|
کدخبر: 159493

تاثیر افزایش پایه پولی بر تورم +‌فیلم

بانک مرکزی گزارشی از وضعیت پایه پولی در بهمن ماه منتشر کرده است که نشان دهنده رشد ماهانه این متغیر در میانه زمستان به میزان ۴.۰۹ درصد بوده است.

فیلم

 رشد یازده ماهه چاپ پول هم ۲۳.۶ درصد برآورد شده است. تغییرات سالانه پایه پولی در بهمن ۹۹ به بهمن ۹۸ بیش از ۳۲ درصد تخمین زده شده است.

افزایش پایه پولی در سالی که گذشت

بانک مرکزی گزارشی از وضعیت پایه پولی در بهمن ماه منتشر کرد که نشان میدهد رشد ماهانه این متغیر در میانه زمستان ۴.۰۹ درصد بوده و رشد یازده ماهه چاپ پول ۲۳.۶ درصد برآورد شده. تغییرات سالانه پایه پولی در بهمن ۹۹ به بهمن ۹۸ بیش از ۳۲ درصد تخمین زده شده. این آمار به جهت درصد نشان میدهد رشد پایه پولی در بهمن ماه امسال رکورد رشد ماهانه را در سال جاری به ثبت رسانده. در مجموع به لحاظ مقداری در این ماه ۱۷ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به حجم پایه پولی اضافه شده.

در دوسال گذشته هم پس از اسفند ۹۸ که با ۲۴ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان رکورد دار اضافه شدن مقداری حجم پول در این دوره بوده رقم تزریق شده ماهانه دومین رکورد رو ثبت کرده. با تقسیم این رقم بر کل ۳۰ روز محاسبه میشود که به طور متوسط در ۳۰ روز گذشته از ماه بهمن روزی ۵۷۰ میلیارد تومان از طرف بانک مرکزی به اقتصاد تزریق شده. آمار بانک مرکزی نشان می دهد در بازه سالانه نیز میزان پایه پولی بیش از ۳۰ درصد منبسط شده. مقایسه حجم پایه پولی در بهمن امسال در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد که ۳۲.۷۷ درصد در سال جاری افزایش پیدا کرده.

منبع: اکو ایران

ارسال نظر