|
کدخبر: 151715 مجتبی اسکندری

اختصاصی گسترش‌ نیوز:

علیه سربازی اجباری

تداوم سیاست سربازی اجباری در کشور باعث شده که جمعیت بسیار زیادی از مشمولین غایب یا فراری باشند و افرادی هم که در پادگان‌ها حضور دارند همواره با چالش در آتیه زیست اجتماعی و اقتصادی مواجه باشند.

اقتصاد علیه سربازی اجباری

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، در نقد سربازی اجباری و طرح مجلس برای مرتفع ساختن این سد از مقابل جوانان، اظهارات جالبی را مطرح کرد. هرچند که این نخستین بار نیست که در نقد این اجبار نظامی، واکنشی انتقادی توسط برخی از مقامات کشور مطرح می‌شود اما تاکنون اقدام خاصی در راستای حل این معضل صورت نپذیرفته است.

خدمت سربازی اجباری در ۱۱۰ کشور جهان حذف شده و فقط در کره شمالی، کوبا و بلاروس این اجبار با تفاوت‌هایی نسبت به ایران همچنان برقرار است. هنوز مشخص نیست که منبع ایجاد مشروعیت برای دولت‌ها در زمینه بکارگیری اجباری جوانان در مسائل نظامی کدام نظریه حقوقی و قانونی است اما آن چه که به شکل تاریخی از منظر حقوق طبیعی پذیرفته شده است، حق حیات افراد است. در چارچوب نظری مرتبط با حقوق طبیعی، جان انسان‌ها به مثابه یک ودیعه الهی در اختیار افراد قرار دارد و هیچ فرد یا نهادی این ودیعه را به افراد نداده است که در مقابل توانایی سلب یا تهدید آن را داشته باشد.

پولی برای سربازان نیست!

یا به عبارت دیگر، هزاران نفر برای خدمات گوناگون، از راننده‌کامیون تا دانشمند، تا ماشین‌نویسان را استخدام می‌شوند؛ چگونه است که هیچ‌یک از این افراد با زور به خدمت گرفته نمی‌شوند؟ چرا هیچ «کمبودی» در این مشاغل وجود ندارد تا حکومت را وادار کند که برای تأمین آن‌ها به زور متوسل شود؟ به قول مورای راتبارد اقتصاددان اتریشی، یک قدم پیش‌تر برویم، حتی در ارتش، «کمبود» افسر وجود ندارد و نیازی برای به خدمت گرفتن آنان وجود ندارد؛ هیچ‌کس ارتشبد یا دریادار را به اجبار به خدمت نمی‌گیرد. پاسخ همه این مسائل ساده است: کمبود تایپیست دولتی وجود ندارد،به این دلیل که دولت به سراغ بازار می‌رود و آنان را با نرخ دستمزد بازار استخدام می‌کند؛ کمبود فرمانده وجود ندارد بدین‌خاطرکه آن‌ها سخاوتمندانه، حقوق، مزایای ویژه و حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. کمبود سربازان خودساخته وجود دارد، زیرا حقوق پرداختی آنان به‌طور ناهنجاری زیر نرخ بازار است. برای سال‌ها، حتی با احتساب ارزش پولی غذا، مسکن و دیگر خدمات عرضه‌شده به سربازان، عایدی یک سرباز چیزی بسیار کمتر از درآمدی بود که او می‌توانست در زندگی غیرنظامی به دست آورد. آیا عجیب نیست که کمبود شدید داوطلبان خدمت سربازی وجود داشته باشد؟ این به تجربه ثابت شده، که راه تحریک افراد به داوطلب شدن برای مشاغل پرخطر، پرداخت هزینه اضافی به آنان به‌عنوان پاداش است. ولی دولت‌ها کمتر از نیمی از آنچه را که افراد می‌توانستند در زندگی شخصی خود به دست آورند، به آنان پرداخت کرده است.

 همچنین، افتضاح خاص سربازی پزشکان هم وجود دارد که، پزشکان مشمول خدمت برای مدت بلندتری نسبت به دیگران هستند. آیا پزشکان باید به‌خاطر ورود به حرفه‌ی پزشکی تنبیه شوند؟ چه توجیه اخلاقی برای دشواری‌های تحمیل‌شده بر این حرفه‌ی خاص و دارای اهمیت حیاتی وجود دارد؟ آیا این راه رفع کمبود پزشکان است؟ که به همه افراد هشدار داده شود که اگر پزشک شدند، مشمول خدمت سربازی برای مدت بلندتری خواهند شد؟ اگر حکومت اراده می‌کرد که حقوق پزشکان را به نرخ بازار، به‌اضافه مبلغ کافی به‌عنوان غرامت شغل پرخطر، پرداخت کند، نیاز نیروهای نظامی به پزشک می‌توانست به‌راحتی تأمین شود.

هرچند بهانه نهادهای سیاستگذار برای تداوم این رویه، حفظ امنیت به شکل مشارکتی است اما به کرات افرادی را در لباس سربازی دیده‌اید که در برابر باشگاه‌ها، موزه‌ها، اماکن دیپلماتیک، شرکت‌ها و ادارت دولتی در حال کشیک دادن هستند و همزمان با آن‌ها نیز، همه این نهادها حراست هم دارند ولی از سربازان در بهترین سال‌های زندگی‌شان مفت و مجانی بیگاری می‌کشند.

سربازی

بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه سربازخانه‌ها و مراکز نظامی است (حدود یک پنجم بودجه کل کشور) که بدون حقوق توسط سربازان به ظاهر محافظت می‌شود. هرچند شفافیتی در این باره وجود ندارد اما بیش از یک و نیم میلیون نفر سرباز در این مراکز بدون دستمزد و کاملا غیر داوطلبانه باید جان خود را در کف دست بگیرند و عمر به بیگاری بگذرانند.

برای اصلاح این وضعیت راهکارهای زیادی وجود دارد ولی قدر مسلم تداوم وضعیت سربازی اجباری فعلی، به ضرر پنجره جمعیتی کشور و همچنین عامل ایجاد ترافیک در پشت دروازه مراکز آموزش عالی و نیز، دلیلی برای افزایش مهاجرت است. پیشنهاد می‌شود همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته در دنیا حداکثر بازه آموزشی ۲ تا ۳ ماهه برای آموزش‌های نظامی برای همه افراد اجباری باشد و البته بیمه و حقوق نرمال نیز برای آن تعریف شود.

شیوه امریه تغییر کند

در صورتی که برخی از نهادها تحت عنوان «امریه» به نیروی کار بدون مزایای جاری نیاز دارند، باید این اتفاق در سقف حداکثر یک سال و با حداقل دستمزدهای مورد تایید وزارت کار تطابق داشته باشد. اگر هم شرکت‌های مختلف صنعتی نیاز به نیروی کار با مزایای کمتر داشتند، افراد باید بتوانند به شکل داوطلبانه نزدیکترین شرکت‌های دولتی به محل زندگی‌شان یا شرکت‌هایی که احساس می‌کنند در افزایش سطح مهارتی‌شان برای ورود به بازار کار اثرگذار هستند را برای سربازی انتخاب کنند و شرکت‌ها نیز موظف باشند که آموزش‌های لازم را به این افراد به شکل رایگان ارائه کنند و حداقل دستمزد وزارت کار نیز برای این افراد تعریف شود.

شیوه دیگری نیز برای حل مسئله سربازی وجود دارد که می‌شود از طریق آن بخشی از این مسئله را حل کرد: فروش سربازی به افرادی که حتی مایل به گذراندن یک دقیقه هم در پادگان‌ها نیستند و در عوض، افزایش حقوق سربازان به یک سطح نرمال، از محل درآمدهای ناشی از فروش سربازی. در رابطه با نیروهای سرباز معلم و سرباز ورزشکار هم همین شرایط صدق می‌کند.

 

  • ناشناس ارسالی در

    سال ۱۳۹۹ اقدام مناسب که انجام شداین بودک ه حقوق سربازان چندبرابرشدواگرحقوق سربازا ن هرساله افزایش ۱.۵ برابری داشته باشددرس ال۱۴۰۱ دیگرستادکل میتواندبجای سربازوظیفه کارکنان پایورکه برای استخدام درصف می ای ستندازهر۲۰ نفر۲نفرقبول می شونداستخدام کن دوبرای ۳۰ سال به حقوق ومزایای آنهابرسدوه مه مواردبرابراصول پایوری باشد

    • سرباز ارسالی در

      والا اگر ما سربازیم در منطقه عملیاتی با مدرک فوق لیسانس ماهی420هزارتومن میدن نمیدونم بدم به چی که دردی رو دوا کنه...

  • ناطق ارسالی در

    عالی بود امیدوارم تغییرات صورت بگیره

    • نجاتیان ارسالی در

      بهترین کار فروش سربازی است بودجه هم نصیب ارتش ودیگر ارگانها میشود

  • ناشناس ارسالی در

    مخالف با اداره بهزیستی و اداره وظیفه عمو می

    بدلیل پوشش ندادن خدمات ب ه پدران از کار افتاده
    و خانواده ه ای دارای مشکلات متفاوت

    و عد م احقاق حقوق و عدالت در امور نظام وظیفه
    و صدور معافیت کفالت،

    با ضرورت و اجباری این دوره واعمال جریمه مشمولیت افراددر ناجا مخالف هستیم،
    مجلس و نهادهای مرتبط طرح های جایگزین ش غلی یا معافیت های جدیدجهت گرفتن گذرنامه یا صدور مجوز به کار دولتی (لغو تحریم)
    همکاری داشته باشند.

  • حامد ارسالی در

    از نظر منتقی باید بگم دولت ایران باید مر دم رو از خودش راضی کنه تا مردم بچه هاشون و به سربازی بفرستن که متاسفانه عین خیالش نیست به کی بگیم

  • مجتبی ارسالی در

    مسئولین محترم بخاطر رضای خداوند نسبت به حذف سربازی اجباری اقدام کنند

    • Me ارسالی در

      امیدوارم خدا تکونشون بده و سربازی رو اخت یاری کنن

  • مسی ارسالی در

    حقوق نظامی گری در همه جای دنیا یک حقوق عالی و بالاست
    اینجا ولی یه سرباز حقوق یک ماهش نمیتونه یه شلوار برای خودش بخره

  • مرد آینده ارسالی در

    خدا نابود کند هرکس با این طرح خرید سرباز ی مخالفت کند. خودتون و نفرین ما

  • گل علی گلی ارسالی در

    سربازی اجباری به بهای چند میلیون سال عمر به هدر رفته جوانان این مرز و بوم طی می شود .تا عده ای دارای پرستیژ بشوند .و درب از ایشان چند نفر خدمت مجانی بکنند .انسا ن گریه اش می گیرد چند میلیون جوان به مدت دوسال می شود میلیونها سال .بزرگی این ضا یعه را امثال آقای کمالی نمی فهمند.می شود با این جوانان انقلاب اقتصادی راه انداخت .نه تفنگ پنجاه سال قبل را بهشون آموزش داد .

  • ناشناس ارسالی در

    در سربازی فقط افراد بی پول وپارتی خدمت م ی کنند واداره نظام وظیفه اتقام همه را ا زاین افراد می گیرد وهمش تهدید میکند در ا یام کرونا خیلی از افراد به غیبت خوردن ول ی انها حاضر نیستن انها راببخشند حالا تک لیف ما که بجه خودرا با این بیماری مهلک ب ه خدمت می فرستیم چیست

    • ناشناس ارسالی در

      من هم با فروش سربازی خیلی موافقم هرچه زو دتر انشاءالله تصویب بشه

  • ناشناس ارسالی در

    همچین میگن حقوق سربازان چند برابر شده ان گار چند میلیون بوده ۲۰۰ تومن حقوق بوده س ه یرابر شده شده ۸۰۰ که پول دوتاشلوار واق عا که جوونا رو با خدمت بی رحمانه سربازی بدبخت کردین

  • عباس ارسالی در

    ای خداخیرت بده یکی پیداشده یکم انصاف داشت داخل این مملکت والله ولمون کنیدن زندگیمون ترکیدبزارین زندگی کنیم تواین دوروزعمرمون چقدر دقدقه اخه

  • Yusof Makoyi ارسالی در

    اختیاری بشه خیلی خوب میشه

  • ناشناس ارسالی در

    سربازی باید بری قدر زندگیت بدانی

    • ناشناس ارسالی در

      خدایا هدایت کن هرچه آدم عقده ای و مریض ک ه دنبال درمان خودشان نشستند، خوبه اول عق ده ای ها بروند دنبال درمان خودشان،که یک عده جوان را بخاطر منافع خودشان بدبخت و ب یچاره میکنند و در برابر خواسته اکثریت مق اومت میکنند همانها بچه های خودشان را مع اف کرده اند ولی برای دیگران از زور استفا ده میکنند و برابر خواسته اکثریت سر لج و لجبازی مقاومت میکنند، جوانی که هیچ علاقه ای به رزم نداره چرا علیرغم علاقه و میلش دو سال باید به روز وقتش رو تلف کنه ولی میشه با خرید به چند جوان که علاقه دارند کمک کنه تا کارشناس رزمی و نظامی و مفید ب رای دفاع از مرز و بوم مملکت باشه

    • ارک ارسالی در

      برو خودتو به روانپزشک نشون بده ادم عقده ای با تفکرات قرن بوقیت . چشای کورتو باز کن ببین فقط تو پنج شیش تا کشور سربازی اجباریه .

    • ناشناس ارسالی در

      سربازی نباید پولی بشه . باید اختیاری بشه !! این جوری فقط بچه پولدارا سود می کنند و یکی که پدرش پول نداره مجبوره . بره .
      چرا از مردم باید پول بگیرند ؟؟ ا ین وظیفه دولته . چشای کورتونو باز کنید و ببینید رو این همه ثروت و منابع ما نشسته ایم . خاک تو سر بی لیاقت و غیر مسیولتون کنند که سیاست گذاری های غلط ما رو تباه کردید . و اخر دستتون تا ته تو جیب مردمه !!! خدایا ما رو نجات بده از دست ایناااا .

      ما لیاقت بهترین ها رو داش تیم و همه شما سیاستگذاران ، ما رو به فنا دادید !!! ما باید تاوان دشمنی شما با ام ریکا رو بپردازیم ؟؟؟

  • اسماعیل شیخ زاده ارسالی در

    به نام الله بنده اسماعیل شیخ زاده...خدمت سربازی دوسال ادم از زندگی عقب میندازه ادم افسرده میکنه از وقتی رفتم خدمت کلی قرض بدهی بالا اوردم حقوقی بدردبخوری هم نمیدون بنده سرپرست خانوادم هستم مونده چطور خرج خانوادم بده نه کمکی نه چیزی

  • علی ارسالی در

    والا من چندماهه سربازم هنوز همون حقوق هش تصدتومن خودمونو ندادن کارت حقوقمو گرفتم ولی واسه همه حقوق ریختن ولی برای من حقوق نریختن چه وضعشه یکی نیست رسیدگی کنه ب ا ین مساعل فقط بیگاری میکشن ازماسربازا بدب خت ترازسرباز دبگه هیچکس نیست بخدا برین ب بینین وضعیت سربازارو مخصوصا درسیستان بلو چستان بد رفتارمیشه باهاشون

  • ناشناس ارسالی در

    سلام
    توکشور ایران که اینقدر جوان ب یکار وجود دارد اگر حقوق ومزیا ی خوب در ن ظر گرفته شود مثلا پنج یا ده ساله استخدام شوند با حقوق خوب کسانی که دوست ندارن به خدمت بروند سربازی را بخرند هزینه بقیه د ر میاد

    • ناشناس ارسالی در

      سلام و سپاس از درک این بزرگوار
      تما م ادارات و سازمانها نیروی انسانی لازمشون و استخدام می کنند و کسی را مجبور به خدمت اجباری نمی کنند، چرا باید ستاد کل نیروی انسانی مورد نیازش را به نام سربازی اجبا ری از جوانان مظلوم کشور بیگاری بکشد؟ همه ادارات و سازمانها مستخدم و آبدارچی و تا یپیست و بایگان و....... استخدام می کنند، ستاد کل هم استخدام کند که هم اشتغال ایج اد شود و هم کسی با اکراه و اجبار دو سال از عمرش به باد فنا نرود. تکثر قریب به ات فاق جوانان پس از پایان خدمت سربازی افسرد گی حاد می گیرند و از زندگی زده میشوند. ت روخدا طرح فروش سربازی بدون پیش شرط را اح یا نموده و مردم را از این معضل استرس زا برهانید. قبول کنیم که خیلیها قادر به تحم ل محیط نظامی حتی بمدت یک ماه هم نیستند و صحت این حرف را در فرار از خدمت و آمار خ ودکشی سربازان مظلوم جستجو کنید.

  • محمد افضلی ارسالی در

    مطلب جالبی بود.اما جا کار فراوان و مطالب بسیار بیشتر در این مورد و راه کارهای بس یآر بیشتری وجود داشت که عنوان باشه.دوره آموزش نظامی با تمام حواشی آن و به صورت خ یلی جامع میتونه منتقل بشه به دوران تحصیل و تابستانهای مابین سالهای تحصیلی و همین طور آخرین تابستان قبل از ورود به دانشگاه .در گام اول همه افراد بالای سی سال و افر اد متاهل از سربازی معاف بشن.این آموزش بر ای دختر و پسر اجباری باشه.این باعث میشه یک همه مجبور به تحصیل باشند ازدواج کودکا ن منسوخ بشه.ازدواج رونق پیدا کنه.

  • دوزل ارسالی در

    اگه اجباری کنند خیلی خوبه ولی اونهایی که دوسال رفتن خدمت دو سال جوانیشو خراب کردن چی میشه

  • علی اکبر ارسالی در

    حدود یک قرن قانون قرون وسطی خدمت اجباری رضا قلدر در کشور حاکم هست.چرا سربازی اجباری ساماندهی نمیشه..دوسال عمر پربرکتم در سربازی هدر رفت نظام مقدس ما باید این بساط رو برچینه

  • علی ارسالی در

    ای کاش به این زودی نمیریم زنده بمونیم تا ببیینم سربازی اجباری حذف شده خدایا تا ر وزی که زنده هستم این طرحو تصویب کن

  • Parviz ارسالی در

    با سلام بنده کاملا با صبحت های نائب رئیس موافق هستم. من یک سرباز غایب ارتش هستم ؛ دلیل غیبت هم شرایط مالی از جمله حقوق پ ایین تر این اورگان نسبت سایر هستش.
    دفترچه پست کردم به امید اینکه با مدرک ل یسانس توی سپاه یا نیرو انتظامی بیفتم که از لحاظ مالی مشکل کمتری در زندگی داشته ب اشم چون متاهل هستم و واقعا سخته برای کسی که با حقوق پایین توی ارتش خدمت کنم .قسط های وام ازدواج هست ماه یک میلیون صد کرا یه خونه ماهی 800 خرج خونه بچه کوچیک اینه ا با خدمت کردن توی ارتش چجوری ازپسش بربی ام؟ سخته بخدا شما قضاوت کنید

  • جواد اعظمی ارسالی در

    همش حرف حرف حرف
    پس کی عمل میکنین
    گناه دارن جوان ها
    همین کارها رو میکنین که ی مجلسی بی ارزش سیلی تو گوش سرباز جوان میزنه.

  • ناشناس ارسالی در

    مگرنظر و خواسته مردم وجوانان سرباز وزندگ ی و آینده جوانان بی سرپناه که مثال برده درخدمت مافوقان قدرت با تحمل سختی و فلاک ت وبی پولی و غربت و کشیده خوردن واضافه خ دمت ظالمانه اهمیتی ندارد فرزندانشان یا م عاف یا خرید خدمت وحتی حاضر نیستند انسانی ت بخرج بدهند واضافه خدمت این جوانان محکو م به بردگی را حذف کنندوببخشند انشالله قد رت خدا مافوق بر قدرت مافوقان قدرت میباشد

  • داوود ارسالی در

    آقا من ۶غیبت دارم و هم معافیت سه خواهری دارم وهم معافیت کفالت مادرم رو دارم خودم اجاره نشینم والان ،۱۰۵میلیون وام دارم و اقساط میریزم توروخدا من چیکار کنم آخه حاضرم کل وسایل خونمو بفروشم پیشه خانوادم باشم که حداقل از گشنگی نمیریم من دوتا بچه دارم بقرآن مهاهی ۵میلیون قسط میدم

  • محمد ارسالی در

    خدمت اجباری سربازی یک ظلم بزگ در حق و حقوق انسانی جوانان و مردم ایران است همان طور که میدانید زمان دوران جوانی زمانی مهم است و سرنوشت انسان را مشخص میکند اما خدمت سربازی آن را نابود میکند # از ماست بر ماست .

  • حسینی ارسالی در

    در این زمان مهمترین تصمیم همینه ،چون واق عا جوونا تو فشار هستن،ان شاالله که سرباز ی اجباری لغو بشه

  • اردلان ارسالی در

    سلام لطفا سربازی رو حذف کنیداین قانون ما له رضاشاه بود۱۰۰سال گذشته

  • بازنشسته پرستار ارسالی در

    تک فرزند پسر را معاف کنیید مادر بازنشسته هستم با سختی پسرم را بزرگ کردم معافش کن یید تحمل دوری یک روزش را ندارم من تحمل ن دارم بخاطر مادر یا فاطمه زهرا س

  • علی ارسالی در

    اگر سربازی یعنی با جان و دل سر در راه وط ن ببازی..پس نباید اجباری باشد...راهکار ا ن تعقل و تفکر است صد سال الافه یه تفکر ش دیم.خدایا به جونامون کمک کن..

    • ناشناس ارسالی در

      سلام من هم دارای ۲فرزند هستم جه حوری خرج زندگی آنها را بدم کی از آنها مهافظت کند اجاره مسکن قسط وام و قسط مسکن رو از کجا بدم زنم هم خانه دار هست با ۲بچه بزرگ چک ار کنم چه جوری برم خدمت سن من هم ۳8سال د ارم تورو خدا یکاری بکنید فکر ما بدبختان هم باشید

    • علی ارسالی در

      به خدا یک کاری برای ما بدبختان هم برداری د خرید را آزاد کنید تا همه بتوانند هرکس که توانست برود سربازی و کسی که دوست داشت بخرد با این گرانی چجوری باید رفت سربازی زن و بچه هایم چه جوری باید زندگی کنند د خترم ۱۳ساله هست و پسرم ۱۰ساله خودم هم ۳۸ ساله هستم با مریضی خودم و زنم چه‌کاره کن م یک فکری برای ما هم کنید

  • سیامک سلطانی ارسالی در

    درزمان صلح نیازبه نگهداری سربازدرسربازخا نه هانیست به نظرمن افرادواجدشرایط سربازی بایدآموزش نظامی راطی نموده ودنبال کارشا ن بروندودرعوض ندتی بیشترازمدت سربازی بحا ل آماده باش باشندودرزمان نیازاحظارشوندبه این شکل درانجام هزینه ها صرفه جویی بسیا رزیادی شده ونیزنیروی کارفعال درپادگانهاب ایکوت نمیشوندوشادی ونشاط به جوانان داده میشود

  • محمد ارسالی در

    کجای دنیا همچین اجباری به جوانان وارد می کنن؟؟؟!!
    الان اگه کسی یک روز کار ن کنه، دو روز گشنه میمونه!
    اون وقت ب ا این اوضاع 2 سال مفت و مجانی باید بری بیگاری
    من خرجی پدر مادرم رو میدم اگه من برم خدمت کی به اینا برسه؟؟؟؟

  • محمد ارسالی در

    کجای دنیا همچین اجباری به جوانان وارد می کنن؟؟؟!!
    الان اگه کسی یک روز کار ن کنه، دو روز گشنه میمونه!
    اون وقت ب ا این اوضاع 2 سال مفت و مجانی باید بری بیگاری
    من خرجی پدر مادرم رو میدم اگه من برم خدمت کی به اینا برسه؟؟؟؟

  • اخه کسی که زنو بچه داره ارسالی در

    اخه کسی که الان غایب هست با زنو بچه چطور واقعا میاد خدمت کنه
    خودتون فکر کنید با این وضع کار و اقتصاد اگر متاهلی را به خدمت ببرند میبینید چه چقدر فقر و فحشا و خودکشی زیاد میشود

  • Nik ارسالی در

    نه_به_سربازی_اجباری
    لطفا همین یکبار حداقل به این خواسته ی جوانان توجه کنید
    همینطوریشم جوونا وضعیت مالی خوبی ندارن و افسردن

  • داریوش ارسالی در

    جزو سه گشور ثروتمند جهان هستیم حقوق درست ب سرباز نمیدین هیچ عمرشو تلف میکنین تو پادگانها بیشترین زحمت رو دوش سربازه.. تو اوت دوسال ب اندازه 30سال یگ کادری ازش ک ار میگشین.. این دور از عدالت علوی هست.. امنیت با سرباز ها غارت گران مسولین.. نمی دونم ب گجا میریم ما

  • سردار ارسالی در

    گواهی نامه ک میدن پاسپورتم بدون پایان خدمت بدن خدمت هم بفروشن باپولش حقوق سربازهاروبیشترکنند
    اینکار کنن میشه همون اختیاری دیگ هرکی خواست باحقوق بالاگیره خدمت تواوج جوانی2سال دربه دری که چی تواون دوسال جوان کارکنه کلی پس انداز میکنه آخه کارخواصی انجام نمیدی ک توخدمت فقط الافی

  • ناشناس ارسالی در

    این همه دلیل و برهان. ولی کو گوش شنوا.

  • عادل ارسالی در

    سلام کسایی که از بچه گی کارکردن بهردلیلی که بخاطر امرار معاش وحفظ خانواده نتونست ن برن سربازی وبیش از ۱۵ سال از سربازی می گذره ودارای همسروفرزد هستند کارت معافیت یاخرید خدمت هم ندارن همش باید ترس از خدم ت داشته باشند.

  • ناشناس ارسالی در

    بگذارید جوانان فارغ از سربازی با فکر آسو ده و بدون دلهره از زندگی در کشور زیبایشا ن لذت ببرند.سربازی اختیاری یکساله و با حقوق بالا باشد.

  • ناشناس ارسالی در

    سربازاگر حقوق ومزایای کافی داشته باشه هی چ سربازفراری نخواهیم داشت پس بهترین راه حل دادن حقوق مناسب به سرباز هست دراین رو ش سربازاحساس نمیکند بیگاری میکندوسربازی اش اجباری است

  • بینام ارسالی در

    خداکنه. تاجواناهای مردم بی خودعمرشون تلف نشه.بجای ۲سال پیشرفت ۲سال عمرشون حروم ب شه.

  • ناشناس ارسالی در

    از رهبر عزیز و فرمانده کل قوا تقاضا داری م دستور فرمایند و سربازی را اختیاری کنند . تا جوانان که نمی خواهند سربازی بروند ب ه دنبال کار و ازدواج و فرزند آوری که نیا ز شدید این کشور هم است بروند

  • رویا ارسالی در

    به نظرم خیلی مقاله‌ی خوبی بود خدا کنه. کمی اندیشه کنند که موارد ذکر شده اجرایی بشه

  • امین ارسالی در

    سلام
    ظاهراً بچه هاشون به سن سرباز ی رسیدند می خوان خرید و فروش رو راه بندا زند
    یه یک ماهی این قانون رو تصویب می کنند مشکل بچه هاشون که حل شد لغوش می کنند
    اگر نه چرا قانون خرید سرباز ی رو دائمی نمی کنند؟
    نماینده ها ح تی برای یکی از بچه هاشون هم که باشه چند جلسه وقت مجلس رو می‌گیرند قانون دلخواه ر و تصویب می کنند مشکلشون که حل شد یا لغوش می کنند یا بی خیالش میشن.

  • رضا ارسالی در

    آقا‌تو‌رو به‌خدا‌ حذف‌کنید‌ این‌خدمت‌اجب اری‌را‌من‌پدر‌مریض‌است‌تک‌ فرزندم‌‌نمی‌ت ونم‌برم‌خدمت‌ میر‌م حوضه‌نظام‌ وظیفه‌ هم ‌میگه‌من‌ این‌شریط‌را‌دام‌‌پدرم‌مریض‌است ‌تحت‌پوشش‌ بهذیستی‌است‌ نه‌ کشاورزی‌ دار یم‌نه‌دام‌داری‌ روستا‌نشین‌هستم‌میگه‌بای د‌ بری‌خدمت

  • ناشناس ارسالی در

    یا قول ندین ، اگر دادین عملی کنین
    حضرت علی(ع)به وفایربه عهد تاکید کردن .. سرباز وسربازی (اجباری)را دستاویزنکنین وا ین کار بزرگ اونهارو وقبول مسئولیت عزیزان مادر رو ساده پنداری نکنین

  • ناشناس ارسالی در

    سلام همه این صحبت ها خیلی وقته داریم میشنویم و میخوانیم
    اما چه فایده همه چی فقط حرفه هیچ چیزی عملی نمیشود

  • یک منتظر ارسالی در

    با وجود همه این مشکلات بیان شده، نیازهای عاطفی و جنسی سربازان هم بیان کنید ک لطم ه بزرگی به اکثریت جامعه وارد میکند. حتی معشوقه های سربازان بیشتر از خودشان عذاب میکشند. متاسفانه دلایل منطقی و واقعی هیچ تاثیری روی تغییر قانون ندارد و صدها سال طول می‌کشد تا بفهمند و یک قانون عوض شود . و ما مجبوریم بسوزیم و بسازیم.در کشوری زندگی میکنم ک با انسان مثل حیوان برخورد میشود. و هیچ کس دم نمیزند. متاسفم

  • ناشناس ارسالی در

    من نمی دانم چرا در این کشور اجرای عدالت در همه ی ارگانها اینقدر دقیق اجرا میشود بچه ندارها باید به سربازی اجباری بروند ب چه ی پول دارها با پرداخت پول در بهترین ج اها خوش بگذرانند.

  • جواد محمدی ارسالی در

    چرا نظام جمهوری اسلامی باید روش سرباز دا ری رضا شاه مخلوع رو ادامه بده؟ حکومت مهد وی رو چرا اجرا نمیکنن؟

  • پدرمنصور ارسالی در

    حذفش کنید بابا حذفش کنید

  • علیرضا خانی ارسالی در

    به نظرمن خیلی طرح خوبیه اگه موافقت بشه سربازی اختیاری بشه

  • علی ارسالی در

    خواهشن سربازی رو لغو کنین یا اختیاری کنین چون جوانان مازیر فشار روهی وروانی له شدن انشاالاه

  • حسین ظفری ارسالی در

    ای کاش کسی بود این حرفارو بیینه بشنوه
    من ۲۴ سالمه تا الان درس خوندم الان یک سالی هست کار خوبی با هزار بدبختی پیدا کردم
    الان باید برم خدمت خب من بعد خدمت چطوری کار پیدا کنم پدرم کارگر شهرداری و رفتگر هست با سن ۵۵ سال می‌خوام بگم که هیچ پارتی و اشنایی برا بعد خدمت که کاری پیدا بشه برام ندارم
    به خدا حاضرم کلیه بفروشم مبلغشو بدم نظام وظیفه اما کارمو بزارن بکنم توروخدا صدای جوونارو بشنوید توروخدا آینده ماهم درنظر بگیرید
    کسایی که میگن خدمت مرد میکنه ادمو
    کجاس که بیینه من چند ساله مرد شدم؟
    کجاس بیینه از ۱۴ سالگی کارگری کردم تو غربت بودم
    فکر کردید با ساعت ۶ صبح بیدار شدن و ۹ شب خوابیدن ادم مرد میشه
    اون موقع که خیلیا مثل من تا نصف شب مجبور بودن کارکنن نه غذایی ن ابی کجا بودید ببینید مرد شدیم

    • علی ارسالی در

      نوشته ۱۱۰ کشور اجباری نیست همین یک جمله بسته برای اجرا اختیاری کردن و فروش سرباز ی
      فقط خدا کنه هرچه زودتر اتفاق بیو فته در حد حرف نمونه
      قطعا دعای همه

  • محمد مهدی ارسالی در

    شما از هر شخصی که رفته سربازی سوال کنید بهتون میگه که یا بیکار بوده کاملا یا کار ی میکرده کاملا دور از تخصصش. این همه اصر ار دارن جوانان رو ببرن سربازی، ولی برای بعدش برنامه‌ریزی ندارند، دو سال زمان کمی نیست ای مسئولین بی فکر و خود خواه!!!

  • علی ارسالی در

    نوشته ۱۴۴ کشور اجباری نیست همین یک جمله بسته برای اجرا اختیاری کردن و فروش سرباز ی
    فقط خدا کنه هرچه زودتر اتفاق بیو فته در حد حرف نمونه
    قطعا دعای همه جوون ها پشتتون هست برای اجراش

  • ناشناس ارسالی در

    آخه یکی نیست بگه من پسرم نیمه دوم ۷۱ سرب ازی نرفت تا بتونه سربازی را بخره الان ۲۹ سالش نه میره سربازی و نه شغلی میتونه ان تخاب کنه تکلیف ما پدر و مادرها چیه حداقل خرید سربازی را دوباره انجام بدید تا بچه ها و پدر ومادرها از این بلاتکلیفی دربیا ند

  • ناشناس ارسالی در

    چندساله همش به زندانیا عفورهبری میدن میان بیرون ملکتا به گند بکشن تواین چندین سال یه بارنشده به سربازا عفو بدن

  • رضا ارسالی در

    توروخدا یه فکر اساسی بکنید واسه خدمت سربازی کاش حداقل مزایای ی کارمند رو براش در نظر بگیرن یا خرید سربازی رو دوباره انجام بدن که هر کسی در توانش بود بخره و با پولی که جمع میشه به همون ارگان کمک کنند. الان من چجوری پدر و مادرم پیرمو ول کنم برم خدمت خدارو خوش میاد.

  • ناشناس ارسالی در

    درایران درکشوری که مسلمان هستیم ومیگیم زورگویی بده پس چرا سربازی اجباریه والا به قرآن بده ای کاش این طرح اجرایی بشه بزرگترین دغدغه یک جوون همین سربازیه

  • ناشناس ارسالی در

    سلام تورو خدا یا سربازی رواختیاری کنید.ی ا بفروشید‌.من شوهرم۳۳ سالشه و کارگرساختم ونه.یه پسر۳ساله داریم.۵ ساله که بیمه ی ت امین اجتماعی میریختیم.این ماه رفته کارت کارگریشو تمدید کنه کارت پایان خدمت خواست ن و گفتن اگه نباشه بیمه مون قطع میشه.تو رو خدا حداقل سربازی رو بفروشید که حداقل با بدبختی پولشو ردیف کنیم بخریم که بیمه ۵ساله مون قطع نشه.بااین وضع گرونی شوهرم نمیتونه ما رو ول کنه و بده خدمت کنه.تو ر و خدا رسیدگی کنید.

  • ناشناس ارسالی در

    این جون ها همین جوری نسل سوخته هستنند یک زره هم به اینها رحم کنید

  • ناشناس ارسالی در

    سربازی برای ساختن جوانا به علت مرد شدن ن یست به علت نگهبان شدن دردستگاههای دولت و غیره بدون دستمزدبچه رفته سربازی هرچیزی ک ه بهش دادن ازش پول کسر میکنن ماهانه ۴۰۰ حقوق ماهانه ولی ماهی ۸۰ تومن میدن میگن پ ول لباس ووسایلی که دادیم حالا اصلن ادم ب ا۸۰ تومن حقوق ماهانه وزن حتی نمیتونه هی چ کاری کنه درصورتی که این ادم قبل از سرب ازی ماهی سه میلیون حقوق دریافتیش بوده تا زه شبش جای دیگه کار میکرده حالا وسایل من زل آقایون کی جابجا کنه ماشینشون کی بشوره مفتی دولت از کجا نیروبیاره تازه بچه های خودشون وی آی پی هستن به نام خدمت توپادگ ان هتل به سر میبرن هیچ مشکلی هم ندارن اس لحه هم بلد نیستن دست بگیرن مرگ بر امریکا برای ما مردم بدبخت ضعیف جامعه هستش آقای ون بچه هاشون تو آمریکا بسر میبرن

  • Saeid ارسالی در

    بنظر من آقای قاضی زاده نیازمند حمایت تک به تک ما جووناست با این حرف هایی که زده و این تو کشورمون رسمه ک هرکی حرف حق بزنه سرشو میکنن تو گونی

    تنها کاری که از دستمون برمیاد اینه تو مجازی از ایشون حمایت کنیم تا کاری که میخوان رو انجام بدن به امید خدا

  • جسین ارسالی در

    واقعا یه سری مغز پلاستیکی تا هستند همین آش و همین کاسه..
    لعنت خدا به کسانی که این اجباری رو تو مملکت جهان سوم پایه گذاری کردن..و بدتر از اینکه این نهضت لع نتی رو دارن ادامه میدن..
    بابا دنیا عوض شده عوضیها عوض کنید و عوض بشید

    • رضا ارسالی در

      نه به خدمت کثیف سربازی اجباری

  • ناشناس ارسالی در

    لطفا یکی به داد ما سربازان زندان برسه ،چرا باید بدون هیچ تخلفی در طول خدمت سربازی ، متحمل شش ماه اضافه خدمت پشت دفترچه ای بشیم؟؟!!چرا عفو رهبری نمیدن؟!!واگذار کردن به فرماندهان که اون ها هم انگار اصلا ایرانی نیستن و تو این مملکت زندگی نمیکنن، نمیبخشن بخدا خسته شدیم دیگه

  • ب فرخی ارسالی در

    من ۴۵ سالمه سه تا بچه هم دارم هنوز توقع دارن با این همه مشکلات اقتصادی برم سرباز ی .من خیلی جهاد کنم بتونم مراقبت کنم از این ۳ تا بچه .ستاد کل حداقل بخودش احترام بزاره از جون ماها چی میخواد

  • ناشناس ارسالی در

    تو سربازی فقط جوانا معتاد میشن یا دیوونه

  • ناشناس ارسالی در

    نه به سربازی اجباری

  • ناشناس ارسالی در

    اعمال تغییرات جهت ساماندهی به امور طبق ب یانیه فوق، و معافیت های جدید،

    "حذف غیبت رسمی جهت ادامه تحصیل ا فراد در دانشگاههای دولتی به منظور ارتقا مدرک"

    (موافق با حضور د اوطلبانه افراد).

  • محمد ارسالی در

    سلام اگہ سربازی حذف بشہ خوبہ
    ببینی سرباز ھا ھمہ بیکار بہ درد چہ بخورن
    ھرچند جوان امروزی بیکارن
    بزارید برن تو این ۲ سال فکری بہ حال خودشون کنن د

  • ناشناس ارسالی در

    دارن به سربازهاظلم میکنن بااین حقوق شما حقوق سربازهارو۴برابر هم بکنید نمیشه باهاش یه دست لباس خرید پول کرایه ماشین پول .کرایه خونه .پول نون ...خدایی تمام سربازهاافسرده شدن اینکه دولت ما اصلا توجه ورحم نمی کنه مسئولین فقط به فکر خودشون اند و بچه های خودشون تورفاه زندگی میکنن ما بدبختی می کشیم

  • ناشناس ارسالی در

    برای کسی که از نظامی گری خوشش میاد حقوق بهتر در نظر بگیرید و پولش را از بقیه دری افت کنید. عمر و تخصص ما جوانها برای شما که ارزشی ندارد... لااقل برای خودتان سربا ز حرفه ای آموزش بدهید به دردتان بخورد

  • @ ارسالی در

    درود جناب قاضی زاده هاشمی
    ضمن سپاس و تحسین روشن بینی حضرتعالی، لطفا هر چه سریعتر برای اختیاری کردن سربازی با رهبر گرامی و ستاد کل نیروهای مسلح جلسه ای ترت یب داده و این معضل را برای همیشه برطرف ن مایید. در ضمن یادآوری میشود که همه جوانا ن به لحاظ رونشناسی روحیه مساعد برای یادگ یری امورات نظامی ندارند لذا متمنی است آم وزش کوتاه مدت نظامی نیز اجباری نباشد تا اینگونه افراد آسیب روانی نخورند. تشکر وی ژه از حضرتعالی و آقایان: ابوترابی، دهنوی ، شجاعی و.....
    اجرتان با خداوند مت عال

  • ناشناس ارسالی در

    نیروهای مسلح میگن اجباری باعث افزایش امن یت ملی میشه ولی بهتون میگم قطعا و یقینا این یه لاپوشانی جهت استثمار و مکیدن شیره جان پسران جوان ایران جهت انجام امور سطح پایین و دم دستی و بدردنخوری همچون تایپی ست و مترجم و راننده در نیروهای مسلحه تا بودجه سازمان ها بره واسه پاداش و مزایا و بن های مختلف فرماندهان رده بالا (نه میا نی و درجه دار) و خدای نکرده یک هزار توما نی برای استخدام سرایدار و منشی و راننده هزینه نکنن.ولـــی اینو باید بدونن خدمت ا جباری با افسرده کردن نیمی از جامعه یعنی آقایان ضررش خیلی بیشتر از سود آنی اون هس ت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها