|
کدخبر: 239713 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بورس مطرح شد:

پیشتازی این گروه بورسی به دنبال مصوبه جدید

همایون دارابی درباره رشد معاملات نمادهای مربوط به شرکت‌های پتروشیمی گفت: چند عامل تاثیرگذار وجود دارد. یکی از آنها مصوبه دولت پیرامون محدود کردن نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پالایشی است.

اقتصاد پیشتازی این گروه بورسی به دنبال مصوبه جدید

افزایش نقدشوندگی از مهم‌ترین خاصیت‌های معاملات الگوریتمی برای بازار سرمایه است. البته در این راستا باید تفاوت‌های میان بازارهای سرمایه ایران با دیگر بازارهای مالی سرمایه‌گذاری دنیا مورد توجه قرار گیرد؛ به عبارت دقیق‌تر، چند نکته اساسی وجود دارد که این موارد سبب شده معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه ایران در مقایسه با دیگر بازارهای جهان، بسیار محدود شود. در این راستا می‌توان بحث وجود دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران را مهم‌ترین و اصلی‌ترین وجه تمایز دانست.دامنه نوسان در بازار سرمایه ایران سبب شده تا نوسانات قیمتی در این بازار تشدید شده و در شرایطی حتی توقف معاملات را شاهد باشیم. اما بدون درنظر گرفتن چنین موارد و محدودیت‌هایی، می‌توان عنوان کرد که معاملات الگوریتمی به نفع بازار سرمایه خواهد بود. در همین راستا گفت‌وگویی داشتیم با یکی از کارشناسان بازار سرمایه. با گسترش نیوز همراه باشید:

دارابی

ریزش متوالی نمادها در پی نوسان یک نماد بزرگ

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد موضوع یادشده اظهار کرد: اکنون دو مشکل در بازار و فرآیند معاملات وجود دارد. یکی حجم مبنا و دیگری دامنه نوسان است. حجم مبنا چون منطق خاصی ندارد، حذف کردنش راحت‌تر است. اما حذف دامنه نوسان نیاز به یکسری پیش‌زمینه دارد. از جمله‌ آنکه بازار نقدینگی کافی داشته باشد تا بازارگردان‌ها بتوانند ارزش‌های منصفانه سهام را مورد حمایت قرار دهند اما متاسفانه نه نقدینگی کافی و نه بازارگردان‌های ما منابع کافی را ندارند. به همین علت اگر یک شرکت بزرگ شروع به نوسان کند نمادهای دیگر را با خودش پایین می‌کشد. به همین دلیل نگرانی هایی از این نظر وجود دارد که اگر یک زمان نمادی دچار نوسان شدید شود بقیه بازار را هم با ریزش همراه خواهد کرد.

وی افزود: اکنون در فرابورس حجم مبنا در برخی نمادها که حجم معاملات خوبی دارند حذف شده است. این امر شروع خوبی می‌تواند باشد و باید این کار را در تمام بازارسرمایه انجام دهیم. یعنی حجم مبنا را حذف کنیم و بازارگردانی را تقویت کنیم بعد از آن می‌توان به مسئله دامنه نوسان رسید. هرچند بدون حجم مبنا و با دامنه نوسان ۵ درصد هم بازار با مشکل خاص روبه‌رو نمی‌شود. بورس‌های متعددی در جهان هست (همانند بورس چین) که با همین دامنه نوسان هم کار می‌کنند. بنده فکر می‌کنم کمبود نقدینگی و نبود بازارگردان‌های پر قدرت یک محدودیت برای حذف دامنه نوسان است.

اعتماد مسئله فرعی است

دارابی در پاسخ به این سوال که آیا عدم اعتماد در بازار یکی از عوامل سقوط بازار است، ‌اظهار کرد: واقعیت این است که ما همیشه شاهد فراز و فرود در بازار هستیم و به محض آنکه بازار مثبت شود، سهامداران به بازار بر می‌گردند. اعتماد در بازار عملا یک مسئله فرعی است. البته در ایران بازاری موفق است که میزان حضور در آن چشمگیر باشد. یعنی وقتی بازاری در صدر معاملات باشد شاهد حضور گسترده مردم در آن بازار هستیم و بعد از فروکش کردن آن بازار، مردم از آن خارج می‌شوند. همانند بازار رمز ارزها، زمانی که قیمت‌ها افزایشی بود، همه جا بحث رمزارز بود. اما اکنون که رمز ارزها با اصلاح روبه‌رو شد عملا شاهد خروج سرمایه‌گذاران از آن بازار هستیم. طبیعی است که فراز و فرودهای بازارها بر میزان مشارکت تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان در مورد علت افزایش معاملات پالایشی‌ها در بورس اظهار کرد: اکنون بازار یک لیدر ثابت ندارد. در هفته گذشته خودرویی‌ها، بانکی‌ها و پالایشی‌ها در روزهای محتلف در صدر بازار بودند. اکنون خیلی زود است که لیدر بازار را مشخص کنیم. اما چندین عامل هست که یکی از آنها مصوبه دولت در محدود کردن نرخ خوراک و سوخت شرکت‌های پالایشی است که روی این گروه بورسی تاثیرگذار بوده است. دومین مورد نرخ جهانی نفت است که افزایش می‌یابد. ضمن اینکه جریانات دلار نیمایی هم وجود دارد و همه این موارد بر بازار تاثیرگذار است. ضمن اینکه پالایشگاه‌ها هم با ابهامات عملیاتی ناشی از نبود یک رگولاتوری روبه‌رو هستند. البته گزارش‌های ۹ ماهه آنها هم رشد قابل توجهی را نشان داد که سبب شد تا حدودی بازار با این گروه آشتی کند. در نتیجه نرخ جهانی نفت، محدودسازی نرخ خوراک و همچنین گزارش‌های ۹ ماهه مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روند مثبت گروه پالایشی بود.

  • حسن ارسالی در

    فردا اگر کندل منفی بزنه شاخص میرود تا 1میلیون و همه سمامداران حقیقی رسما بدبخت و 90 درصد ضرر میشود تا دو سال بعد. اکبر ولایتی که مشاور است و از اینده نظام خبر دارد به مردم نگفت که گول دولت را نخورید و بروید ترکیه مثل پسرش بساز بفروش کنید که این بلا سر شما نیاید ولی خودش جان سالم فعلا در برده.

ارسال نظر