|
کدخبر: 163408 سهیل فرزین

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان گلستان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

تصمیمات سلیقه ای بلای جان صنعت نمایشگاهی

یزدی گفت: متاسفانه سیاستگذاران استانی صنعت نمایشگاهی را با پاساژها و مراکز خرید مقایسه می کنند.

نمایشگاه تصمیمات سلیقه ای بلای جان صنعت نمایشگاهی

صنعت نمایشگاهی در حال حاضر بیشتر از قبل نیازمند حمایت و پشتیبانی متولیان و نهادهای سیاست گذار است. فعالان این صنعت در حالی سال جدید را سال شکوفایی دوباره صنعت نمایشگاهی می دانند که برخی بد رفتاری ها و نگاه های سلیقه ای در رابطه با این صنعت، دامن سایت های استانی را گرفته و روند فعالیت آنها را با چالش روبرو کرده است. سایت استان گلستان یکی از این سایت ها است که در سال گذشته ضرر قابل توجهی را از شیوع ویروس کرونا متحمل شد و از طرفی نگاه های جهت دار برخی از مسئولان استانی به صنعت نمایشگاهی در این استان موجب شده که وضعیت برگزاری رویدادها در استان مورد رضایت مدیران شرکت نمایشگاه های این استان نباشد.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با مهرداد یزدی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان گلستان ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

برخورد سلیقه ای با برگزاری رویدادها

مهرداد یزدی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: متاسفانه شیوع ویروس کرونا موجب شد که ما در طول سال گذشته موفق به برگزاری تنها ۵ عنوان رویداد نمایشگاهی در استان گلستان شویم. چرا که در ۶ ماهه نخست سال ۹۹ جایگاه صنعت نمایشگاهی در رده بندی مشاغل مشخص نبود و عملا فعالیت های نمایشگاهی به حالت تعلیق درآمده بودند.

مهرداد-یزدی

وی در ادامه با بیان اینکه استان ها در برگزاری رویدادها سلیقه ای عمل کردند، گفت: در شرایط قرمز کرونایی برخی از استان ها اقدام به برگزاری رویدادهای نمایشگاهی کردند ولی برخی دیگر از استان ها مانند استان گلستان در مناطق زرد و نارنجی نیز موفق نشدند که حتی یک رویداد برگزار کنند. البته این موضوع به نگاه متولیان و تصمیم گیران استانی باز می گردد. متاسفانه سیاستگذاران استانی صنعت نمایشگاهی را با پاساژها و مراکز خرید مقایسه می کردند. از همین رو ما در جلسات ستاد کرونای استان حضور پیدا کردیم و صنعت نمایشگاهی را در آن جلسه معرفی کردیم چرا که تعریفی از نمایشگاه در آن جلسه وجود نداشت.

نگاه جهت دار مسئولان به صنعت نمایشگاهی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان گرگان در ادامه گفت: برخی از مسئولان نیز به صورت جهت دار به حوزه صنعت نمایشگاهی نگاه می کنند. این عده درصددند که بر خلاف ما که مایل به همکاری با برگزارکنندگان مطرح کشوری هستیم، از برگزارکنندگان بومی که فاقد شناخت صحیح از صنعت نمایشگاهی هستند در برگزاری رویدادها استفاده کنند.

یزدی در ادامه گفت: پس از کش و قوس فراوان سرانجام موفق شدیم که مجوز برگزاری سه رویداد تخصصی کشاورزی، دام و طیور و ساختمان را از مراجع ذی ربط اخذ کنیم. لازم به ذکر است که در برگزاری این سه رویداد تمام پروتکل های بهداشتی مانند تعبیه دستگاه های ضد عفونی در نقاط مختلف سایت، ارائه ماسک و دستکش، بهبود تهویه هوا، تب سنجی و... رعایت شد. در همین راستا از مسئولان درخواست کردیم که با حضور در این نمایشگاه ها از نزدیک در جریان رعایت موارد بهداشتی در برگزاری رویدادها قرار بگیرند و نمایشگاه ها را به عنوان یک الگو به مردم معرفی کنند.

وی در ادمه گفت: استان هایی مانند تهران، اصفهان، تبریز و... به لحاظ صنعتی بودن جزو استان های خاص به شمار می روند اما استان گلستان به دلیل صنعتی نبودن و تکیه بر کشاورزی و دام و طیور از میزان شرکت کنندگان کمتری در رویداد ها برخوردار است. اما با تمام این تفاسیر ما همچنان صنعت نمایشگاهی استان را سرپا نگه داشته ایم. از آنجا که ما خصوصی هستیم مجبور هستیم که در مواقعی بر حق مسلم خود چشم پوشی کنیم. چرا که در برابر بخش دولتی از قدرت کمتری برخوردار هستیم. ما بر این عقیده ایم که باید انرژی خود را صرف ورود به موضعات خاص نمایشگاهی و اعتلای این صنعت کنیم نه درگیری با ادرات و نهادهای دولتی.

تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۰ استان گلستان

یزدی در ادامه به تقویم نمایشگاهی سال ۱۴۰۰ شرکت نمایشگاه های استان گلستان اشاره کرد و گفت: متاسفانه این تقویم نیز با برخورد سلیقه ای مسئولان مواجه شد. تقویم نمایشگاهی باید در کارگروهی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، اصناف، استانداری و نمایشگاه به میزبانی سازمان صمت استان تدوین شود. این جلسه به صورت غیر رسمی و در روزهای واپسین سال ۹۹ در این سازمان برگزار شد. بر خلاف مخالفت شرکت نمایشگاه های استان، دیگر حاضران در جلسه تقویم نمایشگاهی دلخواه خود را تدوین کرده و به سازمان توسعه تجارت ایران ارسال کردند. این تقویم به هیچ عنوان مورد تایید شرکت نمایشگاه های بین اللملی استان گلستان نیست.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان گرگان در پایان اظهار داشت: متاسفانه دوستان در تدوین این تقویم بسیار سلیقه ای عمل کردند. به عنوان مثال در این تقویم نمایشگاه خانه مدرن و مبل حذف شده و خانه هوشمند جایگزین آن شده است و این در حالی است که به دلایل مختلف هیج شرکت کننده ای برای این رویداد در سطح استان وجود ندارد. حال سوال که پیش می آید این است که چگونه می توان سالن های نمایشگاهی این چنین تخصصی را پر کرد؟

ارسال نظر