|
کدخبر: 176571 رویا رئیسی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با یک کارشناس آی تی:

با این فناوری هزینه های خود را بسیار کم کنید!

فعالان حوزه اینترنت اشیا با مشکلات جدی مواجه هستند. تحریم‌ها برای بخش خصوصی کمرشکن شده است. حمایت‌های داخلی هم کافی نیست. هیچ اقدام جدی برای بحث فناوری نشده است.

فناوری با این فناوری هزینه های خود را بسیار کم کنید!

چند سالی هست که اینترنت اشیا میان مردم مطرح شده است. در کنار اینترنت اشیا بلاک چین به عنوان بزرگ‌ترین تغییرات در حوزه فناوری و علم کامپیوتر از زمان ظهورش تاکنون سروصدای زیادی به پا کرده است. فناوری Blockchain تنها محدود به ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین نمی‌شود. کشورها برای ورود به این بحث تلاش‌های زیادی داشتند. از زمان ظهور اولین انقلاب دیجیتال که در دهه ۵۰ رخ داد، تغییرات زیادی در حوزه دیجیتال ایجاد شده است که برخی از آن‌ها پایدار و برخی دیگر تنها برای برهه‌ای از زمان، مؤثر واقع شدند. اینترنت اشیا مدل‌های کسب‌وکاری جدیدی را برای اطلاعات، راه‌حل‌های هوشمند در شهرهای هوشمند و صنعت فراهم می‌کند. همچنین تحولات دیجیتالی در بسیاری از صنایع هوشمند از جمله انرژی، تجارت جهانی، زنجیره تأمین هوشمند و املاک ایجاد می‌کند.

رحیمی

دولت در کنار بخش خصوصی باید به حوزه اینترنت اشیا ورود کند

مجتبی رحیمی کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در گفتگو با گسترش نیوز گفت: در خیلی از کشورها چند دسته سیستم مرکزی دولتی داریم و در مسائلی دولت اقتصاد گردان هست. در ایران دولت نقش پیشگیرانه دارد. دولت با سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصاد را به گردش می‌اندازد. در ایران برای اینترنت اشیا نیازمند ورود دولت هستیم. برای بخش خصوصی توجیهی ندارد که به تنهایی این موضوع را اجرایی کند.

ضرورت تفکیک کالاهای اینترنت اشیا

رحیمی اظهار کرد: کالاهای اینترنت اشیا از کالاهای معمولی تفکیک نشده است. تعرفه مشخص برای ترخیص کالاهای اینترنت اشیا در گمرک نداریم. سازوکارهای اداری مشخص برای این کالاها مشخص نشده است. مرکز تحقیقات اینترنت اشیا چندین سال پیش تأسیس شده است اما با معضلات اساسی مواجه هستیم. قانون‌گذار حقوق مادی و معنوی در این خصوص مشخص نکرده است. البته در چند سال اخیر تلاش‌های خوبی از سوی وزارت ارتباطات شده است.

اینترنت اشیا گرفتار خود تحریمی

وی افزود: فعالان حوزه اینترنت اشیا با مشکلات جدی مواجه هستند. تحریم‌ها برای بخش خصوصی کمرشکن شده است. حمایت‌های داخلی هم کافی نیست. هیچ اقدام جدی برای بحث فناوری نشده است. ارز ۴۲۰۰ را باید برای اینترنت اشیا و حوزه فناوری اطلاعات نیز اختصاص داد. در کنار تحریم‌های بین‌المللی با بحث تحریم‌های داخلی و خود تحریمی مواجه هستیم.

کاهش هزینه‌ها با اینترنت اشیا

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات تأکید کرد: کشور را گران مدیریت می‌کنیم. تحقیقات نشان داده است که سرمایه‌گذاری در حوزه اینترنت اشیا هزینه‌های مدیریتی را کاهش می‌دهد. کشورهایی که به صورت عملیاتی از فناوری و اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، در کنترل هزینه موفق بوده‌اند. اینترنت اشیا محدود به خانه نمی‌شود و از اینترنت اشیا در شهر الکترونیک، کشاورزی و... استفاده می‌شود.

فرصت سازی رمزارزها برای اینترنت اشیا

رحیمی خاطرنشان کرد: رمز ارزها برای بحث اینترنت اشیا فرصت محسوب می‌شود. در بحث هسته‌ای خوب پیش رفته‌ایم. به موقع ورود کرده‌ایم و به موقع جلو رفتیم. جز ۱۰ کشور برتر دنیا در بحث هسته‌ای هستیم. در حوزه اینترنت اشیا و رمز ارزها نیز نیازمند ورود به موقع هستیم. اینترنت اشیا در دنیا پدیده‌ای نوظهور هست. از سال ۱۹۹۲ اینترنت اشیا ظهور کرده است اما این بحث چند نسل دارد. اینترنت اشیا در نسل دو و سه وارد زندگی ما شده است و باید به موقع سرمایه‌گذاری کنیم. شبکه بلاک چین در بحث اینترنت اشیا قابلیت‌های مهمی دارد. به دنبال ایجاد اینترنت اشیا بر روی شبکه‌های بلاک چین هستند. اگر همانند انرژی هسته‌ای به موقع ورود کنیم، جز ۱۰ کشور اول خواهیم بود.

ورود شبکه پولی و بانکی به ساختار بلاکچین

این کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در پایان گفت: در خصوص بحث رمزارزها پیشنهاد می‌کنم، بدنه حاکمیت توجه ویژه‌ای به این بحث داشته باشد. باید از برخورد انفعالی دور شویم. خیلی از کشورها شبکه پولی، بانکی و بازار سرمایه را به ساختار بلاک چین وارد کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ مثل تسلا و اپل سهام‌دار این شبکه شده‌اند. حدود ۷ هزار رمز ارز داریم، چرا یکی از این ۷ هزارتا متعلق به ما نیست؟

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها