|
کدخبر: 326839

خسارت اقتصادی قطعی برق / صنایع چقدر ضرر کردند؟

آمار نشان می دهد که خسارتی که قطعی برق در سال گذشته به صنایع وارد کرده، بیش از ۶ میلیارد دلار بوده است.

اقتصاد خسارت اقتصادی قطعی برق / صنایع چقدر ضرر کردند؟

قطعی برق در سال گذشته، منجر شد تا صنایع بیشترین آسیب را دیده و ضرر ۶ میلیارد دلاری کنند.

نائب رئیس کمیسون انرژی اتاق تهران گفت: به دلیل قطعی برق در تابستان ۱۴۰۲ صنایع مختلف حدود ۶میلیارد دلار دچار آسیب شدند.       

بیش از ۳سال است که صنایع در فصول گرم سال با مشکل قطعی برق رو به رو شده‌اند. پیش از این ناترازی گاز در زمستان فعالیت شهرک‌های صنعتی را به مخاطره درآورده بود و حالا قطعی برق در تابستان هم گلوی صنعتگران را گرفته است. 

ناترازی برق، چالش جدی صنایع در فصول گرم سال است که به اعتقاد شرکت مدیریت شبکه برق ایران مهمترین دلیل آن مشکلات مرتبط با ناترازی‌های مالی و جریان نقدینگی در صنعت برق است. 

آمارهای رسمی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید«: ۸۵۰۰ مگاوات ناترازی برق در کشور وجود دارد که با تداوم روند فعلی این اعداد و آمارها چندین برابر می‌شود.» 

درحالی که مشکل ناترازی برق با گذشت زمان تشدید می‌شود، وزارت نیرو آمار ناترازی برق در سال ۱۴۰۲ را ۱۲ هزار مگاوات اعلام کرده و تاکید دارد که احتمال افزایش 5درصدی آن در سال جاری وجود دارد. 

برنامه وزارت نیرو برای کاهش ناترازی برق در کشور

درحالی که کمبود برق در تابستان فعالیت برخی صنایع به خصوص صنایع کوچک فعال در شهرک‌های صنعتی را تحت تاثیر قرار داده است، دولت خبر از رشد سرمایه‌گذاری در صنعت برق داده و وزارت نیرو در واکنش به مشکلات پدیده آمده برای صنایع به دلیل ناترازی برق و کمبود سرمایه گذاری در حوزه برق اعلام کرده است که«افزایش ظرفیت از طریق تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام نیروگاهی، افزایش کارایی و رفع محدودیت‌های تولید نیروگاه‌های حرارتی و جایگزینی نیروگاه‌های فرسوده، برنامه‌ریزی برای احداث و بهره‌برداری از حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید توسط صنایع بزرگ و بهره‌برداری از ۲۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با احداث و رویکرد افزایش بازدهی از اهم برنامه‌های این حوزه است.» 

کمبود سرمایه‌گذار گریبانگیر صنعت برق

حمیدرضا صالحی،  نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در این رابطه گفت: در سال ۱۴۰۲ به دلیل اینکه در پی ۱۰ سال گذشته روند سرمایه‌گذاریمان در بخش تولید برق و توسعه آن در شبکه‌های انتقال مناسب نبوده و منابع کافی نداشته‌ایم، با کسری گسترده‌ای مواجه شدیم.

به گفته وی، معمولا رشدی پنج تا هفت درصدی در مصرف داریم، حالا اگر فرض کنیم که صنایع هم به علت تحریم رشد انچنانی نداشته‌اند و حداقل افزایش مصرف را در نظر بگیریم، افزایشی پنج درصدی خواهیم داشت.

وی تاکید می‌کند: عدم النفع صنایع مختلف در سال ۱۴۰۲ در پی قطع مکرر برق را شش میلیارد دلار اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد که چطور می‌توان جلوی تکرار این کابوس را گرفت.

صالحی همچنین توضیح می‌دهد که غالب مصرف برق ما در تابستان را نمیتوان خانگی دانست، صنایع و بقیه بخش‌ها هم مصرف بالایی دارند اما خب کمبود برق قطعا شامل بخش خانگی نمی‌شود. در مقابل برق مولد صنایع است که قطع میشود، برقی که میتواند تبدیل به درآمد شود و زنجیره پایین دستی را پوشش دهد. در نتیجه با قطع برق هم تولید، هم صادرات و هم زنجیره پایین دستی کارخانه مختل می‌شود. او می‌گوید:«از جمله آثاری که در این سالها در پی قطع برق شاهد آن بودیم از دست رفتن بخشی از اشتغال و عدم النفع سنگین در تولید است. مثلا سال گذشته در اثر قطعی برق صنایع مثل فولاد و پتروشیمی شش میلیارد دلارعدم النفع اعلام کردند. در سال آینده امیدواریم شاهد کاهش این عدم النفع باشیم».

منبع: اکونگار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها