|
کدخبر: 176945

گسترش نیوز گزارش می‌ دهد؛

حکایت یک آتش‌ بازی مهیب در دل شهر!

پالایشگاه تهران که بزرگ‌ترین مرکز نگهداری و توزیع بنزین پایتخت است از شامگاه روز ۱۲ خرداد بنا به دلایل نامعلوم دچار حریق شد.

صنعت و معدن حکایت یک آتش‌ بازی مهیب در دل شهر!

پالایشگاه تندگویان یک شرکت پالایش نفت ایرانی بوده که ظرفیت پالایش آن ۲۳۵ هزار بشکه در روز برآورد شده است. این پالایشگاه در سال ۱۳۴٦ تاسیس شد و اکنون شامل دو پالایشگاه جنوبی و شمالی بوده که تاسیسات آن در جنوب تهران مستقر است. نفت خام مورد نیاز پالایشگاه تهران به‌طور روزانه توسط شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و از طریق دو خط لوله ۲۴ و ۲۶ اینچ از میدان نفتی مارون و میدان نفتی اهواز، واقع استان خوزستان تامین می‌شود. پالایشگاه تهران در حدود ۱۵ درصد از ظرفیت پالایشگاهی کشور را تشکیل می‌دهد که محصولات تولیدی آن شامل؛ یک درصد بنزین، ۱۶ درصد گازوئیل، ۳۰ درصد نفت گاز، ۲۱ درصد نفت کوره و ۵ درصد دیگر فرآورده‌های نفتی است.

پالایشگاه تندگویان که در جنوب تهران واقع شده است از شامگاه روز چهارشنبه ۱۲ خرداد ماه دچار حریق شده و مهار آن همچنان ادامه دارد. مدیر کل بحران استانداری تهران نشت یکی از لوله‌های خطوط انتقال در داخل پالایشگاه نفت تهران را دلیل این آتش‌سوزی اعلام کرد اما تا کنون دلیل قطعی برای بروز چنین حادثه‌ای اعلام نشده است.

در سال ۱۳۴۶ زمانی که برای احداث این مجتمع بزرگ که بنزین‌های تولیدی آن از شهرت خاصی برخوردار است، اقدام شد یک منطقه خالی از سکنه بود که با گذشت زمان و افزایش جمعیت خانه‌های مسکونی و شهرنشینی در اطراف این پالایشگاه پدیدار شدند. به گفته کارشناسان و متخصصین حوزه نفت و گاز، پمپ‌های مجتمع‌های نفتی و گازی از حساس‌ترین قسمت‌ها به حساب می‌آیند که سیستم‌های خنک‌کننده این پمپ‌ها از نقاط ضعف آن محسوب می‌شوند و هر اتفاق و دستکاری در این سیستم توانایی انفجارهای شدید به وسعت یک شهر را دارد که با این وجود شاهد شهرنشینی در اطراف اغلب پالایشگاه‌های کشور هستیم.

پالایشگاه

مقصر آتش‌سوزی کیست؟

به گفته کارشناسان تمام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به یک سیستم کنترلی مجهز هستند و توسط بازرسان ایمنی مجموعه رصد می‌شوند که کوچک‌ترین اتفاق و نشتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن هشدار می‌دهد و این در حالی است که آتش‌سوزی اخیر از دو ناحیه شمال و جنوب مجموعه رخ داده است و اکنون این سوال مطرح می‌شود با وجود چنین سیستم کنترلی قوی چگونه آتش‌سوزی در مخازن به وجود آمده است؟ آیا آتش‌سوزی را باید به قضا و قدر نسبت داد یا به دنبال خرابکار این اقدام گشت؟

پالایشگاه تندگویان مرکز توزیع نفت کل پایتخت است و در واقع تانکرهای مختلف از این مجتمع بنزین بارگیری کرده و در سطح پایتخت توزیع می‌کنند، اگر چنین حوادثی با انفجارهای مهیب و با هر دلیل عمدی و غیر عمدی در سطح وسیع‌تری اتفاق بیفتد و با این میزان انبارهای نگهداری بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی قطعا پایتخت با یک رخداد غیر قابل جبران و وحشتناکی مواجه خواهد شد.

حامد آرمان‌فر، مدیرعامل پالایشگاه نفت تهران توضیح داد که حدود ۶ هزار بشکه از یکی از مخزن‌ها با ظرفیت ۲۰ هزار بشکه‌ای و مخزنی دیگر با ظرفیت ۲۲ هزار و ۵۰۰ بشکه‌ای که حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ بشکه حجم محتویات آن بوده، عامل آتش‌سوزی پالایشگاه تهران بوده است و چنین آتش‌سوزی مهار نمی‌شود تا زمانی که تمام محتویات مخازن خود بسوزند و به پایان برسند که این موضوع بحث آلودگی هوا در مدت زمان حریق را به دنبال دارد.

به روز بودن امکانات و تجهیزات اطفای حریق یکی دیگر از مسائلی است که در این نوع حوادث باید به آن توجه ویژه کرد چراکه با ابزار قدیمی قطعا نمی‌توان چنین اتفاق مهیب در مقیاس بزرگ را تحت کنترل درآورد و در ادامه مهار کرد. چراکه وجود چنین پالایشگاه بزرگی در دل شهر و با وجود تمام خطرات به هیچ عنوان دلیل منطقی و عقلانی در پی ندارد. بنابراین اگر امکان جابه‌جایی چنین مجتمع بزرگی وجود ندارد، تامین تجهیزات و امکانات به روز اطفای حریق از ضروری‌ترین بحث‌ها به حساب می‌آید که مسئولین مربوطه بعد از شفاف‌سازی دلیل چنین رخدادی باید به فکر تامین تجهیزات کامل باشند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها