|
کدخبر: 181123

لبنیات در آستانه انفجار قیمت!

روز گذشته رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور در مصاحبه ای از افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر خام خبر داد.

اصناف لبنیات در آستانه انفجار قیمت!

مقدسی اظهار کرد: طبق دستور ستاد تنظیم بازار کشور جلسه ای در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شد که براساس آن قیمت شیر خام درب گاوداری هر کیلو ۶۴۰۰ تومان مصوب شد و به تبع آن برای افزایش قیمت لبنیات نیز تصمیمات لازم اتخاذ می شود.

به گفته مقدسی تا قبل از این افزایش، قیمت هر کیلوگرم شیر خام ۴۵۰۰ تومان بوده است که پس از این افزایش به ۶۴۰۰ رسیده و پس از انجام امور اداری ظرف امروز یا فردا ابلاغ می شود.

بر اساس این گزارش، مسلما این افزایش قیمت شیرخام، افزایش افسارگسیخته قیمت لبنیات را به دنبال خواهد داشت و متاسفانه باید منتظر ماند و دید که لبنیات هم به مانند برخی دیگر از اقلام تغذیه ای از سفره مردم رخت بربندد.

مدیرعامل شرکت صنایع لبنی صلا در اراک در واکنش به این افزایش اظهار کرد: این افزایش قیمت که از سوی رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور بیان شده است هنوز به تایید ستاد تنظیم بازار کشور نرسیده و در واقع این انجمن جنجالی به راه انداخته تا با پیش دستی بتوانند به اهداف خود برسد.

حامد امینی تصریح کرد: در این شرایط اگر دامداران مستمرا به دنبال افزایش قیمت شیر خام هستند دولت باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را از این صنف بردارد تا تکلیف مردم در قبال قیمت شیر و لبنیات روشن شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت برای خرید نهاده های دامی ارز ۴۲۰۰ تومانی را با مابه‌التفاوت ۲۰ هزار تومان تحویل دامدار می دهد تا قیمت شیر ثابت و مناسب باشد، افزود: زمانی که ارز در کشور ۴۲۰۰ تومان بود هر کیلو شیر هزار تومان بود، اما امروز دامداران دم از شیر کیلویی ۶ هزار تومان می زنند و همچنان دلار ۴۲۰۰ تومانی دریافت می کنند.

این تولید کننده صنایع لبنی در اراک بیان کرد: دولت باید به این امر ورود کند و ارز ۴۲۰۰ تومانی را بردارد چون هیچ اثر مثبتی در امر تولید و سفره مردم ندارد.

وی با اشاره به تایید این افزایش قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار کشور، افزود: ۷۰ درصد بهای تمام شده لبنیات تولید شده از سوی کارخانجات از شیر خام است و اگر این افزایش حدود ۴۰ درصدی اتفاق بیفتد قطعا افزایش ۲۷ درصدی را در محصولات لبنی شاهد خواهیم بود و به عنوان مثال قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی که عمده مردم از آن استفاده می کنند از ۱۴ هزار تومان به حدود ۲۴ هزار تومان می رسد.

امینی تاکید کرد: به عنوان یک صنعت لبنی مخالف افزایش قیمت شیر خام هستیم، این افزایش قیمت، افزایش نقدینگی در چرخه تولید را رقم می زند و از طرفی لبنیات جزو مایحتاج ضروری مردم است که افزایش قیمت آن قدرت خرید را کاهش می دهد و عملا سفره مردم روز به روز کوچکتر شده و لبنیات از سبد خانوار حذف می شود و همین امر بر روند تولید تاثیر مستقیم خواهد داشت و اشتغال را از بین می برد.

وی با بیان اینکه گفته مقدسی مبنی بر اینکه قیمت شیر خام تا قبل از این افزایش ۴۵۰۰ تومان بوده است کاملا کذب است، گفت: قیمت مصوب ۴۵۰۰ تومان است، اما همین امروز قیمت شیر خام درب دامداری ۵۳۰۰ تا ۵۴۰۰ تومان است و در خرده فروشی های سطح شهر نیز قیمت به بیش از ۶ هزار تومان می رسد و عملا قیمت مصوب رعایت نمی شود.

مدیرعامل شرکت صنایع لبنی صلا در اراک با تاکید بر اینکه در حال حاضر بخش عمده ای از حقوق بیت المال در این عرصه در حال تضییع شدن است، افزود: دولت برای مقابله با این تضییع حقوق یا باید ارز ۴۲۰۰ تومانی را قطع کند یا باید جلوی افزایش قیمت را بگیرد.

امینی گفت: دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد که قیمت اقلام پروتئینی مناسب شود، اما در حال حاضر اقلام به قیمت دلار ۳۰ هزار تومانی در بازار عرضه می شود و سوال اینجاست که با این شرایط چه لزومی دارد که دولت ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در سال دور بریزد به این امید که کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شوند و محصولات به قیمت مناسب به دست مردم برسند، بهتر است که حداقل دولت این رقم را یارانه به مردم بدهد که حداقل بواسطه آن اقلام گران شده را خریداری کنند.

گفتنی است در حال حاضر مردم از وضعیت کنونی لبنیات و قیمت آنها گلایه‌مند هستند و مصرف لبنیات توسط خانوارها کم شده، مسلما با افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر و به تبع آن افزایش مجدد قیمت لبنیات، این اقلام کم کم از سبد خانوار حذف می شود و اینجاست که باید دولت هزینه های بیشتری را برای کمک به حفظ سلامت جامعه صرف کند.

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    خدا رو شکر لبنیات رو زیاد نمیتونن نگه دا رند البته اینقدر بهش نگه دارنده میزنن که تا بری یک سفر خارج بر کردی هنوز سالمه ش یر میتونی بخوریش البته فقط رنگش شیره واس مش به هیچ وجه شیر نیست یا خاصیت شیر مردم خودشون رو گول میزنن در سبد غذای شیر میخ ورندماست رو بزارید بیرون اصلا تکون نمیخو ره ترش بشه معلوم نیست مایه شیر پنبه ست ا ین لبنیات اشغال گرون شده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها