|
کدخبر: 163179 سهیل فرزین

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های خرم آباد در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

حمایت از نمایشگاه ها فقط در حد شعار باقی ماند

کاکاوند گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا ما حدود ۶۰ درصد تعدیل نیرو داشته ایم و از نظر ریالی نیز تا امروز با ضرری بیش از یک میلیارد و نیم تومانی روبرو شده ایم.

نمایشگاه حمایت از نمایشگاه ها فقط در حد شعار باقی ماند

شیوع ویروس کرونا ضربه ای غیرقابل باور به بدنه صنعت نمایشگاهی وارد کرد و در این میان و با گذشت بیش از یک سال از شیوع این ویروس و همچنین شروع سال جدید، سایت های نمایشگاهی اغلب استان ها هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده اند. سایت خرم آباد یکی از این سایت ها است که ضرر قابل توجهی را از شیوع ویروس کرونا متحمل شده است.

خبرنگار سرویس نمایشگاه گسترش نیوز در همین رابطه گفت و گویی را با حامد کاکاوند، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی خرم آباد ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

لغو رویدادهای نمایشگاهی در شب افتتاح

حامد کاکاوند در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: سال گذشته که شیوع ویروس کرونا موجب شد تا اکثر فعالیت های تجاری و اقتصادی تعطیل شوند. در همین راستا تصمیم بر این شد که در شهرهای زرد،‌ نارنجی و آبی برگزاری رویدادها به صورت تخصصی و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی بلامانع باشد. ما نیز بر همین اساس و با دستورالعمل های وزارت بهداشت و سازمان توسعه تجارت به منظور برگزاری رویدادها اقدام به برقراری ارتباط با مجریان نمایشگاهی کردیم.

حامد-کاکاوند

وی با بیان اینکه حداقل زمانی مورد نیاز مجری نمایشگاهی برای برگزاری رویدادها ۲ الی ۳ ماه است، گفت: ما در شرایط عادی صنعت نمایشگاه سالانه حدود ۲۶ عنوان نمایشگاه برگزار می کردیم اما در طول سال گذشته موفق به برگزاری تنها ۵ رویداد شدیم. لازم به ذکر است که برگزاری چند رویداد نیز به علت ناهماهنگی های عجیب در شب افتتاح کنسل شد.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی لرستان در این خصوص تصریح کرد: وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا که در ابتدا تنها نهادی ناظر بودند به نهاد تصمیم گیر تبدیل شدند. به عنوان مثال معاونت بهداشتی استان لرستان با ارسال نامه ای به ستاد مقابله با کرونا خواستار لغو تمام رویدادهای نمایشگاهی شد. این امر در حالی است که متولی صنعت نمایشگاهی در این استان سازمان صمت استان است. ولی در کمال ناباوری این سازمان کوچکترین حمایتی از صنعت نمایشگاهی استان لرستان نکرد! این امر موجب شد که صنعت نمایشگاهی استان با زیان هنگفتی روبرو شود.

کاکاوند در ادامه به لغو برگزاری رویداد خانه مدرن توسط استانداری اشاره کرد و گفت: ما بر اساس مصوبات ابلاغی اقدام به برگزاری این رویداد کرده بودیم که متاسفانه در آخرین لحظات توسط استانداری لغو شد. وقتی با حضور در استانداری جویای علت این موضوع شدیم متوجه شدیم که در جلسه ای که با حضور تمام عوامل تصمیم گیر برگزار شده است تصمیم بر این شده که رویدادهای نمایشگاهی تعطیل شود. این در صورتی است که حتی یک فعال صنعت نمایشگاهی در آن جلسه حضور نداشته است.

وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا ما حدود ۶۰ درصد تعدیل نیرو داشته ایم و از نظر ریالی نیز تا امروز با ضرری بیش از یک میلیارد و نیم تومانی روبرو شده ایم. با تقبل این حجم از زیان هنوز هیچ حمایتی از ما توسط هیچ یک از نهاد ها و سازمان های سیاست گذار مانند وزارت صمت،‌ سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی بین المللی نمایشگاه های تهران به عمل نیامده است. متاسفانه این نهادها تنها به شعار دادن اکتفا می کنند و در عمل اقدام مثمر ثمری مشاهده نمی شود.

شرط ادامه فعالیت سایت نمایشگاهی خرم آباد

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی لرستان در بخش دیگری از صحبت های گفت: حیات و ممات صنعت نمایشگاهی در این استان ارتباط مستقیم به حمایت مسئولان و متولیان این صنعت دارد. اوایل اسفند ماه سال گذشته با بررسی که از سطح شهر به عمل آوردیم شاهد ازدحام عجیب و وحشت آور مردم در خیابان ها بودیم. ما با عکسبرداری و فیلم برداری و ارسال آن ها به استانداری اعلام کردیم که قطعا ازدحام جمعیت در نمایشگاه ها به این میزان نخواهد بود. در همین راستا برای برگزاری رویدادها پیشنهادهایی از جمله بلیت فروشی به منظور جمع آوری اطلاعات از تعداد نفرات بازدیدکننده، اعمال قانون های جدید، ایجاد گیت های بهداشتی و... نیز ارائه شد که متاسفانه تا این لحظه هیچ واکنشی از طرف استانداری به این پیشنهادها صورت نگرفته است.

وی افزود: طی بررسی هایی که به عمل آوردیم به این نتیجه رسیدیم که ۲۸ درصد افراد حاضر در ازدحام خیابان ها بی هدف در حال گشت زنی هستند. به عقیده ما در هنگام برگزاری رویدادها این ۲۸ درصد قطعا در سایت نمایشگاهی حضور نخواهند داشت. امروزه شاهد هستیم که تمام اماکن مانند بازارها، پاساژها و مراکز خرید بدون رعایت پروتکل های بهداشتی فعال هستند ولی نمایشگاه ها به علت های نامعلوم همچنان بدون فعالیت باقی مانده و متاسفانه هیچ سازمانی نیز متوجه ضرر هنگفت این صنعت و فعالان این صنعت نیست؛ چرا که تصمیم گیران و سیاست گذاران هیچ شناختی از این صنعت مهم ندارند.

کاکاوند در پایان گفت: در آخرین جلسه کارگروه توسعه تجارت استان مجوز برگزاری ۴۰ عنوان رویداد نمایشگاهی در سال جدید اخذ شد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا شاهد حمایتی از طرف متولیان اصلی این صنعت برای برگزاری رویدادها خواهیم بود یا خیر؟

ارسال نظر