|
کدخبر: 265462 رویا رئیسی

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نصر در گفتگو با گسترش نیوز؛

روزهای تلخ بیت کوین ۲۰۰ روز ادامه دارد

نعیمی خواه؛ عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: بازار نزولی ارزهای دیجیتال طبیعی است و باید این دوره را پشت سر بگذاریم. بعضی از تحلیلگران معتقدند که شاید نزدیک به یک سال زمان ببرد. اکثراً حدود ۲۰۰ روز را پیش‌بینی می‌کنند.

اقتصاد روزهای تلخ بیت کوین ۲۰۰ روز ادامه دارد

بازار ارزهای دیجیتال روزهای سختی را پشت سر گذاشته است و سرمایه‌گذاران نگران این وضعیت هستند. البته در همین شرایط سخت عده‌ای از تحلیلگران معتقدند که زمستان برای بیت کوین لازم است و بعد از گذر از این روزها شرایط بازار رمزارزها بهتر خواهد شد. در این خصوص نیما نعیمی خواه؛ عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفتگو با گسترش نیوز گفت: بازار نزولی نه تنها برای بیت کوین بلکه برای همه بازارهای سالم که قرار به صورت ارگانیک و طبیعی رشد بکنند، لازمه است. بازار نزولی یا همان اصلاحی بعد از هر موج یا مگاترند صعودی حتماً باید شکل بگیرد. وقتی یک دارایی، ارزش، سهم یا هر بازاری مدتی رشد می‌کند، باید یک دوره‌ای اصلاح را تجربه کند. این میزان اصلاح می‌تواند به مشخص کردن کمینه ارزش یعنی کف قیمت جدید کمک کند. کاربرانی که از قدیم با بیت کوین بودند، می‌دانند که وقتی قیمت بیت کوین تا ۱۹ هزار دلار اصلاح داشت، به حدود ۶ هزار دلار رسید و متوقف شد. بعد از آن حرکت خود را آغاز کرد. در نهایت هم به سمت شصت هزار دلار رفت. این سری کاهش قیمت را تا ۱۹ و ۲۰ هزار دلار مشاهده کردیم که سقف قبلی است.

نعیمی_خواه

روند بازار بیت کوین طبیعی است

نعیمی خواه اظهار کرد: فعلاً بیت کوین برای خود کف قیمت را مشخص کرده است و خیلی از تحلیلگران معتقدند که به خاطر وضعیت بازار شاید پایین‌تر هم بیاید اما هر میزانی که پایین‌تر بیاید، کف ارزش بیت کوین را مشخص می‌کند. بعد از آن روند صعودی آغاز خواهد شد. این بازار نزولی طبیعی است و باید این دوره را پشت سر بگذاریم. بعضی از تحلیلگران معتقدند که شاید نزدیک به یک سال زمان ببرد. اکثراً حدود ۲۰۰ روز را پیش‌بینی می‌کنند.

وی افزود: عده‌ای در سقف قیمت به سود رسیدند و حالا یا خارج شدن یا مدتی ماندند و در نهایت هم اصلاح را تجربه کردند. اصلاح نیاز بازار بود تا دوباره بازیگران و کاربران جدید وارد بازار شوند. بعد از آن حرکت‌های جدید آغاز می‌شود.

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تأکید کرد: بازار نزولی تأثیر بر دلال‌ها نخواهد داشت. اگر خیلی منفی به این قضیه دلال نگاه نکنیم، کسایی هستند که می‌خرند و می‌فروشند؛ در نتیجه باعث شکل‌گیری بازار می‌شوند. برای کسی که می‌خرد و می‌فروشد قطعاً خیلی بد نخواهد بود. آن‌ها کارمزد و سودشان می‌گیرند. برای کلاه‌بردارها یا پروژه‌های پانزی شرایط سخت می‌شود.

نعیمی خواه خاطرنشان کرد: در سال گذشته اتفاق‌های عجیب و غریبی را شاهد بودیم. وقتی که پول زیاد شده بود و خیلی در حد اشباع رسیده بود، بازار به سمت پروژه‌های پانزی یا پروژه‌هایی که از ارزش واقعی خودشان را نداشتند، رفت. این پروژه‌ها با روش‌های پروپاگاندا یا روش ناسالم مارکتینگ ارزشمند شده بودند. در حال حاضر پول از آن‌ها خارج می‌شود و آن پروژه‌ها شکست می‌خورند. پروژه‌هایی که خیلی مستحکم نیستند، شکست می‌خورند. جا برای کسایی که قرارِ سالم کار بکنند، باز می‌شود.

وی افزود: وقتی پروژه‌ای شارپی رشد می‌کند، شارپی هم نزول دارد. برعکس هر چیزی خیلی شارپی نزول می‌کند، ممکن شارپی هم رشد کند. اگر به چارت بیت کوین نگاه کنیم؛ در تایم فریم‌های بلند؛ خیلی شارپی نبود؛ یعنی نزولی که دارد، مشابه رشدی است که قبلاً داشت. اگر چه بیت کوین در یک هفته از ۳۰ هزار دلار به کانال ۲۰ هزار دلار رسید اما در گذشته هم در همین قیمت‌ها رشد سریع را نیز تجربه کرده است. شاید مجدد از همین جا به ۳۰ هزار دلار برسد. این روند بعید نیست.

اوضاع بازارهای جهانی وخیم می‌شود

عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور اظهار کرد: این بازار نزولی مختص بازار بیت کوین نیست و نخواهد بود. این بازار نزولی برگرفته از یکی دو سال چاپ پول، چاپ دلار و تزریق بی رویه و زیاد در بازار است. حالا آن پول باید جمع بشود. در این روند خیلی از بازارها آسیب می‌بینند. بزرگ‌ترین بازارهای بورس دنیا هم ریزش‌هایی همانند یا بدتر از بیت کوین دارند. این نزول جهانی خیلی از بازارها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحلیلگران معتقدند که بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ مجدداً کلید خورده است. احتمالاً وارد یک بحران اقتصادی جهانی شویم. پول‌هایی زیادی چاپ شده بود، تورم‌های سنگینی ایجاد شده است که باید جمع شود. در این مسیر خیلی‌ها آسیب می‌بینند، خیلی از شرکت‌ها حذف می‌شوند، خیلی از پروژه‌های خوب متأسفانه نابود می‌شوند. کسایی دوام می‌آورند که بتوانند نقدینگی خود را کنترل کنند. پول نقد نگه دارند تا به موقع وارد بازار شوند. احتمال زیاد در این روند بازار آمریکا، بورس کالا کشورهای قوی سقوط خواهند کرد. بحران بیکاری ایجاد خواهد شد. بازار مسکن و بازارهای مشابه هم سقوط را تجربه می‌کنند. این فاز نزولی احتمالاً ۲۰۰ تا ۲۵۰ روز زمان می‌برد.

نعیمی خواه در پایان گفت: دوران سخت فقط برای بازار بیت کوین نیست. برای بازارهای جهانی مختص ایران هم نیست. مختص همه بازارهای جهانی است. در سال ۲۰۰۸ ایران از وضعیت اقتصاد جهانی آسیب چندانی ندید. حداقل با اختلاف ۲ سال نزول در بازار احساس شد. به این دلیل که بازارهای ایران متأثر از بازارهای جهانی نیست. در حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی در ایران بیشتر شده است. به واسطه گسترش فناوری‌های نوین و همچنین بازار رمز رزها ما همراه با جهان شده‌ایم. اتفاق بدی نیست اما باید هشیار به قضیه نگاه کنیم. این موضوع که باید پول نقد همراهمان باشد تا از ضررهای زیاد جلوگیری کنیم ‌را به خاطر بسپرید.

 

ارسال نظر