|
کدخبر: 132491

وضعیت بازارهای مالی پس از پایان انتخابات آمریکا

بازارهای جهانی هم‌زمان با آغاز انتخابات در امریکا و حتی کمی قبل از آن پیش‌بینی خود را از نتیجه انتخابات امریکا بروز دادند.

اقتصاد وضعیت بازارهای مالی پس از پایان انتخابات آمریکا

برخی تحلیل‌ها حاکی از آن بود که بورس، نفت و بازار طلای جهانی برد ترامپ را پیش‌بینی کرده است. هرچند کارشناسان محافظه‌کارتر اعلام کردند که این اتفاقات می‌تواند بالعکس نشان‌دهنده رای بازارها به باشد. امروز اما تضعیف امید به بایدن واکنش بازارها را به انتخابات امریکا اندکی شفاف‌تر کرد و یوآن چین با پیش‌بینی برد ترامپ ارزش خود را از دست داد.

بازارهای جهانی هم‌زمان با شروع رای‌گیری در انتخابات امریکا برد ترامپ را پیش‌بینی کردند. بازارهای طلا، نفت و سهام از دقایق آغازین فعالیت در روز سه شنبه شاهد سیر صعودی قیمت بودند. قیمت هر اونس طلا در معاملات روز سه شنبه از ۱۸۹۵ دلار تا ۱۹۰۷ دلار صعود کرد.

هم‎زمان بهای هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال ۱.۲۷ دلار افزایش داشت و از مرز ۴۰ دلار گذشت. نرخ هر بشکه نفت پایه امریکا وست تگزاس اینترمدیت با ۱.۳۸ دلار افزایش به بیشتر از ۳۸ دلار رسید.

به گزارش یورو نیوز بازارهای سهام امریکا هم همگی سبزپوش شدند. به طوری که شاخص صنعتی داو جونز ۲.۴۵ درصد افزایش داشت و شااخص ۵۰۰ شرکت برتر هم ۲.۲۳ درصد افزایش داشت. شاخص نزدک در مبادلات سه شنبه ۲.۱۲ درصد رشد کرد.

بر اساس ارزیابی برخی کارشناسان این تغییرات بازار جهانی به اعتقاد این بازارها به برد ترامپ تعبیر شد اما برخی دیگر معتقد بودند که صعود نفت و طلا در روز سه‌شنبه تحت تاثیر افت ارزش برابری دلار در مقابل ارزهای عمده از جمله یورو بوده است که می‌تواند نشان‌دهنده برتری بایدن باشد. چرا که انتظار بر این است که بایدن با سیاست‌های پولی انبساطی و افزایش مالیات رشد اقتصادی امریکا ذت کندتر و دلار را تضعیف کند.

برخی آنها همچنین رشد بورس را به امیدواری بازار سرمایه به اداره بهتر اقتصاد در شرایط شیوع کرونا دانستند که این اتفاق با برتری بایدن احتمالا رخ می‌دهد.

وضعیت بازارهای جهان با پایان رای‌گیری

در روز چهارشنبه اما قیمت طلا در معاملات بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ارزش دلار با کاهش روبرو شد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۸۹۸ دلار و ۹۷ سنت رسید در حالی که ابتدای معاملات حداکثر یک درصد کاهش نشان می‌داد.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد کاهش، به ۱۹۰۰ دلار و ۲۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۰.۹ درصد افزایش، در ۱۹۱۰ دلار و ۴۰ سنت بسته شده بود.

کایل رودا، تحلیلگر شرکت آی جی مارکتس گفته است: بازار در حال حاضر اعتمادش را به پیروزی واضح بایدن از دست داده و این موضوع باعث قوی شدن ارزش دلار شده است. در عین حال قیمت نفت هم که در ساعات اولیه روز چهارشنبه همچنان صعودی بود اندکی تعدیل شد.

در روز چهارشنبه همچنین تمامی شاخص‌های مهم بورسی جهان سبزپوش شدند. به گزارش ایسنا از بلومبرگ در وال استریت، همه شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۰۶ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۷ هزار و ۴۸۰.۰۳ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۷۸ درصد صعود تا سطح ۳۳۶۹.۰۲ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۱.۸۵ درصد صعود در سطح ۱۱ هزار و ۱۶۰.۵۷ واحدی بسته شد و بورس‌های اروپایی هم صعودی بودند. این اتفاق برای بورس‌های آسیایی نیز تکرار شد.

خبر جالب دیگر بازار جهان افت ارزش یوآن چین بود. مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی نوشت که پیشتازی ترامپ در انتخابات در اکثر ایالت‌های کلیدی آمریکا باعث شد یوآن چین و پژوی مکزیک با نگرانی از تداوم سیاست‌های تجاری ترامپ طی چهارسال آتی، سقوط کنند.

افزایش احتمال پیروزی ترامپ باعث تقویت ۰.۷ درصدی شاخص دلار شد و آن را به ۹۴.۲۰۲ واحد رساند. یوآن چین ۰.۸ درصد در مقابل دلار سقوط کرد و نرخ برابری آنها به ۶.۷۳۶۲ واحد رسید. پژوی مکزیک ۴ درصد سقوط کرد و به نرخ برابری ۲۰.۹۰۵ واحد رسید.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر