|
کدخبر: 234562 رویا رئیسی

نایب‌رئیس هیئت‌مدیره سازمان نصر در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد؛

دیوار آتشین اینترنت ایران را محاصره می کند؟

نایب رئیس هیئت ‌مدیره سازمان نصر معتقد است، این احتمال وجود دارد که بومی‌سازی فناوری در ایران به محدودسازی منجر می‌شود. تعادل بین بومی‌سازی و نوآوری ضروری است.

فناوری دیوار آتشین اینترنت ایران را محاصره می کند؟

در سال ۱۴۰۰ اخبار توافق ۲۵ ساله ایران و چین حاشیه‌ساز شد؛ توافقی که جزئیات آن هنوز محرمانه است. تا به امروز گمانه‌هایی غیررسمی پیرامون همکاری ایران و چین در حوزه فناوری مطرح شده است. محمد صالح جوکار نماینده مجلس نیز در گفتگویی اعلام کرده بود در پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین به اجرای اینترنت ملی ایران به همکاری با چین اشاره شده است. در ایران رابطه گفتگویی با یکی از اعضای هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران داشتیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

صادق فرامرزی، نایب رئیس هیئت ‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: پیش از دوران تحریم، ایران می‌توانست ادعا کند که در لبه فناوری قرار دارد. در دوران تحریم با این پیشرفت فاصله گرفتیم. تحریم‌ ها و شرایط ارزی بر بحث فناوری کشور تاثیرگذار بود. از سویی ارتباط ما با شرکت‌های موثر بین‌المللی از دست رفت. متاسفانه نیروهای نخبه حوزه فناوری نیز در شرایط کنونی، مهاجرت کرده‌اند. در نتیجه ایران با کمبود نیروهای قدرتمند در ای حوزه رو به رو شده است.

فرامرزی

ارتباط انحصاری با یک کشور اشتباه است

فرامرزی اظهار کرد: در این شرایط به مشورت کشورهای خارجی نیاز داریم. البته ارتباط انحصاری با کشوری مثل چین جای سوال دارد. در سیستم بانکی چین تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که مورد تایید اتحادیه اروپا و امریکا نیست. اساسا تصمیم‌های چینی‌ها با مفهوم فضای باز فاصله زیادی دارد. با این روند در کوتاه مدت با چالش مواجه خواهیم شد.

وی افزود: وی در پاسخ این سوال که توانایی بومی‌سازی همیشه وجود دارد اظهار داشت: در دنیای، توانمندی فناورانه، مقیاس‌های خاص خود را دارد. ممکن است سرمایه، زمان و نیرو  کار لازم را داشته باشیم. شاید بتوانیم این توانایی را به قول دوستان مصروف بومی‌سازی کنیم. نکته مهم استفاده از توانایی است. توانایی باید در حوزه رشد و نوآوری صرف شود.

نایب‌رئیس، هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تاکید کرد: بخشی از این بومی‌سازی به محدودسازی منجر می‌شود. تعادل بین بومی‌سازی و نوآوری ضروری است. ولنگاری فضای اینترنت و شبکه‌های مجازی را نمی‌پسندم. البته این موضوع به معنای محدودسازی نیست. باید بین این دو فضا تعادل برقرار شود.

فرامرزی خاطرنشان کرد: بعد از رفع تحریم‌ها و برقرار ارتباط با دنیا خیلی از این مشکلات برطرف می‌شود. با ورود شرکت‌های بین‌المللی به ایران روند بهتر خواهد شد. در حال حاضر سوالات زیادی در حوزه امنیت و داده وجود دارد. متاسفانه پاسخ درستی برای این سوالات ارائه نشده است.

مردم ایران برگشت به عقب را نمی‌پذیرند

وی ضمن اشاره به بومی‌سازی چینی‌ها در ابتدا و بومی‌سازی ایران بعد از استفاده از فناوری‌های دنیا گفت: فرهنگ ایرانی برگشت به عقب را نمی‌پذیرد. اکنون زمان این گونه اقدامات نیست. رو به روی هم قرار گرفتن مردم و حاکمیت در این شرایط مناسب نیست. نیازمند همدلی بیشتر هستیم.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در پایان گفت: بهتر است از دیوار شیشه‌ای خارج شویم. باید باور کنیم که جوان‌ها به هر دلیل از کشور خارج می‌شوند. این موضوع را باید به عنوان یک دغدغه جدی بپذیریم. بعد از پذیرش این باور می‌توانیم دنبال اقدامات تازه باشیم. فاصله بین جوانان و حاکمیت، نخبه‌ها را از کشور خارج می‌کند.

دیوار-آتشین

طرح صیانت دیوار آتشین دوم می‌شود؟

از زمانی که طرح صیانت و قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مطرح شد این سوال مطرح شده که آیا ایران به دنبال دیوار آتشین دومی مثل چین است؟ دیوار آتشین چین هم همانند طرح صیانت، مدعی حمایت از کاربران است اما در عمل «فیلترینگ» اجرا می‌شود. در حقیقت دیوار آتشین چین سامانه فیلترینگ آنلاین است. این سامانه سرعت ترافیک اینترنتی را کاهش می‌دهد و دسترسی به تعداد گسترده‌ای از سایت‌های خارجی را هنگام عبور از مرزهای چین مسدود می‌کند.

ارسال نظر