|
کدخبر: 189278

خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس به کجا رسید؟

در هیاهوی المپیک و در حالی که وزارت ورزش دولت دوازدهم آخرین روزهای کارش را پشت سر می گذارد، یکی از مهمترین وعده های این مجموعه مغفول مانده است.

از خصوصی سازی پرسپولیس و استقلال حرف می زنیم؛ دو باشگاهی که وعده واگذاری آنها عمری به درازای چند دهه دارد، اما در دو دولت اخیر بسیار جدی تر از ان سخن گفته شد. دولت یازدهم به این منظور چندین دور مزایده هم برگزار کرد، اما نهایتا خصوصی سازی با آن مدل محقق نشد. سپس دولت دوازدهم تصمیم به تغییر مدل واگذاری گرفت و کوشید از طریق بورس این کار را انجام بدهد. به طور مکرر و با لحنی بسیار قطعی قول رهایی پرسپولیس و استقلال از دامان دولت در بازه‌های زمانی مختلف داده شد، اما نهایتا این پروژه به ثمر ننشست. به این ترتیب به زودی دولت جدید با وزارت ورزش جدید روی کار خواهد آمد و احتمالا کل کوشش های این چند سال به نقطه صفر باز خواهد گشت. شاید بار دیگر مدل واگذاری تغییر یابد و شاید اصلا کل ماجرا ملغی شود! به هر حال برای ثبت در تاریخ بد نیست گوشه ای از وعده های مربوط به خصوصی سازی دو باشگاه در این چهار سال را مرور کنیم.

۲۶ اسفند ۱۳۹۶؛ مسعود سلطانی فر: "سرخابی ها سال ۹۷ واگذار می شوند."

وزیر ورزش گفت: کار انتقال مالکیت پرسپولیس و استقلال در سال ۱۳۹۷ با جدیت دنبال می شود. در ابتدایی که در وزارت ورزش و جوانان حضور یافتم این دو باشگاه مجمع قانونی نداشتند که برای تحقق این مهم مصوبه هیات دولت را گرفتیم و خوشبختانه وضع این دو تیم ایده آل شده است.

۵ تیر ۱۳۹۸؛ مسعود سلطانی فر: "سرخابی ها تا پایان شهریور واگذار می شوند."

 وزیر ورزش گفت: مطابق قانون بودجه سال ۱۳۹۸ بایستی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا شهریورماه امسال به فرابورس بروند و تمامی برنامه ها و تمهیدات لازم در این مورد پیش بینی شده و در حال اقدام است. واگذاری سرخابی ها در سال ۹۸ عمل به قانون و چابکسازی دولت در بخش فوتبال است.

۶ شهریور ۱۳۹۸؛ مسعود سلطانی فر: "سرخابیها در اولین فرصت واگذار می شوند."

وزیر ورزش گفت: با مجلس تعامل و هماهنگی های خوبی داریم و قرار شد آنها ما را در این کار کمک کنند و من امیدوارم با تعامل و گفتگوهای خوبی که با مجلس داریم بتوانیم هر چه زودتر این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کنیم.

 ۶ اسفند ۱۳۹۸؛ مسعود سلطانی فر: "سرخابی ها نیمه اول سال آینده واگذار می شوند."

وزیر ورزش گفت: امیدواریم وضعیت ملک ها و دارایی ها مشخص شود تا به امید خدا در نیمه اول سال آینده با توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی سازی، این واگذاری را انجام دهیم. اگر یک روز زودتر هم امکان پذیر باشد، این واگذاری را سریعتر انجام می دهم

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹؛ مسعود سلطانی فر: "سرخابی ها تابستان امسال واگذار خواهند شد."

وزیر ورزش گفت: عزم و اراده دولت و این وزارتخانه برای واگذاری پرسپولیس و استقلال بسیار جدی است و به هر شکل ممکن عزم جدی دارم تا این اتفاق را رقم بزنم، زیرا تنها راه نجات این دو باشگاه، واگذاری است. این اتفاق در قالب بورس و فروش سهام در اواخر مرداد امسال انجام خواهد شد.

یک آبان ۱۳۹۹؛مسعود سلطانی فر: "واگذاری سرخابی ها تا پایان پاییز انجام می شود."

وزیر ورزش گفت: از روزی که مجوز واگذاری سرخابی ها را در تاریخ ۱۸ فروردین ۹۹ از هیات عالی واگذاری شرکتهای دولتی گرفتیم، برنامه زمان بندی داشتیم که طبق آن پیش رفتیم. فکر می کنم کار واگذاری را تا پاییز ۱۳۹۹ انجام دهیم تا دو باشگاه به صورت فرابورس به مردم، هواداران و علاقمندان واگذار شود.

 ۱۳ دی ۱۳۹۹؛ مسعود سلطانی فر: "تلاش می کنیم سرخابی ها پیش از پایان سال وارد بازار سرمایه شوند."

وزیر ورزش گفت: کاری که باید در طول پنج سال صورت می گرفت، طی چند ماه گذشته انجام شده است. انتظار دارم اعضای هیات مدیره و مدیران دو باشگاه، مراحل پایانی را با جدیت به سرانجام برسانند تا پیش از پایان سال، سرخابی ها وارد بازار سرمایه شوند.

۳۰ بهمن ۱۳۹۹؛ مسعود سلطانی فر: "سهام سرخابی ها تا پایان کار دولت دوازدهم واگذار می شود."

 وزیر ورزش گفت: فکر می کنم که اگر موافقت ها و تاییدهای لازم گرفته شود، کار خصوصی سازی تا چند هفته آینده و شاید تا پایان سال انجام شود. کارهای پایانی هم در حال انجام شدن است و نهایی کردن واگذاری، در اختیار سازمان خصوصی سازی و شورای عالی بورس است.

همانطور که نقل قول های وزیر ورزش طی سالیان اخیر را ملاحظه می کنید، کلید واژه "سرخابی ها به زودی خصوصی می شوند" و " تلاش های بی سابقه " در دایره واژگان مسعود سلطانی فر جایگاه ویژه ای داشته ولی احتمالا اکنون بر همگان مشخص شده که این تلاش ها و نقل قول ها، تنها روی کاغذ و برای رسانه ها بوده و اگر قرار به انجام خصوصی سازی بود، تاکنون باید چندین مرتبه این اتفاق رخ می داد. به هر حال همین که نه طرفداران استقلال، نه طرفداران پرسپولیس و نه حتی سایر رشته های ورزشی از وزیر ورزش و جوانان دل خوشی ندارند، نشان می دهد که او در دوران تقریبا ۵ ساله وزارتش تا چه اندازه ناموفق بوده است.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر