|
کدخبر: 147318

دلار در دو راهی صعود یا سقوط؟

روند بازار ارز در چهار روز اخیر، با ثبات همراه بوده است. از یک سو برخی انتظار افزایش نرخ در کانال بیست و پنج هزار تومان را دارند و از سوی دیگر، گروهی در انتظار تاثیر مذاکرات ایران و کره بر افت نرخ دلار هستند.

اقتصاد دلار در دو راهی صعود یا سقوط؟

روند بازار ارز در چهار روز اخیر، با ثبات همراه بوده است. از یک سو برخی انتظار افزایش نرخ در کانال بیست و پنج هزار تومان را دارند و از سوی دیگر، گروهی در انتظار تاثیر مذاکرات ایران و کره بر افت نرخ دلار هستند.

در این میان به نظر می‌رسد فعلا بازار در یک آرامش و ثبات نسبی قرار دارد و تمایلی برای تغییر کانال دلار مشاهده نمی‌شود. هرچند چشم‌انداز روشن از آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهای نظیر کره جنوبی و بازگشت امریکا به برجام، می‌تواند مسیر بازار ارز را در جهت کاهش نرخ سوق دهد.

حال بر اساس جدیدترین نرخ‌های بازار امروز (سه شنبه بیست و سوم دی ماه ۹۹) هر اسکناس دلار امریکا به نرخ ۲۴۰۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۲۴۸۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، تغییری ندارد.

همچنین هر یورو در این صرافی ها، به نرخ ۲۹۳۳۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و در مقابل به قیمت ۳۰۱۸۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز دوشنبه، ۷۰ تومان ارزان تر شده است.

نرخ دلار در بازار آزاد چقدر شد؟

مشاهدات میدانی از محدوده میدان فردوسی تهران، نشان می‌دهد بهای دلار امریکا در بازار آزاد به رقم ۲۴۹۰۰ تومان رسیده است که فاصله اندکی با نرخ صرافی‌های مجاز و بانکی این محدوده دارد.

نرخ دلار در بازار متشکل ارزی چه تغییری کرده است؟

بر اساس جدیدترین نرخ‌های بازار متشکل ارزی که به صورت عمده فروشی خرید و فروش می‌شود، (در لحظه انتشار این گزارش) نرخ دلار امریکا به رقم ۲۴۴۹۸ تومان رسیده است که نسبت به نخستین نرخ امروز، تغییری چندانی ندارد. همچنین نرخ یورو در این بازار به رقم ۲۹۷۰۰ تومان رسیده است که نسبت به نرخ شروع بازار امروز، افزایش نسبی دارد.

دلار در دو راهی صعود یا سقوط؟!

به باور تحلیلگران فنی، بازار ارز در یک دو راهی قرار گرفته است؛ برای ادامه روند نزولی نیاز دارد که محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد و بازگشت به جاده صعودی نیاز به شکست محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی دارد. در شرایط کنونی، انتظارات متناقضی در بازار ارز وجود دارد؛‌ دسته‌ای از معامله‌گران امیدوار به افزایش قیمت هستند؛ بالا بودن نرخ حواله درهم و ارزش دلار در هرات افغانستان در کنار ماندن دلار در کانال ۲۵ هزار تومان در سامانه نیما از جمله متغیرهایی هستند که انتظارات افزایشی را در بازار فعال نگه داشته است. به نقل از دنیای اقتصاد؛ در مقابل، احتمال آزاد شدن منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و پایان فشار حداکثری با پذیرش شکست از سوی ترامپ، برخی معامله‌گران را نسبت به آینده کاهشی بازار امیدوار کرده است.

نرخ رسمی انواع ارز در بانک مرکزی

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۹ ارز کاهش و ۷ ارز افزایش یافت. نرخ ۱۱ ارز نیز ثابت ماند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار امریکا برای امروز (سه شنبه بیست و سوم دی ماه ۹۹) بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین هر پوند انگلیس با افزایش ۸۰ ریالی به قیمت ۵۶ هزار و ۸۰۲ ریال و هر یورو نیز با کاهش ۱۲۲ ریالی به قیمت ۵۱ هزار و ۱۰ ریال اعلام شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۷ هزار و ۱۲۶ ریال، کرون سوئد ۵ هزار و ۵۳ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۲۰ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۵۸ ریال، روپیه هند ۵۷۳ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۲۶۱ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۱۶۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۴۰ هزار و ۲۷۳ ریال، دلار هنگ‌ کنگ ۵ هزار و ۴۱۷ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۲ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار ۸۵۹ ریال قیمت خورد.

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۱۱۱ ریال، راند افریقای جنوبی ۲ هزار و ۶۹۹ ریال، لیر ترکیه ۵ هزار و ۶۱۱ دریال، روبل روسیه ۵۶۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۶۴ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۳۴۱ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۰ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۵۵۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۴۹۲ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۲۲۱ ریال، کیات میانمار ۳۲ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۵۹۳ ریال تعیین شد.

همچنین، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۳۳ ریال، دینار لیبی ۹ هزار و ۴۵۵ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۹۱ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۹ هزار و ۲۱۴ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۳۴۱ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۱۶۶ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۹۹۵ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۷۱۷ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۶۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۲۲۴ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۰ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۳۶۷ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و ۷۱۷ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار و ۹۹۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها