|
کدخبر: 174021

لاریجانی: این همه توهین و تحقیر درست نیست

رئیس سابق مجلس گفت: به نظر می رسد به جای نشاط و اخلاق انواع تهمت ها باعث کسالت مردم شده است.

سیاست لاریجانی: این همه توهین و تحقیر درست نیست

علی لاریجانی در اولین گفت و گوی خود در فضای مجازی کلاب هاوس اظهار کرد: گناه کبیره نکردم که کاندیدا شدم. این همه توهین و تحقیر درست نیست. انتخابات باید با اخلاق همراه باشد. به نظر می رسد به جای نشاط و اخلاق انواع تهمت ها باعث کسالت مردم شده است. این منش باعث می شود که برنامه کاندیدها دیده نشود و فقط وقت صرف این بگو و مگوها شود. به دلیل شرایط معیشتی امروز مردم ، باید این وقت صرف گفت و گو و سوالات درست شود. با خاک پاشیدن بر صحنه انتخابات را تباه می کنند.

وی در پاسخ به واکنش ها به اولین تیزر انتخاباتی‌اش گفت: به حرف من درست توجهه نکردند، مطلب من این بود که حوزه اقتصاد جای قاضی نیست. اقتصاد جای روابط طبیعی عرضه و تقاضا است. در واکنش به این مطلب حرف‌های عجیب و غریبی مطرح کردند. من افتخار می کنم در زمان جنگ در سپاه بودم و برای قضات شریف هم احترام زیادی قائل هستم. عرض من این بود هرچیزی جای خود را دارد.

لاریجانی در ادامه گفت: هر بخشی از حکومت وظیفه خودش را دارد. بخشی از مقوله اصلاحات اقتصادی در مجلس و بخشی دیگر از آن در قوه مجریه است.

وی ادامه داد: دولت‌ها در ۱۲ سال گذشته در منتهی علیه سلایق عمل کردند. در مجلس کارهای منسجمی انجام گرفت. قوه‌ی مجریه باید از قوانین خوبی که در مجلس بود نهایت استفاده را می کرد. ب

وی در ادامه در خصوص صندوق بازنشستگی کشوری گفت: رای صندوق بازنشستگی ساعت‌ها در مجلس وقت می گذاشتم.ما ترتیباتی دادیم که بدهی های دولت به بازنشستگان بویژه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود؛ اما دولت این کار را انجام نداد.

لاریجانی گفت: من قبول دارم که در قضیه بنزین هم تدبیرش و هم اجرایش کاری نداشت و چرا این طور شد را نهادهای امنیتی و نظامی باید بگویند. پیشنهاد اولیه این بود که به هر ایرانی ۳۰ لیتر بنزین با یارانه بدهیم و هرکسی بیشترش را لازم داشت از بازار آزاد بخرد. این اصلاحات درست انجام نشد. آخر العمر اصلاحات دیگری آوردند و وقتی راه حل های اساسی‌تر قبول نشد راه‌های با اشکالی را بدون توضیح کافی برای مردم انتخاب کردند. اصل حرف این است که راه‌های قانونی چالش های بزرگ در کشور باید در قوه مجریه پیگیری شود.

لاریجانی در ادامه این گفت و گو از مجری درخواست کرد خانم‌ها را هم در بحث مشارکت دهید.

وی ادامه در خصوص مذاکرات و قطعنامه‌ها گفت: قطعنامه ها کاملا روشن است. دوست عریز آقای جلیلی هم گفتند در زمان فلانی سه قطعنامه تصویب شد. قطعنامه ۱۹۲۹ یکی از بدترین ها در طول تاریخ سازمان ملل بود.

وی با اشاره به جزئیات قطعنامه ۱۹۲۹ و ۱۹۰۳ گفت: قطعنامه‌هایی که قبلا بوده است سنخش بیشتر مشکلات مردم نبود. روی موضوعات هسته‌ای و موشک‌ها بود. اما در قطعنامه های اخیر روی موضوعات بانکی و مبادله‌ای و تجاری دست گذاشتند.

این فعال سیاسی گفت: در فروردین سال ۸۵ توانستیم زنجیره‌ی سانترفیوژ بسازیم. ما مجبور بودیم مقاومت کنیم. وقتی دیدند اراده ما قوی است خانم رایس در ۲۱ تیر ماه سال ۸۵ اعلام کرد که آماده مذاکرات هستیم.

لاریجانی گفت: در مورد هلوکاست تمام جبهه غرب را علیه ما بسیج می کردند و دخالت‌های دیگری نیز داشتند.

وی گفت: ما در یک مقطعی قبل از قطعنامه دوم و سوم روی سه هزار سانترفیوژ بودیم. گفتیم روی دور آهسته ای پیش می رویم. متاسفانه در داخل قابل پذیرش نبود و می گفتند موضوع هسته‌ای حل شده است.

این فعال سیاسی گفت: نحوه تصویب برجام بیست دقیقه ای نبود، یک سری اقدامات در پشت صحنه داشت، از دو ماه قبل بین دو فراکسیون مجلس جلساتی برگزار شد و به تصویب رسید.

وی ادامه داد: تصویب برجام تصمیم نظام بود، در شورای امنیت ملی از دو فراکسیون مجلس دعوت شد و بحث شد. کمیسیون ویژه ای هم تشکیل شد و پس از چندین جلسه بحث در کمیسیون امنیت ملی نیز این هم بحث انجام شد.

لاریجانی گفت: در صحن مجلس هم یک بار زمان سخنان آقای ظریف بحث شد ، یک بار در زمان ارائه نظر کمیسیون امنیت ملی بحث شد، یک بار هم در صحن از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر بحث شد. آقایان به توافق رسیدن ولی بعدا زیرش زدند. آقایان ۴۰۰ پیشنهاد در صحن داشتند که امکان بررسی وجود نداشت.

وی در همین راستا تاکید کرد: شورای نگهبان چند ساعت بعد از تصویب مجلس این طرح را تصویب کرد. اگر برجام مشکل داشت شورای نگهبان تایید نمی‌کرد.

وی گفت: اینگونه مسائل نیازمند یک رویکرد خاص است. با تند سخنرانی کردن در نماز جمعه مذاکرات بین‌المللی حل نمی شود.

ویتاکید کرد: بحث برجام هم پشت صحنه داشت و هم روی صحنه.

لاریجانی در پاسخ به این پرسش که از کدام جناح حضور پیدا می‌کند، گفت: اینکه افراد یا باید اصلاح‌طلب باشند یا اصولگرا در دو دهه اخیر ایجاد شده است. اینکه عده‌ای اسم خود را گذاشتند جبهه انقلاب چه معنی دارد؟ جبهه انقلاب واقعی یعنی همه مردم و شهید مطهری و شهید بهشتی ها که علمدارش بودند. نه اینکه با مهرپراکنی و کفش پراکنی و تندروی اظهار نظر کنند.

وی خطاب به مردم ایران گفت: این انتخابات سرنوشت مردم است. همه اقشار مردم باید بدانند هرچه در انتخابات با آگاهی حضور پیدا کنند امید به حل مشکلات بیشتر خواهد بود.

لاریجانی خطاب به ابطحی فعال سیاسی اصلاح‌طلب که رابطه او با جریان سیاسی مطبوعش را سوال کرد، گفت: من توضیح دادم که جامعه ما امروز قایل به تقسیم بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست. بنا ندارم کنار بروم. وظیفه ای برای خودم تعیین کرده ام.

وی در ادامه گفت: در تاریخ پس از انقلاب ، کدام دولتی مشی‌اش مثل دیگری بوده است؟ روئسای جمهور برای خودشان فکر و راه دارند و از نظر عملیاتی متفاوت هستند. نگذارید با انگ زدن ها جریان لوس شود. من بیست سال پیش صدا و سیما را با جوانان اداره کردم، و اگر نه توسعه در صدا و سیما رخ نمی‌داد. آن‌زمان فقط دو شبکه بود اما آن همه شبکه ملی چه طور در آن برهه از زمان ایجاد شد؟ من در کار اجرایی بالای سر کار هستم.

لاریجانی گفت: من به شما می‌گویم یکی از مدیرانی که به جد به دنبال توسعه تولید داخلی بود من بودم.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی و شرکت‌های داخلی در توسعه زیرساخت‌های صدا و سیما گفت: حتی در تولید کارهای فاخر در تلویزیون کار جدی صورت می ‌گرفت. آقای شجریان به شورای موسیقی ما آمد، شب‌ عیدی ایشان را دعوت کردیم و برنامه خوبی بود؛ اما عده ای گفتندچرا ایشان را آوردید؟

وی تاکید کرد: در مسئله اجرایی حتما با دولت فعلی متفاوت خواهم بود. وزرای مختلف خیلی کارها انجام دادند. اما یکی از مشکلات این دولت عدم جدیتیش است.

لاریجانی گفت: در مورد مالیات در مسکن حرف هایی که زده شد دقیق نیست. آن زمان می گفتند شرایط برای این کار آماده نیست. زمینه‌اش نبود. این حرفی بود که باعث شد مجلس این موضوع را نپذیرد.

وی در خصوص ارتباط با مراجع گفت: من به مراجع ارادت دارم ایشان هم به بنده لطف دارند و همیشه از نظراتشان بهره بردم. موضعی داشتند در حاکمیت پیگیری می کردم. ولایت فقیه میوه اندیشه مراجع است. بحث اذن از آن‌ها نیست بحث لطف آن‌ها است. مثلا دفتر آیت الله سیستانی همیشه به بنده لطف داشتند.

وی در رابطه با حجاب اظهار کرد که این موضوع دستخوش مسائل سیاسی شده است.

وی در رابطه با ضرورت حضور زنان در جامعه گفت: باید بسترها چنان فراهم شود که زنان بتوانند خودشان در صحنه حضور داشته باشند.

 

منبع: ايسنا
  • حمید ارسالی در

    آخه خیلی آدم خوبیه دالتونهای کثیف
    خجالت هم نمی کشه چقدرپروبیشرفه

  • ناشناس ارسالی در

    وقتی رئیس مجلس بودی واسه ملت چیکار کردی که حالا میخوای تو ریاست جمهوری انجام بدی ؟!!!! ریاست جمهوری که مخالف رفاه کلاه!

  • ناشناس ارسالی در

    کشور چهل سال به خانواد لاریجانیها سپروند که این چنین همه جای ان را به گاه گشید ش ده تاریخ ایند را روشن می کند

ارسال نظر