|
کدخبر: 189113

رباتی که خودش دویدن یاد گرفت!

محققان دانشگاه اورگان با استفاده از ابزار هوش مصنوعی به رباتی به نام کیسی امکان دادند تا خودش نحوه دویدن را یاد بگیرد و مسیری ۵ کیلومتری را با سرعت طی کند.

سابقه طراحی و ساخت ربات یادشده به چهار سال قبل باز می گردد و وظیفه آن حمل بار و بسته‌های مختلف از درون خودروهای ون به درب منازل بوده است.

این ربات دوپا با سرعت کم حرکت می کرده و تا به حال دویدن را تجربه نکرده بود. از جمله مزایای ربات یادشده امکان حرکت در باران و برف و پیمایش آهسته در مناطق باز بوده است.

پژوهشگران سرانجام تصمیم گرفتند تا از فناوری هوش مصنوعی برای افزایش مهارت‌های کیسی استفاده کنند و این ربات با استفاده از الگوریتم‌های مذکور آموخت چگونه زانوهای خود را بیشتر خم کند تا بتواند راحت تر بدود و در عین حال تعادلش را حفظ کند.

البته ساخت ربات‌های دونده پدیده جدیدی نیست و از سال ۲۰۰۴ به این سو ربات‌هایی تولید شده‌اند که با سرعتی بین ۴ تا ۱۱ کیلومتر در ساعت می‌دوند. اما خودآموزی دویدن توسط یک ربات پدیده نسبتاً تازه ای است. کیسی در جریان طی مسیر ۵ کیلومتری در محوطه دانشگاه اورگان دو بار به علت گرم شدن بیش از حد قطعات رایانه‌ای زمین خورد. اما در نهایت این مسیر را در عرض ۵۳ دقیقه و ۳ ثانیه طی کرد.

 

منبع: مهر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها