|
کدخبر: 107665 مسعود رمضانی

در گفتگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با مدیرعامل فولاد سنگان مطرح شد:

توجه به محیط‌زیست در دستور کار فولاد سنگان

با توجه به اینکه فولاد سنگان سال گذشته توان تولید ۵ میلیون تن گندله را داشت ولی کنسانتره‌ای نبود توانستیم با بهره‌گیری از ۵۰ درصد از ظرفیت خود ۲.۵ میلیون تن گندله تولید کنیم.

معدن توجه به محیط‌زیست در دستور کار فولاد سنگان

بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره شرق کشور با ظرفیت ۵ میلیون تن در ۲۲ خردادماه به بهره‌‌برداری رسید. این کارخانه پس از رسیدن به ظرفیت کامل خود توانایی تولید روزانه ۱۶۵۰۰ تن کنسانتره را خواهد داشت. از این رو گفت‌وگویی با علی امرائی مدیرعامل فولاد سنگان در ارتباط با اقدامات صورت‌گرفته در راه‌اندازی این کارخانه ترتیبت‌داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند. با ما همراه شوید:

امرایی-فولادسنگان

بیش از ۹۰ درصد نیروها بومی هستند

امرایی درباره بهره‌گیری از نیروهای بومی در مجتمع سنگان گفت: علی رغم صحبت‌هایی که درباره استفاده از نیروهای غیربومی در مجتمع سنگان بیان می‌شود باید گفت که رویکرد ما استفاده از نیروهای بومی است و عدم استفاده از نیروهای غیربومی به دلیل نبود سابقه طولانی این منطقه در صنعت فولاد است که این تعداد کم نیز از نیروهای فولاد مبارکه و دیگر مناطق به منظور همکاری دعوت می‌شوند. درحال‌حاضر نیز ۹۰ درصد از کارکنان ما بومی هستند و این نوید را می‌دهیم که در کارخانه کنسانتره‌سازی بیش از ۹۰ درصد نیروها بومی باشند.

خام‌فروشی کمبود مواد اولیه را به دنبال خواهد داشت

مدیرعامل فولاد سنگان در ارتباط با خام‌فروشی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مخالفت و تقبیح خام فروشی و همچنین به دلیل اشتغال و ارزش افزوده در فرآوری سنگ آهن، باید فرآوری را جدی‌ گرفته و مانع صادرات مواد اولیه حداقل تا شمش فولاد شویم. در صورتی که صادرات کنسانتره و گندله وجود داشته باشد زنجیره فولاد تحت تاثیر می‌گیرد و دچار کمبود شدید در تولید کنسانتره خواهیم شد. همچنین از مقامات عالی وزارت صمت و مدیران کشور که تاکنون نیز تدابیر مناسبی برای نظام‌مندتر و هدفمندتر کردن صادرات داشته‌اند تقاضا داریم تا این موضوع را همچنان در دستور کار خود قرار داده تا کمبودی در زمینه مواد اولیه نداشته باشیم.

 وی در ارتباط با کمبود مواد اولیه و کنسانتره در گذشته که موجب کاهش توان تولید روزانه واحدهای گندله‌سازی و بروز مشکلاتی برای زنجیره تولید فولاد مبارکه گفت: با توجه به اینکه فولاد سنگان سال گذشته توان تولید ۵ میلیون تن گندله را داشت ولی کنسانتره‌ای نبود توانستیم با بهره‌گیری از ۵۰ درصد از ظرفیت خود ۲.۵ میلیون تن گندله تولید کنیم. همچنین کمیاب بودن کنسانتره سبب شد تا راه‌‌اندازی کارخانه یک سال زودتر از زمان‌بندی انجام گیرد. امیدواریم با فعالیت واحد کنسانتره‌سازی نیاز ما به کنسانتره مورد نیاز برای تولید گندله تامین شود و قطعا با توجه به آغاز فعالیت تا رسیدن به ظرفیت کامل نیازمند زمان بیشتری هستیم.

تامین سنگ‌آهن مورد نیاز از سوی ایمیدرو

امرایی در ارتباط با برنامه‌های اکتشافی از سوی مجتمع فولاد سنگان گفت: در بخش اکتشاف این مجتمع ورود نمی‌کند و کار اکتشافات، استخراج و تحویل سنگ بر عهده‌ ایمیدرو است و طبق قرارداد ایمیدرو با مجتمع فولاد سنگان این سازمان می‌بایست در مدت ۲۰ سال سنگ‌آهن مورد نیاز سنگان را تامین کند.

برنامه فولاد سنگان برای تامین آب مورد نیاز

وی در پاسخ به این پرسش که تامین آب سنگان از دریای عمان تا سنگان ۷ سال به طول خواهد انجامید و در طول این مدت تامین آب مورد نیاز با توجه به توسعه این مجتمع فولادی از کجا تامین خواهد شد گفت: برای این منظور ما از تعدادی از چاه‌‌های آب موجود به صورت موقت استفاده خواهیم کرد. همچنین به دنبال برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در بحث پساب فاضلاب‌های شهرهای مختلف هستیم که با توجه به مسائل زیست‌محیطی، منبع بلند‌مدتی برای تامین آب این مجتمع خواهد بود.

توجه به محیط‌زیست در دستور فولاد سنگان

مدیرعامل فولاد سنگان در ارتباط با میزان تولیدات کنسانتره گفت: این مجتمع پس از رسیدن به ظرفیت کامل خود توانایی تولید روزانه ۱۶۵۰۰ تن کنسانتره را خواهد داشت و بنا داریم تا با خریداری سیستم مکانیزه انباشت باطله که عملیات فشرده‌سازی را انجام می‌دهد مشکلات زیست‌‌محیطی نداشته باشیم.

امرایی به سرمایه‌گذاری در پروژه کنسانتره‌سازی و رسیدن به ظرفیت کامل آن اشاره کرد و گفت: قطعا در ابتدای کار هر واحد صنعتی که ساخت آن ۴ تا ۵ سال به طول می‌انجامد شاهد بهره‌برداری با ظرفیت کامل نخواهیم بود. در این پروژه ۳۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌‌گذاری صورت گرفته است و نیاز است تا برخی از تنظمیات و تجهیزات مربوط به کارخانه انجام شود که با انجام آن بزودی شاهد فعالیت با ظرفیت کامل خواهیم بود.

فاز دوم تا ۲ ماه آینده به بهره‌‌برداری می‌رسد

وی در ارتباط با راه‌اندازی فاز دوم کارخانه کنسانتره‌سازی نیز افزود: فاز دوم این کارخانه نیز کاملا آماده است اما به دلیل حضور نداشتن طرف خارجی ترجیح دادیم تا راه‌اندازی کارخانه فاز به فاز صورت گرفته تا اگر احتمالا تجهیزاتی با مشکل مواجه شد هر دو فاز را از دست ندهیم و باید گفت که فاز دوم از لحاظ مکانیکال کامپلیشن و نصب تجهیزات کامل بوده و تا دو ماه دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

افزایش عیار کنسانتره در فولاد سنگان

مدیرعامل فولاد سنگان درباره عیار تحویلی به مجتمع فولاد سنگان گفت: در صورتی که عیار تحویلی به این مجموعه از عیار مناسبی برخوردار نباشد کیفیت تولیدات و راندامان را کاهش خواهد داد و به همین منظور برای رسیدن به عیار مناسبت طی فرآیندی سنگ‌های پرعیار و کم‌عیار را با یکدیگر ترکیب می‌کنیم. همچنین در فولاد سنگان برای نخستین بار جداکننده مغناطیسی(تجهیز کالم سپراتور) به منظور افزایش عیار کنسانتره نصب شده است.

صرفه‌جویی در مصرف آب با را‌ه‌اندازی فیلتر پرس باطله خشک

امرایی در ارتباط با صرفه‌جویی در مصرف آب در کنسانتره‌سازی گفت: با توجه به قرارگیری فولاد سنگان در اقلیم خشک و اهیمت مدیریت مصرف آب، برای نخستین بار در کشور سیستم فیلتر پرس باطله خشک راه‌اندازی شده‌است که بهره‌گیری از آن سبب بازگردانی ۵۰ درصد از آب مصرفی به چرخه تولید خواهد شد.

وی همچنین درباره ذخیره‌ انرژی نیز گفت: نوار نقاله اصلی این مجتمع از کراشر اولیه نوار با طول ۸ کیلومتری دارای دریواهای موتور خود شارژ هستند که بعد از استارت و آغاز حرکت با توجه به شیب تعبیه‌شده دوباره شارژ‌ می‌شود.

مدیرعامل فولاد سنگان در پایان از این پروژه به عنوان یک حماسه صنعتی یاد و از تمامی افرادی که در به ثمر رسیدن این اتفاق مهم در کشور نقش‌داشته‌اند سپاس‌گذاری و از شرکت‌های میدکو و شرکت‌های مهندسی و خرید که کار انجام پروژه کنسانتره‌سازی را برعهده داشتند قدردانی کرد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها