|
کدخبر: 159089

انتشار فیلم‌های غیراخلاقی توسط سایت‌های قانونی

برخی از سایت‌های دارای کد شامد و ثبت رسمی ساترا بدون فیلتر مخفیانه اقدام به انتشار محتوای سانسور نشده و ناهنجار می‌کنند.

فرهنگ انتشار فیلم‌های غیراخلاقی توسط سایت‌های قانونی

امروزه انتشار فیلم و سریال در فضای اینترنتی هر روز بیشتر از روزهای قبل مخاطب بیشتری پیدا می‌کند، به طوری که به آمار سایت‌ها و بسترهای داخلی و قانونی هر روز اضافه می‌شود.

یکی از دلایل موجه تشکیل سازمان‌های نظارتی در این حوزه این است که با تأیید قانونی سایت‌های دانلود و نمایش فیلم‌ و سریال‌، از تولید محتوای ناهنجار و ضداخلاقی جلوگیری کنند و سایت‌های رسمی که توسط آنان ثبت شده است را به عنوان مرجعی امن و مطمئن به مردم معرفی کنند.

چیزی که سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر صداوسیما (ساترا) نیز خود علت اصلی تشکیل آن را به شرح زیر توضیح می‌دهد:

مواجه با چالش بزرگ تولید و انتشار محتوای کذب یا غیر اخلاقی و ممانعت از اشاعه ناهنجاری‌ها. کد شامد نشانه معتبر بودن است؛ یعنی هویت دارنده سایت یا کانال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احراز شده است و احراز هویت تولیدکنندگان محتوای دیجیتال، منجر به پالایش فضای دیجیتال و افزایش اطمینان مردم به این رسانه‌ها است. وقتی سایت یا نرم‌افزاری کد شامد ندارد یعنی آگاهانه یا ناآگاهانه خواسته هویت خود را مخفی نگه دارد.

اما اخیراً برخی از سایت‌هایی که در ساترا ثبت شده‌اند و رسماً کد شامد هم دارند، مخفیانه برای جذب مخاطب اقدام به انتشار فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بدون سانسور و ضدخلاقی آن هم بدون فیلتر می‌کنند. جالب اینکه ساترا به عنوان «مرجع قانونی نظارت و عرضه بر تمامی سایت‌های رسمی تولید محتوای سمعی و بصری در فضای مجازی»، خود بی‌خبر است که این سایت‌ها در سامانه آنان ثبت رسمی کرده‌اند و حتی کد شامد دارند اما در عین حال مشغول انتشار فیلم‌ها و سریال‌های روز خارجی بدون سانسور و با زیرنویس فارسی هستند.

یکی از این سایت‌ها حتی پا را از این فراتر گذاشته است و با تشکیل حساب ویژه و طلایی برای کاربران و با دریافت مبالغی از آنها، امکانات ویژه‌ای مانند دانلود با دوبله فارسی را مهیا کرده است. دوبله فارسی فیلم‌ها و سریال‌های خارجی توسط صداپیشگان ما در استودیوهای داخلی و برای برخی از این بسترهای رسمی در حال انجام است و آن وقت این سایت، صدای دوبله را از فیلم‌های آن سایت‌ها جدا کرده و با همزمان کردن با فیلم‌ها و سریال‌های سانسور نشده خود و همینطور اخذ مبالغی از کاربران، جیب خود را پر پول می‌کند.

اما هدف اصلی این سایت‌ها چیست؟

برخی از کاربران به ما گفته‌اند که اخذ کد شامد برای مدیران این سایت‌ها صرفاً برای این بوده است که فیلتر نشوند تا به راحتی هرچه بیشتر محتوای خود را ارائه کنند. در اینکه این امتیاز برای این سایت‌ها فراهم می‌شود شکی نیست اما به نظر می‌رسد که مدیران این سایت‌ها هدف مهم‌تری داشته باشند: ذخیره مخاطبین و فالوورهای خود، برای رونمایی احتمالی از برند رسمیشان در روزهای آتی به عنوان بستر نمایش آنلاین فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی و خارجی تا اینکه یکباره گوی رقابت را از رقبای خود بربایند.

به نظر می‌رسد که این امتیاز ویژه برای مدیران این سایت‌‌ها شاید به آقازادگی و فرزند مسئولین بودن نیز مربوط باشد که بد نیست در این زمینه سازمان‌های نظارتی بالادستی نیز ورود کنند.

در هر حالت و بنابراین فلسفه اصلی فعالیت ساترا که ممانعت از اشاعه ناهنجاری‌ها عنوان شده است توسط برخی از سایت‌های رسمی و ثبتی در ساترا به واسطه غفلت از نظارت مدیران آن زیرسؤال رفته است.

در صورتی که ساترا نظارت دقیق‌تری از خود به عمل نیاورد و جلوی این قبیل سایت‌ها را نگیرد، امکان دارد که فردا شاهد سایت‌های مستهجن و ضداخلاقی‌ با ثبت رسمی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر باشیم.

منبع: تسنیم

ارسال نظر