|
کدخبر: 150839

شرط بازنگشتن به محدودیت ‌های کرونایی

روحانی: مراقب باشیم دوماه پایانی سال موج چهارم کرونا شکل نگیرد.

سیاست شرط بازنگشتن به محدودیت ‌های کرونایی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اگر پروتکل‌های بهداشتی در دو ماه پیش رو مراعات نشود ناگزیر از اعمال محدودیت‌ها خواهیم بود، ابراز امیدواری کرد: کسب و کار مردم در ایام عید شرایط مناسبی داشته باشند و بتوانند ضررهای پارسال را جبران کنند.

«حسن روحانی» صبح امروز در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی هستیم. امام خمینی(ره)، دوازدهم بهمن وارد کشور شد و پس از آن تحولات شگرف در ایران اتفاق افتاد که برای خیلی‌ها باورنکردنی نبود.

وی با بیان اینکه کسانی که در خارج از ایران بودند، فکر نمی‌کردند با اتحاد، همبستگی و یکپارچگی و... در یک روز استبداد و استعمار را شکاند، اظهارکرد: هم شاه را از کشور بیرون کردیم و هم امریکایی‌ها و استعمارگران را از کشور بیرون کردیم. بنابراین کار بزرگی انجام شد چراکه بعد از هزاران سال، رژیم پوسیده شاهی و سلطنت توسط مردم سرنگون شد و یک حکومت مردم‌سالار دینی را جایگزین کرد.

در برخی از فعالیت‌های اجتماعی خسارت‌های بزرگی داریم

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به میلاد حضرت زهرا (س) تصریح کرد: در آستانه سالگرد میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) هستیم که روز بسیار مبارکی برای همه ماست. ایشان به عنوان یک الگو برای ما انسان‌ها به ویژه زنان مطرح است. این شخصیت بلند در کنار پدر، همسر و فرزندان خود یک تحول تاریخی را کلید زدند.

روحانی با بیان اینکه یک سال از دوران سخت ویروس کرونا را سپری کردیم، خاطرنشان کرد: ۲۰ روز دیگر به سالگرد روزی می‌رسیم که ورود این ویروس به کشور ثابت شد و سال بسیار سختی هم برای ما و هم جهانیان بود، برای همه دنیا سخت بود چون موضوع تنها سلامت نبود، ‌در کنار آن، مسئله کسب و کار مردم و زندگی اجتماعی هم مطرح بود. آموزش فرزندان مردم نیز تحت تاثیر قرار گرفت.

به گفته رئیس‌جمهوری کرونا یک بیماری عادی نبود بلکه مشکلات بزرگی را در همه جهان ایجاد کرد. دنیا با هم در مقابل آن ایستاد ولی ما به تنهایی در مقابل آن ایستادیم و کسی ما را یاری نکرد. اکنون هم می‌خواهیم واکسن تهیه کنیم، از پیچ و خم‌های زیاد این کار را انجام می‌دهیم. دنیا پول و بانک و معاملاتش آزاد است ولی ما مشکلات ویژه‌ای مواجه هستیم اما ایثار و ایستادگی مردم و کمک همه موجب شد این یک سال را به خوبی در حدی که امکان‌پذیر بود، پشت سر بگذاریم.

روحانی با تاکید بر اینکه کشور ما با کشورهای دیگر حتی کشورهای پیشرفته قابل مقایسه است، ابرازکرد: در کسب و کار از روزهای اول تصمیم بسیار درستی اتخاذ کردیم که همه کارخانجات و تولیدگران ما با رعایت پروتکل‌ها به فعالیت‌شان ادامه دهند عده‌ای حتی در دنیا مخالف این بودند، ولی ما تصمیم قاطع صحیح و درست را گرفتیم. کارخانجات عظیم که چند هزار کارگر داشت، کسی مبتلا نشد یا تعداد مبتلایان اندک بود و مرگ و میر در کارخانجات بزرگ نداشتیم

وی افزود: امروز پنجاه و پنجمین جلسه ستاد ملی کرونا است. در روزهای اول این ستاد در اسفند ماه سال قبل این بحث بود که همه جا باید بسته شود در دنیا هم می‌گفتند ایران بی‌محابا انجام می‌دهد اما ما تولیدات ضروری و خدمات را انجام دادیم. کسب و کار‌ها هم بخشی انجام شد و بخشی برای مدتی دچار محدودیت شدند ولی در بخش تولید صنعتی و کشاورزی وضع ما بد نبوده و رشد هم داشتیم اما در بخش خدمات مشکلات زیادی داشته و داریم.

رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: دربخش تولید صنعتی و کشاورزی وضع ما در این شرایط خوب بوده است، اما در بخش خدمات مشکلات زیادی داشتیم و هنوز هم ما داریم در بخش گردشگری و در برخی از فعالیت‌های اجتماعی خسارت‌های بزرگی وارد شد اما در این حال مردم ما تحمل کردند و ما در حد توان آنها را یاری کردیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ماسک و دستکش

روحانی افزود: امیدواریم در این دو ماه باقیمانده سال کاری کنیم که موج چهارم کرونا شکل نگیرد و کسب و کار مردم و کسانی که در خدمات گردشگری هستند امسال در ایام عید شرایط مناسبی داشته باشند و بتوانند ضررهای پارسال را جبران کنند و اگر خدای ناکرده در این دو ماه مراعات نشود و ما وارد موج چهارم شویم ناچار هستیم که محدودیت‌ها را اعمال کنیم.

وی تاکید کرد: از کادر درمانی بخاطر ایستادگی و مقاومت در برایر این ویروس سپاسگزاری می‌کنم و از همه کسانی که نیازمندی‌های ما را در بخش بهداشت، حفاظت فردی و جمعی، وسایل پزشکی، اکسیژن سازها، دارو و هرچه که ما نیاز داشتیم، ساختند و مردم را تنها نگذاشتند و ما همپای دنیا در این مبارزه پیش رفتیم. در این شرایط تخت کافی در کشور برای بیماران وجود دارد و بیمارستان‌ها از همه امکانات برخوردار هستند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سامانه فضای مجازی در این شرایط نگذاشت که آموزش تعطیل شود، بیان کرد: مدارس تعطیل شد اما آموزش ادامه پیدا کرد و از همه کسانی که در زمینه فضای مجازی تلاش کردند، تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: ما از سال ۹۳ در شورای‌عالی فضای مجازی مصوباتی برای زیرساخت‌ها و برای شبکه بزرگ اطلاعات در کشور گذراندیم و کار عظیم و بزرگ شروع و انجام شد و امروز می‌بینیم که بخش بزرگی از بار خدمات اجتماعی و کسب و کار مردم روی دوش فضای مجازی است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه سامانه فضای مجازی به دانش آموزان در کسب دانش کمک می‌کند، یادآورشد: در بخش تحقیقات محدودیت‌هایی داریم که به کاربر ایرانی خدمات نمی‌دهند این تحریم‌ها اثر‌گذار بود اما در عین حال همه این تحریم‌ها را را پشت سر گذاشتیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به پیگیری ساخت واکسن کرونا گفت: در زمینه تولید واکسن کرونا قدم‌های اولیه را برداشتیم و متخصصان ما مطمئن هستند که ما در نهایت سال آینده به واکسن هم می‌رسیم و از واکسن داخلی واکسیناسیون انجام خواهد شد. این کار عظیم و بزرگی است که انجام گرفت.

وی افزود: ما در زمینه مبارزه با کرونا با دنیا تفاوت اساسی داشتیم در شرایطی که ایران درحال تحریم و فشار اقتصادی بود ما از بانک یا صندوق بین‌المللی درخواست وام برای خرید تجهیزات پزشکی دادیم و امریکا مانع شد.

یعنی جنایت حکومت قبلی امریکا در حدی بود که جلو درمان، واکسن، خرید تجهیزات پزشکی را گرفت و مانع شدند که ما وام دریافت کنیم در حالی که بقیه کشورها این مشکلات را نداشتند.

روحانی تصریح کرد: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت بخش‌های مختلف در داخل کشور برای تولید ماسک و دستکش نبود آنها به ما نمی‌فروختند. همه در داخل تولید و کار بزرگی در این زمینه انجام شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر