|
کدخبر: 327841

مسیر نابودی اقتصاد / این کشورها بدبخت شدند!

طبق آمار، تعدادی از کشورهای جهان در مسیر زوال اقتصادی قرار گرفته اند.

اقتصاد مسیر نابودی اقتصاد / این کشورها بدبخت شدند!

اقتصاد هر کشور باید به شکل قابل توجهی مورد بررسی قرار گیرد و در راستای تقویت آن تلاش شود. طبق آمار ۱۵ کشور جهان درگیر زوال اقتصادی شده اند.

برای شناسایی اقتصاد‌های رو به زوال در جهان در سال ۲۰۲۴، میانگین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه ۵۰ کشور طی ۵ سال گذشته از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ محاسبه شد. سپس ۱۵ کشور با کمترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی انتخاب شدند.
 

اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴ با چالش‌های جدی مواجه است. رشد اقتصادی پیش بینی شده تنها ۲.۶ درصد است که اندکی بالاتر از آستانه رکود ۲.۵ درصدی قرار دارد. این سومین سال متوالی رشد ضعیف در مقایسه با میانگین دوران پیش از همه گیری کرونا محسوب می‌شود.

در این میان، ژاپن به طور غیرمنتظره‌ای وارد رکود شده و جایگاه سومین اقتصاد بزرگ جهان را به آلمان واگذار کرده است. برای شناسایی اقتصاد‌های رو به زوال در جهان در سال ۲۰۲۴، میانگین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سالانه ۵۰ کشور طی ۵ سال گذشته از ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ محاسبه شد. سپس ۱۵ کشور با کمترین نرخ رشد تولید ناخالص داخلی انتخاب شدند.

۱۵. جزایر سلیمان

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۰.۶۰٪ –

۱۴. ساموآ

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۰.۶۰٪ –

۱۳. کرانه باختری و غزه

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۰.۹۸٪ –

۱۲. سودان جنوبی

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۱.۰۸٪ –

۱۱. گینه استوایی

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۱.۶۲٪ –

۱۰. هائیتی

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۲.۰۸٪ –

۹. سریلانکا

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۲.۳۲٪ –

۸. میانمار

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۲.۷۶٪ –

۷. تیمور شرقی

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۳.۷۶٪ –

۶. اوکراین

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۴.۲۶٪ –

۵. افغانستان

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۴.۶۰٪ –

۴. سودان

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۵.۱۰٪ –

۳. پالائو

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۶.۳۸٪ –

۲. ونزوئلا

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۸.۹۴٪ –

۱. لبنان

متوسط ​​رشد تولید ناخالص داخلی: ۹.۹۶٪ –

قوت گرفتن اقتصاد هند

هند با رشد اقتصادی ۶ تا ۷ درصد، سریع‌ترین نرخ رشد را در میان کشور‌های بزرگ دارد. داده‌‎های جدید نشان می‌دهند که اعتماد بخش خصوصی آن در بالاترین سطح از سال ۲۰۱۰ قرار دارد و درحالی که امروز پنجمین اقتصاد بزرگ جهان است می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ به سومین اقتصاد جهان پس از آمریکا و چین تبدیل شود. نفوذ هند به روش‌های جدیدی نمایان می‌شود. شرکت‌های آمریکایی ۱.۵ میلیون کارمند در هند دارند، که بیش از هر کشور خارجی دیگری است. بازار سهام آن چهارمین بازار ارزشمند جهان است و بازار هوانوردی آن در رتبه سوم قرار دارد. خرید نفت روسیه توسط هند قیمت‌های جهانی را تغییر می‌دهد. افزایش ثروت به معنای افزایش نفوذ ژئوپلتیک است؛ پس از بالاگرفتن تنش در کانال سوئز، هند ۱۰ کشتی جنگی در خاورمیانه مستقر کرد.

اگر به دنبال یک "چین دیگر" هستید که با محوریت تولید ایجاد شد، آن هند نیست. این کشور در زمان رکود تجارت کالا و اتوماسیون تولید توسعه می‌یابد؛ بنابراین نیاز به مدل جدیدی برای رشد دارد. یکی از محور‌های این رشد "برنامه عظیم زیرساخت‌"هاست که بازار واحد گسترده‌ای را به‌هم پیوند می‌دهد. هند ۱۴۹ فرودگاه دارد و هرسال ۱۰ هزار کیلومتر جاده و ۱۵ گیگا وات ظرفیت انرژی خورشیدی اضافه می‌کند. برخی از این زیرساخت‌ها، چون پرداخت‌های دیجیتال، بازار‌های سرمایه مدرن و بانک‌ها نیز نامشهود هستند. همه این‌ها به شرکت‌ها امکان می‌دهد از اقتصاد مقیاس بهره ببرند.

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها