|
کدخبر: 158524

هدف از اجرای مدیریت VPN در کشور چیست؟

دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: طرح مدیریت VPN و اینترنت کشور با هدف طبقه بندی دسترسی کاربران به اینترنت و ارائه سرویس با شرایط بهتر اجرایی می شود.

فناوری  هدف از اجرای مدیریت VPN در کشور چیست؟

 ابوالحسن فیروز آبادی صبح امروز در مراسم رونمایی از مرکز مانیتورینگ خدمات پایه دیجیتال شبکه ملی اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص طبقه بندی دسترسی کاربران در جهت صیانت از آنها در فضای مجازی گفت: این طرح میان وزارت ارتباطات، کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاونت فضای مجازی دادستانی در حال انجام است، البته طبق گزارش دریافتی ما از جدول زمان بندی عقب هستند اما این پروژه مراحل نهایی خود را طی می‌کند و ان شاءالله به زودی عملیاتی می‌شود.

وی افزود: این پروژه تحت عنوان مدیریت VPN و اینترنت کشور برای دسترسی طبقات مختلف مانند خبرنگاران، پزشکان و دانشگاهیان با هدف رفع نیازهای اینترنتی آنها و ارائه شرایط بهتر سرویس دهی اجرایی می‌شود.

آماده سازی یک مرورگر بومی

وی با اشاره به راه اندازی مرکز مانیتورینگ خدمات پایه دیجیتال که امکان رصد شبکه دانش آموزی شاد، موتورهای جستجوی فعال بومی و برخی شبکه‌های اجتماعی بومی را فراهم کرده است، گفت: این مرکز مدرن وضعیت به کارگیری سکوها و اپلیکیشن‌های ایرانی را رصد می‌کند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه شاهد رصد در حوزه VOD ها، سکوهای آموزشی مانند شاد و چهار پیام رسان بومی با تأثیر وسیع ملی هستیم، ادامه داد: این اپراتور مراحل نهایی پروژه‌ای را نیز اعلام کرده است که مربوط به آماده سازی یک مرورگر بومی و ماشین جستجو با قابلیت‌های محلی می‌شود که امیدواریم پس از طی مراحل نهایی اعلام عمومی شده و نیازهای مردم را نسبت به پلتفرم‌های خارجی محقق کند.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که اپلیکیشن‌های ایرانی با مزیت‌های سرزمینی مان، سرویس بهتری را نسبت به مشابه‌های خارجی در حوزه پیام رسان ها، VOD ها، مرورگرها و موتورهای جستجو ارائه کنند.

امضای معتبر دیجیتال برای کاربران اجرایی می‌شود

دبیر شورای عالی فضای مجازی یکی از مشکلات فعلی کاربران پلتفرم‌ها و کسب و کارهای دیجیتال را ورود چندین باره روزانه برای استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف عنوان کرد و گفت: کاربران مجبورند برای ورود به هر محیط پلتفرمی با درج رمز عبور و نام کاربری لاگین شوند اما ما قصد داریم با اجرای طرح امضای معتبر کاربران در فضای مجازی بتوانیم این مشکل را رفع کنیم به نحوی که کاربر بتواند با یک بار ورود به فضای مجازی در روز از تمامی خدمات بانک‌ها، بورس و کارهای اداری بدون نیاز به لاگین کردن استفاده کند.

فیروزآبادی گفت: به دوستان قول داده ایم اگر اپلیکیشن مرورگری بیاورند که تعداد بالایی از مردم از آن استفاده می‌کنند ما هماهنگی‌های لازم را بین دستگاه‌ها در کشور برای اجرای طرح امضای معتبر فراهم می‌کنیم تا کاربر بتواند با یک بار ورود در طول روز در همه اپ ها لاگین شده و فعالیت کند.

وی گفت: این طرح در ادامه سند نظام هویت معتبر فضای مجازی است که به دنبال تسهیل کار کاربر و تبادل اطلاعات بین دستگاهی در آن هستیم.

فیروزآبادی در خصوص انتشار برخی محتوای مستهجن طی چند روز اخیر در فضای مجازی و مصادیق مجرمانه آن گفت: اینکه این موضوع تشخیص جرم باشد بر عهده قوه قضائیه است اما از نظر اینکه در دسته بندی امور مستهجن قرار می‌گیرد طبق مصادیق محتوای مجرمانه انتشار آن در کشور مجاز نیست. بر این اساس به هیچ وجه سکوها و پلتفرم‌های ایرانی نباید نسبت به انتشار این گونه محتوای مستهجن اقدام کنند.

وی با اشاره به مورد اخیر گفت: به اندازه کافی عکس العمل های اجتماعی در این زمینه انجام شد و بهترین راه مقابله با این گونه موارد انزجاری است که مردم از این محتوا نشان می‌دهند و رسانه‌ها در یک صف واحد مخالفت خود را با آن نشان دادند. تاکیدمان این است که روی پلتفرم‌های ایرانی از پخش بیشتر این گونه موارد جلوگیری شود.

۴۰ درصد وظایف شبکه ملی اطلاعات برای سال ۱۴۰۰ محقق شد

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص برنامه مصوب این شورا برای شبکه ملی اطلاعات گفت: طرح کلان شبکه ملی اطلاعات با افق ۱۴۰۴ در شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است اما برای سال ۱۴۰۰ نیز مجموعه‌ای از پروژه‌ها را مشخص کرده ایم برآورد ما این است که از تعداد مجموعه پروژه‌هایی که برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده نزدیک به ۴۰ درصد آن محقق شده و امیدواریم مابقی آن نیز در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود.

فیروزآبادی درباره افزایش ۱۰ درصدی مالیات اپراتورها مطابق با مصوبه کمیسیون تلفیق و تأثیر آن بر قیمت بسته‌های اینترنت گفت: این تصمیم حتماً روی قیمت اینترنت تأثیر خواهد گذاشت.

مدل اقتصادی تعرفه محتوای بومی تدوین می‌شود

دبیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص ابهامات موجود در اجرای مصوبه تعرفه ترافیک محتوای داخلی نسبت به خارجی به خبرنگار مهر گفت: ما در کمیسیون محتوای فضای مجازی در حال تهیه مدل اقتصادی برای تولیدکنندگان محتوا و سکوهای نشر محتوا هستیم که مراحل نهایی را طی می‌کند، در این خصوص ساترا از ما خواست که اجازه ورود به این حوزه را داشته باشد چون موضوع تعرفه نیم بها به VOD ها نیز مربوط می‌شود ما نیز گفتیم اشکالی ندارد موضوع را رسیدگی کنند و اگر مشکلی هست رفع و رجوع شود.

وی تاکید کرد: آنچه مصوب شورای عالی فضای مجازی است در خصوص تعرفه نیمه بهای پلتفرم‌های بومی باید با دقت، رعایت شود اما این مصوبه کلی است و به همین دلیل ما در حال مقررات نویسی برای آن هستیم تا جزئیات آن را استخراج کرده و با دقت بیشتری اعمال سیاست شود. در این زمینه هم وزارت ارتباطات و هم ساترا ورود کرده اند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در مورد سیاست این شورا در خصوص رمزارزها نیز گفت: شورای عالی فضای مجازی در این حوزه ورودی نداشته است اما ما در مرکز ملی فضای مجازی در جلساتی با شورای اقتصاد ورود کرده و تصمیم گیری های داشته ایم.

فیروزآبادی گفت: از نظر ما تولید ماینینگ بیت کوین و هر رمز ارز دیگر اگر مدیریت شده باشد مورد تأیید است و ما معتقدیم می‌تواند مفید باشد چرا که صادرات انرژی محسوب شده و فعال شدن بخشی از اقتصاد کشور است اما اگر بیت کوین بخواهد بخشی از پول رایج کشور یا به عنوان ذخیره مالی کشور باشد با آن مخالفیم.

وی اضافه کرد: از ظرفیت‌های رمز ارزها باید برای تسهیل تجارت و گردش مالی و پولی کشور استفاده کنیم اما اگر اینها بخواهند بخشی از ثروت کشور را به صورت منجمد شده در یک فضای مجازی قرار دهند قطعاً با آن موافق نیستیم.

منبع: مهر

ارسال نظر