|
کدخبر: 120735 سجاد صفری

عضو اتحادیه فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

تولید کره در داخل کشور امکانپذیر است؟ / ماجرای افزایش قیمت شیر

عضو اتحادیه فرآورده‌های لبنی، گفت: عدم حمایت دولت از کارخانجات تولید محصولات لبنی باعث شده است که میزان سرانه شیر و محصولات لبنی در کشور پایین تر از استانداردهای جهانی باشد و این خطری است که سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

اقتصاد تولید کره در داخل کشور امکانپذیر است؟ / ماجرای افزایش قیمت شیر

صنعت لبنیات در کشورهای جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و به کارخانه هایی که در این زمینه فعالیت دارند توجه خاصی می‌شود ولی متاسفانه در کشور به صنعت لبنی توجه نمی‌شود و مورد حمایت مسوولان دولتی نیستند. در این خصوص با عضو اتحادیه فرآورده‌های لبنی به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است:

محمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در پاسخ به این پرسش که سالانه حدود ۴۰۰ میلیون دلار صرف واردات کره می‌شود و آیا کارخانجات لبنی داخلی توانایی تولید کره را ندارند؟ اظهارکرد: ذائقه مردم ایران بیشتر به سمت استفاده از مواد غذایی چرب سوق دارد ولی در کشورهای دیگر این چنین نیست و شیر کم چرپ یا بدون چرپی استفاده می‌کنند و کارخانجات تولید لبنی آنها چرپی شیر را به کره تبدیل می‌کنند و به کشورهای دیگر صادر می‌کنند.

وی اظهارکرد: کارخانجات داخلی توانایی تولید کره را دارند ولی متاسفانه چون توسط مسئولان از تولیدکنندگان لبنی حمایت نمی‌شود بنابراین کمتر به تولید کره می‌پردازند و اگر مابه التفاوت واردات کره به کارخانجات تولید لبنی اختصاص یابد این تولیدکنندگان قادر به ساخت کره هستند و خواهند توانست که نیاز داخلی را تامین کنند.

شیر

۷۰ درصد کارخانجات تولید لبنیات تعطیل هستند

این تولیدکننده محصولات لبنی در پاسخ به این پرسش که آیا درحال‌حاضر صادرات شیرخشک صورت می‌گیرد؟ گفت: صادرات شیرخشک معضلی است که گریبان تولیدکنندگان محصولات ِلبنی را گرفته است و متاسفانه چون سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی در کشور پایین است بنابراین تولیدکنندگان شیر مازاد را به شیرخشک تبدیل می‌کنند و آن را صادر می‌کنند.

اسماعیلی اظهارکرد: مردم توجه به سلامتی خود ندارند و این موضوع را درک نمی‌کنند که مصرف منظم شیر و محصولات لبنی می‌تواند سلامتی آنها را تضمین کند و همین موضوع باعث شده است که سرانه مصرف شیر در کشور نسبت به آمارهای جهانی پایین تر باشد.

وی تصریح کرد: عدم حمایت‌های دولت از کارخانجات محصولات لبنی و عدم استفاده مناسب مردم از محصولات لبنی باعث شده است که شرایط تولیدکنندگان این محصولات مناسب نباشد و می‌توان گفت که حدود ۷۰ درصد کارخانجات محصولات لبنی تعطیل هستند و یا با ظرفیت پایین مشغول به کار هستند.

سرپیچی دولت از قانون

این عضو اتحادیه فرآورده‌های لبنی در پاسخ به این پرسش آیا افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی که در دو ماه اخیر رخ داد تاثیری بر میزان مصرف جامعه دارد؟ گفت: متاسفانه بیشتر مردم، کارخانجات را مقصر اصلی افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی می‌دانند در صورتی که این چنین نیست و تولیدکنندگان تمایل دارند که محصولات آنها به فروش برود و این زمانی اتفاق خواهد افتاد که شیر و فرآورده‌های لبنی با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار بگیرد.

اسماعیلی اظهارکرد: وقتی هر ساله شاهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی، مواد اولیه، دستمزد کارگران، هزینه حمل‌ونقل و... هستیم این موارد بر قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد و تولید‌کننده مجبور است که قیمت محصولات را افزایش بدهد.

وی افزود: اگر دولت از تولیدکنندگان محصولات لبنی حمایت کند و برای آنها مشوق هایی را در نظر بگیرد در اینصورت تولید‌کننده مجبور نیست که قیمت محصولات را افزایش بدهد تا در فروش آن تاثیر منفی بگذارد.

این تولیدکننده، تصریح کرد: در سال‌های گذشته، در مدارس کشور، شیر رایگان توزیع می‌شد و این کمک شایانی به تولیدکنندگان می‌کرد ولی متاسفانه درحال‌حاضر، این کار انجام نمی‌گیرد در صورتی که در این زمینه، قانون وجود دارد که دولت موظف است سالانه ۷۰ نوبت شیر رایگان را بین دانش آموزان توزیع کند ولی دولت به راحتی از قانون سرپیچی می‌کند.

این تولیدکننده در پایان با اشاره به گرایش مردم به مصرف لبنیات سنتی، بیان کرد: مغازه‌های لبنیات سنتی، شیر و دیگر محصولات لبنی را ارزانتر از کارخانجات به مردم ارائه می‌دهند و مردم نیز به دلیل اینکه قدرت خرید بالایی ندارند بنابراین از آنها خرید می‌کنند در صورتی که بیشتر این مغازه‌ها مراحل گرمازایی و سرمازایی شیر را انجام نمی‌دهند و در واقع ممکن شیر و محصولات لبنی آنها آلوده باشد و سلامتی جامعه را به خطر بیندازد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها