|
کدخبر: 128094

پکیج هم سهمیه بندی شد؟ + قیمت ‌ها در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید تولید پکیج داخلی کاهش یافته، برخی نمایندگی‌ها هم خبر از سهمیه‌بندی پکیج دیواری می‌دهند. در همین حال قیمت پکیج دیواری در بازار آزاد به ۱۰ تا ۷۰ میلیون تومان رسیده است. البته اگر پیدا شود.

اقتصاد پکیج هم سهمیه بندی شد؟ + قیمت ‌ها در بازار

مهم‌ترین وسیله گرمایشی خانه‌ها به خصوص خانه‌های نوساز پکیج است. پکیج‌هایی که قیمت آن در یکی دو سال گذشته از دو تا سه میلیون به ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت پکیج ایرانی از ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود. برای خرید برخی از مدل‌ها باید ۱۲ یا ۱۵ میلیون تومان هم هزینه کرد. البته به آن شرط که پکیجی در بازار وجود داشته باشد، چرا که برخی از نمایندگی‌های فروش این محصولات می‌گویند پکیج در بازار نیست.

پکیج سهمیه‌بندی شد؟

به گفته یکی از این نمایندگی‌ها، سال‌های گذشته هر نمایندگی می‌توانست تعداد نامحدودی پکیج بخرد و به مشتریان بدهد. اما در نیمه نخست امسال، تعداد محدودی پکیج از کارخانه به آنها تحویل داده شده است. به عبارتی به نظر می‌رسد هر نمایندگی سهمیه مشخصی دارد و باید آن را به قیمت مصوب کارخانه به مشتری بدهد.

اما آیا واقعا پکیج سهمیه‌بندی شده است؟ اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز خبر سهمیه‌بندی پکیج دیواری را نه تایید می‌کند و نه تکذیب. اما می‌گوید «درحال‌حاضر مواد اولیه با قیمت مناسب به‌دست تولیدکننده‌ها نمی‌رسد. بنابراین سه کارخانه داخلی تولید پکیج به جای سه شیفت کاری سابق فقط یک شیفت محصول تولید می‌کنند.» به عبارتی گویا تولید محصولات داخلی کاهش یافته و به یک سوم رسیده است.

به گفته پازوکی تعداد تولید فعلی برای کل کشور کافی نیست. این در حالی است که تقاضا برای خرید پکیج آن هم در آستانه فصل سرد سال بالا رفته است.

پازوکی می‌گوید: «شرکت‌های تولیدکننده نه به ما کالا می‌دهند و نه جواب درستی به ما می‎‌دهند. درست است که تولید محصول کم شده اما بالاخره دولت باید از آنها بپرسد که همین تعداد کم محصولات تولید شده خود را چه می‌کنند و به کجا می‌فروشند؟»

پکیج خارجی نایاب شد

در کنار کاهش تولید محصولات داخلی، پکیج‌های خارجی هم یا در بازار نایاب شده یا بسیار گران است. برخی از برندها مانند بوش در بازار نیست. برندهای دیگر از جمله برند آریستون اگر در بازار پیدا شود حداقل قیمت آن حدود ۲۷ میلیون تومان است. فروشنده تاکید می‌کند که «این قیمت به شرط آن است که بتوانی پکیج خارجی نو پیدا کنی.»

این قیمت‌ها مردم را به سمت بازار پکیج دست دوم سوق داده است. اما قیمت پکیج‌های دست دوم هم دست کمی از مدل‌های نو ندارد.

یکی از فروشندگان پکیج‌های کارکرده می‌گوید: «بستگی دارد چقدر پول داشته باشید. پکیج کارکرده داریم ۴۰ میلیون تومان البته نوی این پکیج در بازار ایران کمیاب است ولی باز هم پیدا می‌شود. پکیج نو همین مدل تا ۷۰ میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.»

او در ادامه می‌گوید: «پکیج کارکرده ایران رادیاتور هم حدود ۱۲ میلیون تومان است. اما پایین‌ترین قیمتی که دارم پکیج مرکوری است با قیمت ۶ میلیون تومان. اما به درد نمی‌خورد چون قطعات آن پیدا نمی‌شود. با این روند بازار تا دو ماه دیگه با ۷ میلیون تومان شاید فقط بتوانید آبگرمکن معمولی بخرید.»

بخاری برقی جایگزین پکیج؟

گزینه دیگر، خرید بخاری گازی است. اما بخاری‌ گازی چه قیمتی دارد؟ یکی از فروشندگان بخاری گازی می‌گوید: «قیمت بخاری گازی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود به بالا! بخاری کارکرده هم داریم. قیمت آن بین ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.»

اما اگر مشتری دنبال گزینه ارزان‌تری باشد، بخاری برقی هم در بازار موجود است. قیمت این بخاری‌ها در بازار از ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا یک میلیون تومان هم می‌رسد. همچنین نوع کارکرده این بخاری‌ها بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.»

البته یکی از فروشندگان می‌گوید برخی از بخاری‌های برقی قابل اطمینان نیست و هم احتمال اتصالی آن بالاست و هم مصرف برق آن.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    چه مملکت گل و بلبلی داریم مسولین هم فکر مکنند دارند مملکت را اداره میکنند و همش هم مشت ولگد به این واون مزنند.

    • ناشناس ارسالی در

      کلا تقصیر ملت با فرهنگ هستش

  • رررر ارسالی در

    شد جمهوری اسلامی به پا
    که هم دین د هد هم دنیا به ما

    • ناشناس ارسالی در

      این دولت مفتخور عضوی رو شما به ما تحمیل کردید از جمهوری اسلامی !!!! انتظار دارید ؟
      چقدر داد زدیم به اینا رای ندید ولی چه شد... مسئولان دولت کلید از کره مر یخ امدند که مردم رو دارند له می کنند؟

    • محمد ارسالی در

      بساز با تدبیر و امیدی که به ملت تحمیل کر دین

  • اکبر پیمانی ارسالی در

    البته خوصی سازی توی این مملکت جواب نمیده چون شرکت های خصوصی را افرادی فرصت طلب ا داره میکنند.و با تاکتیک کم تولید کردن را ه گران فروختن به قیمت دلخواه خود را در پ یش میگیرند.

  • علی ارسالی در

    یه روز ارز و طلا و یه روز گوشت و مرغ یه روز کپسول گاز و ....... حالا نوبت به هزار و یکمی که پکیج باشد میرسد .! اولی تقصیر آمریکا و ذومی تقصیر سپاه و دیگری تقصیر بنده و شما . خوب این دولت سراسر لاف زن کجای قضیه است .!؟ اگر عرضه نداری خداقل مرد باش و برو پی کارت .

  • علی ارسالی در

    دلیل گرانی اجناس بخاطر تحریم هست چون همین پکیج اصلی ترین قطعاتش که همان سنسور و...است از خارج وارد می شود با دلار 30 هزار تومان کسی می گفت که تحریم کاغذ پاره ای بیش نیست حالا دوباره می خواهد بیاید با لطائف الحیل یک روز نامه به ترامپ می نویسد یک روز به شورای امنیت یک روز به اطلاعات ...هر روز بر صفحه اخبار خودش را نشان می دهد

  • ناشناس ارسالی در

    بزارین بعد از کرونا مسیولین بیان از غارهاشون بیرون همه چیز رو ارزون میکنن.
    ما از گرونی بمیریم بهتره تا مسئولین خداینکرده کرونا بگیرن.

  • مام تقی ارسالی در

    من با نظر اقای اکبر پیمانی موافقم

  • X ارسالی در

    البته که باید کاخ سفید رو نفرین کنیم وقت ی بحث و جلسه مجلس اسلامی راجع به تخم مرغ باشه این میشه وضعیت دیگه

  • شهرام هاشمی ارسالی در

    مسئولین محترم داریم میمیریم.
    گفتم شاید ندونین
    بخدا ماهم آدمیم

  • سيدحسين ارسالی در

    سلام بر اثر نبود مشتری و گرانی بی مورد اجناس وبه بهانه های مختلف با ترفند جدید سهمیه بندی وهزار کوفت وکلک دیگر می خواهند مردم رو هیجان زده کنند تا از آب کل آلود ماهی بگیرند... ملت عزیز گول این چیزها رو نخورید. سود جویان وغارتگران همه جا در کمین مان هستند. هوشیار باشید و با بصیرت رفتار کنید تا پوزه این خائنین به خاک مالیده شود.

  • ناشناس ارسالی در

    متاسفانه مردم ایران مردمانی فرصت طلب هستن بآ قایم کردن اجناس نرخشو میبرن بالا
    متاسفم مردم دارن از همدیگه انتقام میگبرن به جای ابنکه کمک حال همدیگه باش عجیب جای زندگی میکنیم

  • ناشناس ارسالی در

    اصلا تقصیر دولت نیست خود مردم مریض هستن عجیب اینجاست که این ملت ادعای با فرهنگی و از سابقه فرهنگی کشور صحبت میکنن بخدا قسم این مردم گوشت همدیگرو میخورنن اگه کار به جا های باریک برسه

    • محمد ارسالی در

      دولت از مردمه و بر مردم

  • ناشناس ارسالی در

    برپدرصاحب مملکت لعنت

    • ناشناس ارسالی در

      بر پدر کسانی که ملت رو به دست حسن کلید س پردند...
      من دو تا گوسفند داشتم به اینا نمیدادم ببرند صحرا... مملکت رو سپرد ید به اینا لعنت به کی مفرستید؟!!!!

    • ناشناس ارسالی در

      صاحبش روحانی کلید سازه

  • کریم ارسالی در

    امروز پکیج میخواستم گفتن تهرانیا احتکار کردند و با قیمت بازار سیاه میدن شهرستانها

  • رضا ارسالی در

    صد درصد دشمن ما آمریکا و انگلیسشما ا است که شما شدید پادشاه ایران ...شما باید هم ون شب جمعه ها تو قبرستان گدایی کنید ...آ خر شما کجا پادشاهی یک ملت به عظمت ایران کجا بله حتما باید آمریکا و انگلیس را نفر ین کنیم ...شما اگر نبودید عرب ها به چه ب هآنه از آمریکا اسلحه میخریدند و ترکها دی سکو هآشون با مدیریت ارباب آمریکایی پول پ ارو میکرد ...حتما بر پدر مادر هر چی آمری کایی و انگلیسی و مزدور خاین وطن فروش چین ی صفت لعنت

  • ابراهیم ارسالی در

    کمیاب شده ولی پشتت بگردید مافیا پیدا میک نید پکیج سه ملیونی شده هفت ملیون بخدا ای ن چه وضعش هستش جوانی ما به باد رفت

  • ابوذر ارسالی در

    خب وقتی میبینند ما مردم زمانی که جنسی گر ان میشود متقاضیه خرید بیشتر میشود خب مرت ب گران میکنند .این مربوط به همه ی کالاها میشود .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها