|
کدخبر: 219262

شوخی های عجیب با واردات خودرو!

هنوز مشخص نیست که بالاخره پای خودروهای وارداتی به ایران باز خواهد شد یا خیر؟ این طرح توسط مجلس اصلاح شد و قرار است شورای نگهبان مجدد درباره آن اظهار نظر کند.

اخبار شوخی های عجیب با واردات خودرو!
بازار خودرو همچنان در حالت کما قرار دارد و منتظر نتیجه طرح آزادسازی واردات خودرو است. در صورتی که واردات خودرو آزاد شود احتمال می‌رود که نه تنها قیمت مدل های خارجی بلکه نمونه های داخلی نیز تعدیل شود. اما در طرح اعلام شده قرار است با درآمد حاصل از صادرات خودرو و قطعات خودرو واردات به کشور صورت پذیرد که همچنان ابهام زیادی در این رابطه وجود دارد.

صادرات قطعات خودرو امکانپذیر است؟

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع مجلس در این رابطه گفت: می توان با صادرات قطعه و خودرو تا ۲۰۰ میلیون دلار ارز به دست آورد و در مقابل خودرو وارد کرد. در حال حاضر میلیاردها دلار صادرات داریم و قطعه سازان داخلی به برندهای خارجی و اروپایی صادرات انجام می دهند؛ حتی برخی از شرکت های بخش خصوصی در حوزه قطعه سازی و نیرو محرکه به کشور آلمان و شرکت هایی همچون بنز و بی ام و صادرات انجام می دهند.

​وی ادامه داد: شاید خودرو نتوانیم صادر کنیم اما در صادرات قطعه، خدمات فنی مهندسی مربوط به نیرومحرکه مشکلی نخواهیم داشت، حتی صادرات قطعات مربوط به کشتی سازی و تجهیزات کشاورزی نیز شامل می شود. به طور کلی بیشتر صادرات مجموعه نیرو محرکه مورد نظر این قانون است.

وی در مورد تاثیر واردات خودرو بر قیمت های بازار، گفت: خودروهای خارجی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش قیمت می خورند؛ خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی ۲.۵ میلیارد تومان فروخته می شود و قیمت ها حدود ۷ برابر غیرواقعی است.

جدی تصریح کرد: قیمت خودروهای داخلی هم متعادل می شود و حداقل قیمت ها بیشتر از این افزایش نمی یابد و قیمت خودرو در بازار به کارخانه نزدیک می شود.

واردات در ازای صادرات شوخی است!

در همین حال رحیمی جهان آبادی نماینده مجلس در گفت و گو با خبرفوری اظهار کرده است: در طرح جدید گفته شده به جای واردات خودرو صادرات انجام شود. ما در سال کمتر از ۱۵۰۰ خودرو صادر کرده‌ایم و واردات معادل آن یک شوخی است. مجلس طرح جدید واردات خودرو را به نفع رانت خواران تغییر داده است. به خاطر بی‌کیفیتی محصولات داخلی در خارج از ایران این خودروها به آهن قراضه تبدیل شده و به ازای آن رانت وارد کردن خودرو را به دست می‌آورند.

کدام کشورها خریدار قطعات خودرو از ایران هستند؟

سیدروح‌اله لطیفی، سخنگوی گمرک درباره صادرات خودرو و قطعات خودرو اعلام کرد: ایران در هفت ماه نخست امسال ۵۸ میلیون و ۴۰۷ هزار و ۷۳۳ دلار خودرو و لوازم یدکی صادر کرد.

لطیفی اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مهرماه هفت میلیون و ۲۱۷ هزار و ۲۶۵ دلار انواع خودرو به ۱۲ کشور صادر شده که از این میزان، یک میلیون و ۱۰۴ هزار و ۴۸۴ دلار خودرو ۱۵۰۰ سی سی به هشت کشور صادر شد.

وی افزود: جمهوری آذربایجان با خرید ۹۷۱ هزار و ۸۹۸ دلار در صدر خریدارهای خودروهای ایرانی قرار دارد و چین، اسپانیا، روسیه، سنگال، اوکراین، عراق و ترکیه در رتبه های بعدی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه ۱۶ هزار و ۵۰۰ دلار خودروهای ۲ هزار تا ۲۵۰۰ سی سی به جمهوری آذربایجان صادر شده است، خاطرنشان‌کرد: در هفت ماه امسال چهار میلیون و ۷۳۹ هزار و ۳۳۲ دلار خودروی نیمه دیزلی و دیزلیِ ۲۵۰۰ تا سه‌هزار سی سی به عراق صادر شد، تایوان نیز ۸۰ هزار دلار خودروی نیمه دیزلی ۱۵۰۰ سی سی تا ۲ هزار سی سی از ایران واردات داشته و روسیه نیز یک‌هزار و ۹۲۹ دلار از  این نوع خودرو از ایران خریداری کرده است.

سخنگوی گمرک درباره صادرات لوازم یدکی خودرو، تصریح‌کرد: در هفت ماهه امسال ۵۱ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۴۶۸ دلار لوازم یدکی خودرو صادر شد که ۱۴ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۳۰۵ دلار مربوط به بدنه خودرو، سه میلیون و ۸۴۹ هزار و ۴۲۵ دلار اجزا و قطعات مربوط به بدنه، سه میلیون و ۱۹۰ هزار و ۳۲۶ دلار محور خودرو، ۲ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۹ دلار انواع رادیاتور، ۲ میلیون و ۹۷ هزار و ۲۱۷ دلار چرخ دنده و بازوهای انتقال نیرو، یک میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۲۹ دلار کمک فنر، ۸۵۰ هزار و ۶۶ دلار انواع چرخ و قطعات و ۶۴۲ هزار و ۴۹۲ دلار اجزا و قطعات تریلرها بود.

ارسال نظر