|
کدخبر: 121323

بورس نیازمند قوانین جدید است / توصیه هایی به سهام داران

اعضای شورای‌عالی بورس با تاکید بر اینکه وضعیت کنونی بازار سرمایه و شاخص، گذرا است، معتقدند که بر اساس تحلیل‌ها، سهامی که اکنون با افت مواجه شدند، ارزشمند هستند و مردم نباید عجله کنند.

اقتصاد بورس نیازمند قوانین جدید است / توصیه هایی به سهام داران

شاهین چراغی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: عمده سهام در بازار بورس، شاخص ساز و متعلق به شرکت‌های بزرگ و حاکمیتی است و در بازارهای مثبت تاثیر بسیار بالایی در شاخص دارد که این سهام‌ها در زمان کاهش، اثر عکس می‌گذارد و عمده آنها در زیر مجموعه نهادها و یا در اختیار وزارتخانه‌های مختلف است.

عضو شورای‌عالی بورس با اشاره به اینکه وضع فعلی بورس را پیش‌بینی می‌کردیم و در شورای‌عالی بورس هم در این باره بحث می‌شد، ادامه داد: وزیر امور اقتصادی و دارایی هم پیگیر بودند که وزارتخانه‌ها و نهادها، ظرفیت شناور‌سازی سهام را بالا ببرند.

نهادها و صندوق‌ها شناورسازی سهام را جدی نمی‌گیرند

چراغی با بیان اینکه در ساختار اقتصاد ما وضعی وجود دارد که نهادها و صندوق‌ها و بسیاری از شرکت‌های سرمایه گذاری، بحث شناور‌سازی را جدی نمی‌گیرند، افزود: از این افزایش قیمت سهام می‌شد استفاده و سهام‌ها را در موقع خودش عرضه کرد و از منابع نقدینگی برای ایجاد طرح‌های توسعه‌ای استفاده می‌شد؛ اما متاسفانه مدیران شرکت‌ها، در زمانی که قیمت سهام رو به بالا است تصمیم نمی‌گیرند، زیرا می‌ترسند با فروش سهام، مورد مواخذه سازمان‌های بازرسی و نظارتی قرار گیرند و این موضوع موجب می‌شود با ضریب فزاینده ای، قیمت‌ها بالا برود.

عضو شورای‌عالی بورس گفت: به قوانین و مقرراتی نیاز داریم که الزام کند و اختیار عرضه‌های بعدی را از سهامدار عمده تا میزان مصوب بگیرد؛ البته باید به این نکته هم اشاره کرد که حقوقی‌ها در این چند روز از بورس، واقعاً حمایت کردند و از این به بعد هم حمایت خواهند کرد.

چراغی اضافه کرد: حمایت باید موثر باشد و اینکه یک سهامدار حقوقی از سهمی حمایت کند و آن را به حقوقی دیگر بفروشد، حمایت موثر نیست؛ بلکه باید از مردم و سهامدار خرد حمایت کنیم و در این زمینه پیشنهاداتی هم دادیم و در شورای تخصصی شورای‌عالی بورس بحث شد که حمایت ما باید از سهامدار خرد باشد نه اینکه حمایت کنیم که حقوقی که در سود است و قیمت سهامش چند برابر افزایش داشته است سهام خود را بفروشد و عملاً منابع را به خودش جذب کند.

به قوانین جدید برای بازار سرمایه نیاز داریم

وی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه، خلاء اطلاعاتی داریم، افزود: بازار سرمایه، بزرگ شده است؛ بنابراین به قوانین و مقررات متناسب با بازار جدید نیاز داریم و مردم باید از سودهای آینده شرکت‌ها مطلع شوند و نیازمند این اطلاعات هستند.

چراغی گفت: قبل از ورود افراد حقیقی به بازار بورس حتما باید آموزش را مد نظر قرار می‌دادیم، چون استقبال مردم در اوایل سال ۹۹ بسیار عجیب بود و به بازار بورس اعتماد کردند و سیستم‌های معاملاتی کشش این حجم از معامله را نداشت.

وی با بیان اینکه نیازمند تغییر قوانین و مقررات هستیم افزود: باید از ظرفیت فعالان بازار در فضای مجازی استفاده کنیم و اگر بخواهیم هیجان‌های بازار را کم کنیم، باید دانش مردم را بالاتر ببریم.

چراغی با اشاره به اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری شرایط بهتری برای افراد کم تجربه دارند، ادامه داد: ​ سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها موجب می‌شود مردم در معرض این نوع آسیب‌ها قرار نگیرند.

دولت برای تامین کسری بودجه وارد بازار سرمایه نشد

این عضو شورای‌عالی بورس تاکید کرد: دولت به منظور جبران کسری بودجه وارد این بازار نشده و تبعات این نوع ریزش برای دولت بیشتر از مزایای آن است؛ البته دولت بخشی از دارایی‌های خود را در این بازار واگذار کرده است که این دارایی ها، ارزشمند هستند و اگر مردم در همین سهام‌ها باقی بمانند سال آینده، بازدهی بسیار خوبی نسبت به الان خواهند داشت.

وی افزود: با حمایت مجلس شورای اسلامی قرار شد هر قانون فوری مورد نیاز را در مجلس پیگیری کنند.

سهامی که با افت مواجه شدند سهام ارزشمندی هستند، مردم عجله نکنند

چراغی با اشاره به اینکه زمان نیاز داریم تا اطلاعات جدید در رابطه با فروش و وضع تولید شرکت‌ها به بازار برسد، ادامه داد: سهام‌ها ارزشمند هستند و وضع شرکت‌ها خوب می‌باشد و مردم دچار هیجان نشوند.

وی از سهام داران عمده خواست تا مسئولیت بپذیرند؛ به نحوی که زمانی که سهام، صعودی است حاضر به فروش نیستند و در زمان نزول قیمت آن حاضر به کمک موثر نیستند که این روش درستی نیست.

چراغی گفت: با افزایش نقدینگی در کشور نفش بانک مرکزی پررنگ‌تر می‌شود و نیازمند حمایت بیشتر بانک مرکزی هستیم، چون عمده صندوق‌های سرمایه‌گذاری که متعلق به بانک هاست از توسعه آنها توسط بانک مرکزی جلوگیری شده است.

وی ادامه داد: با این میزان نقدینگی در کشور باید قوانین را برای حمایت از سرمایه‌گذاران خرد سوق دهیم.

عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار هم با حضور در این برنامه، گفت: تلاش‌های زیادی از جانب سازمان بورس و وزارت اقتصاد انجام شد برای اینکه میزان سهام شناور آزاد افزایش یابدY یعنی یک سهامدار راهبردی، بخشی از سهام خود را در بازار عرضه کند.

میزان شناورسازی سهام کافی و موثر نبود

همچنین سید روح الله حسینی مقدم با اشاره به اینکه نگاه از جانب سهامداران عمده متفاوت است، افزود: بخشی بحث صندلی‌های مدیریتی را مطرح می‌کنند و بخشی هم چشم‌انداز دیگری را برای سهم خود می‌بینند.

وی اضافه کرد: همه تلاش‌هایی که سازمان بورس و وزارت اقتصاد انجام دادند به افزایش میزان شناوری سهام منجر شد، اما به میزانی نبود تا بتواند جریان نقدینگی قابل توجه هدایت شده به سمت بازار سرمایه را مدیریت کند.

عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار افزود: برخی از سهامداران حقوقی و عمده حمایت کردند و حتی میزان سهام شناور را به حدی افزایش دادند که جایگاه مدیریتی آنها در معرض خطر قرار گرفت.

حسینی مقدم اضافه کرد: برخی از سهام داران حقوقی نهادهای حاکمیتی هستند و برخی هم بخش خصوصی هستند و تعداد محدودی از حقوقی‌ها در شرایط کنونی بورس با بازار و حتی با مقام ناظر در بازار سرمایه صادق نبودند.

وی افزود: افتخار ما در این است که در بازار سرمایه ما، قدرت نقد شوندگی بسیار بالاست و هر سرمایه‌گذاری در هر زمانی که دارایی خود را برای فروش قرار می‌دهد بلافاصله برای آن مشتری وجود دارد.

حسینی مقدم اضافه کرد: در بازار بورس، هیجاناتی ایجاد می‌شود که وظیفه حمایت حقوقی این است که کاری کند که بازار از هیجان به سمت عقلانیت، حرکت کند.

نگاه سهامداران به بازار بلندمدت باشد

عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در برخی موارد متغیرهای اثرگذار روی سودآوری شرکت نسبت به یک ماه گذشته فرقی نکرده است، اما قیمت سهم آن کاهش داشته است گفت: از همه انتظار داریم نگاهشان به بازار سرمایه، بلند مدت باشد.

وی افزود: شاخص کل بورس از ۲ هزار واحد در سال ۱۳۸۰ به حدود دو میلیون واحد در سال ۱۳۹۹ رسید و این روند، بلندمدت و به طور متوسط سالانه حدود ۴۲ درصد رشد و بازدهی بازار سرمایه بوده است و برخی صندوق‌ها به طور متوسط سالی حدود ۶۳ درصد بازدهی داشتند.

حسینی مقدم اضافه کرد: اگر سهام داران، دید کوتاه مدت داشته باشند، دچار هیجان می‌شوند و ضرر می‌کنند.

عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار گفت: ​ در فضای مجازی آموزش بسیارخوبی در رابطه با بازار بورس انجام می‌گیرد و باید از این فضا درست استفاده کنیم.

حسینی مقدم با انتقاد از اینکه تلاش‌های زیادی برای حذف آموزش بورس در فضای مجازی انجام شد، افزود: باید برای مدیریت و استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش بهتر، تلاش شود.

وی درباره سیاست مدیریتی برای گرفتن جو بازار هم، گفت: باید از ابزارهای مدیریت هیجان استفاده کنیم مثلا ما از ظرفیت اوراق اختیار فروش در بازار استفاده نمی‌کنیم و روز گذشته سازمان بورس فراخوان عمومی برای استفاده از این ظرفیت را اعلام کرده است.

دوره فعلی بورس گذرا است

حسینی مقدم با بیان اینکه این دوره فعلی در بورس گذراست، ادامه داد: برای این دوره باید راه‌حل ارائه کنیم و سهامداران عمده کمک کنند تا با استفاده از ابزارها و ظرفیت‌ها برای کنترل بازار استفاده کنیم.

عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار گفت: سهام داران خاموش و عمده باید از خواب بیدار شوند و از ظرفیت بازار بورس استفاده کنند.

حسینی مقدم با بیان اینکه بازار بورس، بسیار تخصصی و پیچیده است اضافه کرد: با گذراندن تعدادی کلاس و استفاده از فضای مجازی متخصص این بازار نخواهیم شد و در این بازار باید صبوری کرد.

وی افزود: ​ درحال‌حاضر در شرایطی هستیم که پول وارد شده به سمت بازار سرمایه حدود ۶ هزار هزارمیلیارد تومان است ولی تامین مالی ما تغییر نکرد و این نشان دهنده استفاده نکردن از فرصت ایجاد شده در بازار است.

حسینی مقدم گفت: امروز هزینه هر تصمیم یا حرف از طرف مسئولان در بازار سرمایه، موجب تغییر ارزش دارایی‌های مردم می‌شود.

وی افزود: تنها نهادی که به اصلاح اساسی اقتصادی کمک می‌کند بورس می‌باشد و باید همه از آن حمایت کنند و از ظرفیت‌های آن بهره‌مند شوند.

افراد غیرمتخصص در مورد بازار سرمایه نظر ندهند

ماشالله عظیمی، عضو هیات رئیسه اتاق تعاون هم در ارتباط تلفنی با این برنامه درباره علت ریزش یک ماه اخیر بازار سرمایه گفت: یکی از صاحب منصبان، مصاحبه‌ای را انجام داد مبنی بر اینکه خبری در راه است در حالی که چنین خبری پخته نبوده است و یا اینکه همه حقوقی‌ها و اصحاب بازار تمشیت می‌کنند و دوباره آقایی مصاحبه می‌کند که شاخص تا فلان رقم بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه افراد غیر متخصص نباید درباره بازار سرمایه اظهار نظر کنند، افزود: از اوایل امسال به علت اینکه بازار، عمق بخشی پیدا کند و مردم بتوانند در خرید سهام، تصمیم بهتری بگیرند طرف عرضه را تقویت کردیم یعنی شرکت‌های جدید، افزایش سرمایه‌ها و آزاد‌سازی شناورها در دستور کار قرار گرفت و این جزو برنامه‌های خوب و تصمیمات مثبت بود.

وی ادامه داد: بازار در حال واکنش منفی نشان دادن به ناهماهنگی هاست و علتی نداشت، زیرا حجم نقدینگی زیاد است و نقد شوندگی بازار سرمایه بالاست.

عظیمی اضافه کرد: ​ اگر قرار است یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه وارد شود یک معاونت بورس باید مستقر شود تا به زودی این منابع را تزریق کند و صندوق‌هایی مانند صندوق خطر پذیر باید بدون اینکه سهامداران خرد متوجه شوند در کنار حقوقی‌ها قرار گیرند و به وظایف خود عمل کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر