|
کدخبر: 208160

کارت حافظه ارزان می شود

چهارمین تولیدکننده بزرگ DRAM در جهان، می‌گوید احتمالا قیمت حافظه ارزان‌تر می‌شود.

هنوز چالش‌های زیادی سر راه سازندگان تراشه وجود دارد؛ اما به نظر می‌رسد حداقل در چند ماه آینده شاهد کاهش قیمت DRAM باشیم. به گفته چهارمین تولیدکننده بزرگ حافظه جهان، در سال ۲۰۲۱ یک «اصلاح» انجام می‌شود.

به گزارش تک‌اسپات، رئیس شرکت فناوری نانیای تایوان، دکتر پی اینگ لی، می‌گوید فروش این شرکت در سه‌ماهه سوم نسبت به سه‌ماهه قبل ۵٫۳ درصد و نسبت به سال گذشته ۵۵٫۶ درصد افزایش داشته است.

لی اضافه کرد که پیش‌بینی می‌شد فروش لوازم الکترونیکی مصرفی، سرورها و تلفن‌های هوشمند در سه‌ماهه چهارم سال جاری ثابت بماند؛ اما او هشدار داد که زنجیره‌های نامتعادل عرضه و کمبود قطعات بر بسیاری از بخش‌های بازار تأثیر گذاشته و همچنین کرونا و تنش‌های ژئوپلیتیکی رشد اقتصادی را کند کرده است.

لی خاطرنشان می‌کند: «ما انتظار داریم بازار DRAM در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ وارد اصلاحات کوتاه‌مدت و جزئی شود».

پیش‌بینی لی به دنبال مورد مشابهی است که کمی قبل توسط TrendForce انجام شد. آخرین گزارش این شرکت تحلیلگر نشان داد که قیمت DRAM ثابت شده است و انتظار می‌رود در بقیه سال به‌طور متوسط ​​بین سه تا هشت درصد کاهش یابد. همچنین گفته شد فروش حافظه در سه‌ماهه چهارم کاهش می‌یابد؛ زیرا مشتریان موجودی DRAM را بالاتر از حد انتظار نگه می‌دارند. عرضه بیش از حد به این معنی است که تولیدکنندگان کامپیوتر و سرور در حال حاضر به مقداری از قطعه مذکور دسترسی دارند که تا دو ماه دوام می‌آورد و همین مسئله منجر به کاهش قیمت می‌شود.

ماه گذشته در گزارشی مشابه از گارتنر گفته شده بود قیمت DRAM و NAND flash کاهش می‌یابد که این اتفاق نتیجه کاهش تقاضا و افزایش عرضه است.

همه این‌ها برای مصرف‌کنندگان به معنای قیمت پایین‌تر است؛ البته نه‌فقط برای ماژول‌های حافظه رایانه؛ زیرا ممکن است قیمت گوشی‌های هوشمند سال آینده کمی کاهش یابد یا حافظه بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشند. متأسفانه این بدان معنا نیست که کارت‌های گرافیک با توجه به سایر مشکلات فعلی مرتبط با ساخت آن‌ها، به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارزان‌تر یا در دسترس‌تر می‌شوند.

 

منبع: زومیت

ارسال نظر