|
کدخبر: 130343 سهیل فرزین

نماینده ادوار مختلف مجلس در گفتگو با گسترش نیوز عنوان کرد

خصولتی ها، ویروسی خطرناک تر از کرونا!

محمدرضا باهنر گفت: خصولتی ها شترمرغی هستند که نه بار می برند و نه می‌پرند. یعنی اگر باید بار ببرند مرغ هستند و اگر قرار است بپرند، شتر!

اقتصاد خصولتی ها، ویروسی خطرناک تر از کرونا!

خصولتی به معنی تسلط دولت یا سازمان‌های وابسته به دولت، یا نهادهای حکومتی بر شرکت‌ها، کارخانه‌ها و در کل بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است که خصوصی‌ سازی شده‌اند.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شرکت های خصولتی محلی برای ایجاد رانت و فساد در اقتصاد کشور هستند. آن ها بر این عقیده اند که بیشترین فسادها از دل شرکت ‌های خصولتی به وجود می‎آید. این شرکت ها نه همچون شرکت‌های دولتی تحت نظارت شدید هستند و نه همچون شرکت‌های خصوصی سود و زیان برای آن‌ها مطرح است. با توجه به اینکه سیستم‌ های نظارتی شرکت ‌های دولتی بر آن‌ها حاکم نیست، سهامداران آن دقیقا سود و زیان را در نظر نمی ‌گیرند، یعنی مثل مدلی که بخش خصوصی رعایت می ‌کند و همچنین قوانین تجارت و قانون ‌های دیگر را برای حفظ سود دور می‌ زنند؛ اینکه بعضی از آن‌ها هم وابسته به نهادهای قدرت هستند موجب شده تا اقتصاد کشور از شفافیت و سلامت تا حدی به دور باشد.

خبرنگار گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با محمدرضا با هنر، نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که گزیده ای از این گفت و گو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

محمدرضا باهنر در ابتدای این گفت و گو با بیان اینکه واقعیت قضیه این است که ما ظرفیت های کشور را  درست شناسایی نکرده ایم، گفت: باید بدانیم که ما تا رقابت جدّی و سالم در فضای اقتصاد کشور را نپذیریم مدام در حال درجا زدن خواهیم بود. دورانی تصمیم بر این شد که اصل ۴۴ اجرایی شود ولی در عمل دیدیم به جز قسمت هایی که به بخش خصوصی واگذار شده بود در قسمت های دیگر عملا موفقیتی حاصل نشد کمااینکه در این میان موضوعی با عنوان شرکت های خصولتی مطرح شد. این خصولتی ها _با عرض پوزش_ شترمرغی هستند که نه بار می برند و نه می‌پرند. یعنی اگر باید بار ببرند مرغ هستند و اگر قرار است بپرند، شتر! 

محمدرضا_باهنر

تشابه خصولتی ها با کرونا

وی در ادامه افزود: درآمد بعضی از بنگاه های ما سالیانه به اندازه درآمد مالیاتی کشور است، اما این شرکت ها بجای اینکه به سمت رقابت و توسعه بروند، اقدام به انجام فعالیت های دیگر می کنند. به عنوان مثال شرکت صنعتی و معدنی گل گهر سالیانه بیش از ده هزار میلیارد تومان سوددهی دارد اما سی درصد این سهام متعلق به بانک سپه است. بانک سپه این سود را دریافت کرده  و خرابکاری های بانکی خود را جبران می‌کند، در حالیکه بنده معتقد هستم ما سه بنگاه اقتصادی به نام گل گهر، مس و گوهر زمین در کرمان داریم که به اعتقاد من بنده با درآمد حاصل از این سه بنیاد می توان استان کرمان و سیستان بلوچستان را  توسعه عظیم بخشید. گفتنی است که این امر نیازی به بودجه دولت هم ندارد. بنابراین می توان اذعان داشت که خصولتی ها هم به مثابه میکروبی در بدن ما هستند که از کرونا هم هزینه بیشتری بر ما تحمیل کرده اند. عموما دعواهای جناحی از داخل همین شرکت های خصولتی شروع می شود.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: تا زمانیکه ما رقابت (البته بهتر بگویم رقابت واقعی) را در اقتصاد نپذیریم اقتصاد ما پیشرفت نخواهد کرد. صاحبان قدرت، ذی نفوذان و ذی نفعان نمی گذارند که این رقابت شکل بگیرد. زیرا با پول های خصولتی‌ ها بهتر می‌ توانند هرکار که دلشان خواست انجام دهند. 

وی در پایان بیان کرد: همان طور که گفتم این شرکت ها با سوددهی بسیار بالا در هیچ برنامه توسعه ای شرکت نمی کنند و اگر هم بخواهند در امور توسعه ای شرکت کنند، خواهان دریافت وام و حمایت از بانک، دولت، صندوق توسعه ملی و ... هستند. در حالی که این سودها اگر به درستی صرف توسعه می شدتعداد ای پن بنگاه ها امروزه باید چند برابر تعداد کنونی می بود.

  • وطن ارسالی در

    اگر واقعاً خصولتي ضررش زياد است و مسئولين خادم و مجلس واقف هستند پس چرا به صورت جد پيگري مسئله نيستند و خيانت بزرگ را با خيانت بزرگتر ادامه مي دهند .
    نبود قوه قهريه و بازرسين و حكومت قاطع نسبت به برخورد با عوامل و زير شاخه هاي خود پيش آمد همه مشكلات كشور شده است .

  • وطن ارسالی در

    اگر واقعاً خصولتي ضررش زياد است و مسئولين خادم و مجلس واقف هستند پس چرا به صورت جد پيگري مسئله نيستند و خيانت بزرگ را با خيانت بزرگتر ادامه مي دهند .
    نبود قوه قهريه و بازرسين و حكومت قاطع نسبت به برخورد با عوامل و زير شاخه هاي خود پيش آمد همه مشكلات كشور شده است .

ارسال نظر