|
کدخبر: 147650

ورود دولت به مسئله بیت کوین / پول های بلوکه شده ماه آینده آزاد می شود؟

رئیس دفتر رئیس‌جمهور از دستور ویژه روحانی به وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات برای برخورد جدی با استفاده‌کنندگان غیرمجاز از برق برای استخراج بیت‌کوین خبر داد.

اقتصاد ورود دولت به مسئله بیت کوین / پول های بلوکه شده ماه آینده آزاد می شود؟

رئیس دفتر رئیس‌جمهور از دستور ویژه روحانی به وزارتخانه‌های کشور و اطلاعات برای برخورد جدی با استفاده‌کنندگان غیرمجاز از برق برای استخراج بیت‌کوین خبر داد.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اینکه گفته می‌شود لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور را به سمت فروپاشی می‌برد حرف دقیقی نیست و نباید بودجه را سیاسی کنیم، بودجه را نباید بهانه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ کنیم، و نباید به بودجه به صورت تبلیغاتی پرداخته شود.

امروز رییس‌جمهوری موضوع قطعی برق را در دولت مطرح کردند. مسأله‌ای که اتفاق افتاد این بود که به هر حال یک اختلاف دیدگاهی در مورد استفاده از سوخت میان سازمان محیط زیست، وزارت نفت و وزارت نیرو بود. ما در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم که در تهران و کرج از مازوت استفاده نشود، الان هم استفاد نمی‌شود یعنی از قبل هم استفاده نمی‌شد و ما نیز پیش‌گیری کردیم که این اتفاق نیفتد.

در کلان‌شهرهایی که جمعیت آن زیاد هست و وارونگی هوا در زمستان وجود دارد؛ در آنها هم مازوت استفاده نمی‌شود. این ایده باعث شده که به نوعی جلوی استفاده از مازوت در همه نیروگاه‌ها گرفته شود و محدودیتی برای آن به وجود بیاید. این محدودیت ناخواسته به گونه‌ای شد که خود وزارت نیرو هم با یک اتفاق پیش‌بینی نشده مواجه شد چرا که فکر می‌کرد به صورت روتین سوخت تامین می‌شود.

در دو، سه ماه اخیر ستاد ملی کرونا، وزارت بهداشت و پزشکان به مردم توصیه کردند که وقتی زمستان است و در محیط سرپوشیده هستید، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا تغییر کند. آنها نمی‌دانستند این مسئله چقدر مصرف سوخت را بالا می‌برد. به همین جهت توصیه کردیم مردم در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند.

دولت از بیت کوین استفاده نمی‌کند

اینکه گفته می‌شود دولت از بیت کوین استفاده می‌کند، یک جفا است. دولت وارد این مسائل نمی‌شود اما در یک سال گذشته فشارهایی بود. دستگاه ماینر بیت کوین به شکل قاچاق وارد کشور شده بود که دستگاه کوچکی هم است و ورود آن کار سختی نیست. در جاهای مختلف استفاده می‌شده و فشار بر روی دولت آمد که به نوعی آن را ضابطه‌مند و قانونی کند.

مسئله بیت کوین دو بار در کمیسیون‌های دولت مطرح شد، کسانی که می‌خواهند از بیت کوین استفاده کنند باید از وزارت صمت اجازه بگیرند و وزارت نیرو هم تایید ‌کند که چگونه از آن استفاده کنند. بر این اساس، برای نصب در یک حدی اجازه‌هایی داده شده و معلوم است که آنها کجا هستند و می‌توانند با آنها ارتباط بگیرند و بگویند که مثلاً در ماه‌های تابستان یا روزهایی که وارونگی هوا هست، استفاده نکنید یا در روزهای سرد استفاده کنید.

مزارع بیت کوین در مرغداری‌ها

امروز در دولت ادعایی شد که علاوه بر کسانی که اجازه گرفتند، در برخی مرغداری‌ها و جاهای مختلف هم اینها استفاده می‌کنند که رییس‌جمهوری به وزارت اطلاعات و وزارت کشور دستور دادند با جدیت این مسئله را دنبال کنند و اگر در جایی از برق برای بیت کوین استفاده می‌شود، محکم با آنها برخورد کنند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید همه واکسن‌های تایید شده که فعلا ۶ تا ۷ واکسن است را در یک سبد گذشته و به کشورها یک سهمیه می‌دهد که سهمیه ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز است و انتخاب آن برعهده ما است که بگوییم این واکسن‌ها را می خواهیم. کاری که با سازمان بهداشت جهانی و کواکس کردیم تعارضی با نظر رهبری ندارد و واکسن را می‌خریم و وارد کشور می‌کنیم. این سهمیه ما در کواکس است که ۵۲ میلیون یورو بابت قسط اول ریختیم و به محض تحویل، بقیه را هم پرداخت می‌کنیم.

همزمان با چین، روسیه و هند درحال مذاکره هستیم چون واکسن تولیدی این کشورها در منطقه در حال استفاده است. با توجه به اینکه ۱۰ سال گذشته کار پزشکی موفق با کوبا داشتیم، کار مشترکی هم با این کشور انجام دادیم.

درباره واکسن کرونا هم با کوبا توافق کردیم و آنها از ما کمی جلوتر هستند. اکنون هر راه ممکن را دنبال می‌کنیم و خوشبختانه رییس جمهوری دو ماه قبل دستور دادند پول واکسن نباید با بقیه قضایا قاطی شود چون واکسن و سلامتی مردم مهم است.

تا پیش از این آمریکایی‌ها مانع دریافت کواکس می‌شدند که اکنون قسط اول را پرداخت کردیم و آن را دریافت می‌کنیم.

کره‌ای‌ها رفتند اجازه بگیرند پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کنند

سفر معاون وزیر خارجه کره جنوبی به ایران، سفری بود که از ماه قبل به علت فشارهای مختلفی که هم وزارت خارجه و هم بانک مرکزی بر دولت کره آورده بودند، طراحی شده بود. این هیات به ایران آمد و صحبت‌هایی کردند. دوستان ما در وزارت خارجه و بانک مرکزی هم خیلی محکم برخورد کردند که بلوکه کردن پول کشورمان به هیچ وجه قابل قبول نیست. آنها قول دادند که موضوع را دنبال کنند و اجازه بگیرند این پول آزاد شود.

ما هم ضمن اینکه مقدمات کار حقوقی را فراهم کردیم، با آنان در این زمینه اتمام حجت کردیم و امیدواریم در ماه آینده توفیقاتی به وجود بیاید؛ البته نه فقط پول مسدود شده در کره، بلکه پول‌های دیگری هم در جاهای دیگر داریم که به دلیل فشارهای آمریکا مسدود شده که در آنها هم در ماه‌های آتی گشایشی ایجاد می‌شود.

در مقابل پولی که در کره داریم به هیچ وجه منتظر چنین پیشنهادی از آنها نبودیم و عصبانیت‌مان بابت پولی است که سه سال در آنجا نگه داشته‌اند. خود کره‌ای‌ها هم می‌دانند ایران محتاج چنین چیزهایی نیست، ما با وجود این جنگ اقتصادی و فشارهایی که داشتیم و باوجود اینکه آمریکا تمام تلاش خود را کرد تا ما صادرات و واردات نداشته باشیم و نتوانیم پول را جابجا کنیم، سه سال توانستیم کشور را اداره کنیم. ما هیچ وقت محتاج چند تا آمبولانس نیستیم و به دنبال حق خودمان هستیم و حق ما این است که پول‌های بلوکه شده باید آزاد شود.

آخرین تصمیم‌های فولادی دولت

وزیر صمت در جلسه ستاد اقتصادی پیشنهاد خود را در مورد قیمت فولاد مطرح کرد و این موضوع در مجلس هم مطرح است تا وزارت صمت و مجلس موضوع را بررسی کنند و پیشنهادی بدهند. مهم این است که قیمت فولاد برای مصرف‌کننده به قیمت واقعی باشد و کارخانجات فولادی هم بتوانند توسعه داشته باشند و در این میان دست واسطه‌ها کوتاه شود.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها