندگان انجام می‌شود و به معنای دخالت در اجرا نیست.

خبر خوب مجلسی‌ها برای بورس بازان

عضو «کمیسیون اقتصادی» مجلس در خصوص مالیات عرضه سهام در بازار بورس تهران گفت: مباحث مربوط به اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی و عرضه سهام از متن طرح مالیات از عایدی سرمایه حذف شد. محسن علیزاده با اشاره به تصویب کلیات طرح مالیات از عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: چند وقت گذشته نگرانی بین مردم و سرمایه‌گذاران در بازار بورس ایجاد شد.

تابلوهای بورس تهران بالاخره سبز شد

شاخص کل بورس تهران در آخرین ساعات معاملات امروز این بازار با رشد بیش از ۱۳۰۰ واحدی به کانال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد بازگشت. در حالی که اخرین دقایق بازار با ناامیدی سهام داران از معاملات امروز و افت شاخص رو به اتمام بود، به کمک گروه فولادی‌ها و نماد‌های شستا و فملی بازار سبز شد.

ادامه کشمکش مجلس و دولت بر سر عرضه اوراق نفتی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص طرح عرضه اوراق نفتی از ظرف دولت در بازار بورس گفت: اگر دولت به دنبال فروش نفت به صورت سلف است باید لایحه‌ای را به مجلس ارائه می‌کرد و تا زمان توافق کلی سران قوا طرح پیش فروش نفت به مردم اجرایی نمی‌شود. حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به توقف عرضه اوراق سلف نفتی در بازار بورس برخلاف اعلام قبلی گفت: چند روز گذشته متوجه بیانیه‌ای شدیم که براساس آن قرار بود، از امروز ۵۰۰ هزار بشکه نفت به صورت اوراق بفروش برسد که بعد از بررسی‌ها مشخص شد، این اوراق نیست بلکه تعدادی بشکه نفت را می‌خواهند به صورت سلف بفروش برسانند.

ارسال نظر