|
کدخبر: 108313 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس امور اکتشاف وزارت صمت مطرح شد:

گردشگری معدن، صنعتی پاک و درآمدزا

آیدین زینال زاده اظهار کرد:صنعت گردشگری، صنعت پاک و درآمدزایی است و در دنیا خیلی از معادن هستند که در کنار استخراج و بهره‌برداری از مواد معدنی کار گردشگری نیز انجام می‌دهند.

معدن گردشگری معدن، صنعتی پاک و درآمدزا

گردشگری معدن از بهترین فعالیت‌های ژئوتوریسمی به شمار می‌رود. زیرا که این بازدید شما را با ناشناخته‌هایی از دل زمین، کانی‌ها و سنگ‌های گران‌بها، فعالیت‌های معدن‌کاران و میراث تاریخی آشنا کرده و قابلیت تبدیل یک معدن به‌مقصدی برای بازدید گردشگران و کسب درآمد پایدار از آن را به‌وجود می‌آورد، چند سالی است که بحث ورود این صنعت به کشور عزیزمان ایران مطرح شده است و حتی معادنی نیز برای این کار تعیین شده است، به همین علت ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با آیدین زینال زاده کارشناس امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت که در ادامه می‌توانید این گزارش جذاب را بخوانید با ما همراه باشید:

آیدین-زینال-زاده

آیدین زینال زاده کارشناس امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار گسترش نیوز درباره طرح گردشگری معدنی گفت: سال گذشته در حاشیه همایش و نمایشگاه هتل المپیک ما بیست معدن را شناسایی کرده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کردیم.

مشکلات سد راه گردشگری معادن

وی درباره مشکلات ایجاد شده در انجام این کار اظهار کرد: دانشگاه صنایع و معادن یک مشکل بودجه‌ای برای ما ایجاد کرده است، ‌این طرح از سال ۸۹ یک بودجه ناچیزی داشت که ما بخشی از بودجه را اختصاص دادیم به تهیه گزارش‌های تفسیری از معادن که گزارش هایی تعیین‌کننده بودند و دانشگاه صنایع و معادن فاز آخر بودجه‌ای را که تخصیص به ما داشت را برنگرداند. در نتیجه ما هرچقدر که بگوییم که نتایج تحقیقات در این باره اعلام شده کسی باور نمی‌کند، زیرا که باید بودجه پرداخت شود و گزارش‌های تفسیری را بگیریم.

کارشناس امور اکتشاف وزارت صنعت ادامه داد: درحال‌حاضر مشکل ما سر سازوکارهای اجرایی کار است که متاسفانه وضعیت مشخصی ندارد. در هفته گذشته کارگروهی توسط معاونت اشتغال و توسعه وزارت کار تشکیل شد و وزارت خانه‌های کار و گردشگری و صنعت در این گردهمایی حضور داشتند که در این کارگروه به نتایج خوبی مبنی بر اینکه این سازوگارها در همچین کارگروهی تعیین کنیم و پیش ببریم رسیدیم، بنده امیدوارم که با تداوم این جلسات و نتایج اجرایی شاهد خبرهای خوبی در این زمینه باشیم.

زینال زاده در ادامه در مورد تاثیر گردشگری معادن بر اقتصاد به خبرنگار گسترش نیوز گفت: صنعت گردشگری، صنعتی پاک و درآمدزایی است و در دنیا خیلی از معادن هستند که در کنار استخراج و بهره‌برداری از مواد معدنی کار گردشگری نیز انجام می‌دهند و گاهی اوقات درآمد گردشگری این معادن از درآمد استخراج و فروش مواد معدنی بالاتر است.

وی ادامه داد: ضمن اینکه یک معدن توانایی این را دارد که بخشی از یک بسته گردشگری در منطقه باشد که ورود گردشگر به آن منطقه می‌تواند به اقتصاد محلی آن منطقه تاثیر مثبت بگذارد.

معادن ایران جاذبه‌ای توریستی

زینال زاده در ادامه با بیان معادنی با ظرفیت جذب توریسم در ایران اظهار کرد: ما در نتایج نهایی اسامی ۲۰ معدن را اعلام کردیم که متشکل از معادن فعال، معادن زیر زمینی، معادن غیر فعال، معادن روباز و معادن ترکیبی هستند. ما هیچ اصراری بر این امر نداریم که معادن حتما باید متروکه یا غیر فعال باشد بلکه معادن فعالی وجود دارند که امکانات بسیار خوبی برای گردشگری و جذب توریست دارند همانند معدن سرب و روی انگوران، معدن پتاس خور و بیابانک، معدن چادرملو و همچنین معدن سنگ آهن ایران مرکزی که معادنی فعال با امکان جذب گردشگر هستند و این امکانات تضمینی است برای زمانی که عمر معدن پایان رسید معدن رها نشود که به راحتی این مکان‌ها را گردش پذیر کنند.

کارشناس امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان در مورد جذب گردشگران خارجی برای دیدم معادن ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه در گذشته خارجی هایی متعدد همانند آلمان‌ها و روس‌ها در ایران زندگی می‌کردند طی تحقیقاتی که در زمان تهیه گزارش تفسیری انجام دادیم و با توجه به مسائل دیگری که در این حوزه مطرح است به این واقعیت رسیدیم که خارجی‌ها دوست دارند فعالیت‌های اجدادشان چه در بخش فرهنگی و چه در معدنی را در کشورهای دیگر از نزدیک ببینند و این تجربه‌ای است که از دیگر کشورها به‌دست آورده‌ایم و ما فکر می‌کنیم که این امر در کشور ما نیز فرصت و هدف خوبی برای جذب گردشگر خارجی است.البته به جز این موارد، خود معادن ما در ایران نیز جاذبه هایی برای جذب گردشگر خارجی دارد.

ارسال نظر