|
کدخبر: 206019 رویا رئیسی

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

راهکارهایی برای کاهش ریسک در بازار ارزهای دیجیتال

به سرمایه گذاران بازار ارزهای دیجیتال توصیه می شود، تمامی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار ندهند. اگر ۱۰۰ واحد پول برای سرمایه‌گذاری دارید، تمام این ۱۰۰ واحد پول را وارد بازار ارز دیجیتال نکنید. همچنین تمام دارایی دیجیتال خود را وارد یک صرافی نکنید.

اقتصاد راهکارهایی برای کاهش ریسک در بازار ارزهای دیجیتال

فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال در سراسر جهان پر ریسک هست اما شاید در ایران شرایط پیچیده‌تر هم باشد. فعالان این بازار با مسائل متعددی رو به رو هستند. یا صرافی ایرانی‌ها را تحریم می‌کند و دارایی دیجیتال مردم بلوکه می‌شود یا صرافی در داخل کشور فیلتر می‌شود. در بدترین حالت هم مردم گرفتار پروژه‌های کلاه‌برداری می‌شوند و سرمایه آنها به باد می‌رود. سرمایه ای‌ که در خیلی از شرایط از بازار سرمایه خارج شده است و به امید کسب سود وارد بازار رمز ارزها شده است. پروژه کلاه‌برداری کینگمانی و فیلتر صرافی کوینکس تازه‌ترین رویدادهای بازار ارزهای دیجیتال در ایران است. در ادامه گفتگویی با یکی از فعال رمز ارز در خصوص مسائل اخیر داشتیم که مشروح این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

بازار پر ریسک ارزهای دیجیتال در ایران

نیما امیر شکاری مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: افرادی که وارد بازار ارزهای دیجیتال می‌شوند، ریسک بازار رمز ارزها را به واسطه نبود فضای قانون‌گذاری در کشور پذیرفته‌اند. در خیلی از کشورها هنوز قانون‌گذاری به صورت جامع و کامل تدوین نشده است. مسئله اصلی این است که چگونه باید ریسک‌های این بازار را کاهش داد؟ تا به امروز بانک مرکزی قواعد و قوانینی را برای صرافی‌های ارز دیجیتال آماده کرده است اما روال دولتی و قانون‌گذاری کمی کند است. قانون‌گذاری زمان‌بر هست. با تمام مسائل بانک مرکزی به قانون‌گذاری ورود کرده است.

شکاری

ابزار کافی برای فناوری بلاک چین وجود ندارد

امیر شکاری اظهار کرد: صرافی‌های رمز ارز به صورت قانونی مجوز خواهند گرفت و قرار بر این اساس تحت نظارت بانک مرکزی قرار بگیرند. نظارت نهایی توسط بانک مرکزی انجام خواهد شد. البته ابزارهای این فناوری پیچیده هست و مدل فناوری ارزهای دیجیتال با فناوری‌های گذشته متفاوت است. نگرانی بانک مرکزی این است که ابزارهای کافی برای بررسی و رصد فناوری جدید ارزهای دیجیتال و بلاک چین نداشته باشد.

نکاتی که تریدرهای ایرانی باید بدانند

وی افزود: یک تریلر ایرانی که در بازار ارزهای دیجیتال وارد می‌شود، از چند جهت باید احتیاط کند. از یک سو باید مباحث صرافی خارجی را در نظر گرفت. ممکن مسدودسازی آی پی های ایران مانع کار آن‌ها شوند یا حتی پول آن‌ها بلوکه شود. در خصوص مسائل داخلی نیز باید مراقبت شود تا گرفتار پروژه‌های کلاه‌برداری نشوند. نکته سوم نیز موضوع فعالیت در داخل هست. به خاطر فعالیت غیرقانونی ممکن دچار مشکل شوند. این سه مسئله بزرگ و اساسی تریدرها در بازار ارزهای دیجیتال هست.

چگونه صرافی معتبر را تشخصی دهیم؟

مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی تأکید کرد: یکی از معیار تشخیص صرافی‌های ارز دیجیتال حجم فعالیت صرافی‌ها است. با وجود همه موضوعات نهاد مالی قانونی هم ممکن ورشکسته شود. مردمی که در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کردند، به دردسر می‌افتند. بانک و مؤسسات مالی زیادی را در این سال‌ها دیدیم که ورشکسته شدند. افرادی که وارد بازار می‌شوند، تمام ریسک‌ها را می‌پذیرند. توصیه مهم این است که تمامی تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد قرار ندهید. اگر ۱۰۰ واحد پول برای سرمایه‌گذاری دارید، تمام این ۱۰۰ واحد پول را وارد بازار ارز دیجیتال نکنید. همچنین تمام دارایی دیجیتال خود را وارد یک صرافی نکنید. با این کارها قسمت‌هایی از ریسک بازار را کاهش می‌دهید.

رمز ارزها بین قانون و غیرقانونی بودن گرفتار شده‌اند

امیر شکاری در پایان گفت: موضوع ارزهای دیجیتال در حال حاضر خیلی شباهت به بحث ویدیو و ماهواره در گذشته دارد. ویدیو و ماهواره هیچ وقت نه قانونی شدند و نه غیرقانونی شده‌اند. در برهه‌ای از زمان ممکن شاهد فشار به تعدادی از افراد باشیم. خیلی از مسائل در کشور ما به صورت قطعی قانونی یا غیرقانونی نمی‌شوند. در بازه بین قانون و غیرقانونی بودن به سر می‌بریم. اولین بار نیست که با چنین پدیده‌هایی روبرو شده‌ایم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها