|
کدخبر: 109891

راهنمای استفاده از محلول های ضدعفونی بر پایه الکل

​​​​این روزها با توجه به شیوع بیماری ناشی از ویروس کرونا (کووید-۱۹) مصرف مواد ضدعفونی کننده افزایش یافته است و حتی در خارج از چرخه تولید رسمی نیز گاهی در قالب گروه های جهادی، محلول های ضدعفونی کننده بطری بندی شده و در بین مردم توزیع می شود.

سلامت راهنمای استفاده از محلول های ضدعفونی بر پایه الکل

این در حالی است که عرضه هر نوع ماده شیمیایی علاوه بر مشخصات محصول و درج تاریخ تولید و مصرف، باید حاوی اطلاعاتی در خصوص چگونگی مصرف آن، احتیاط های لازم و راهنمای موارد ایمنی نیز باشد ولیکن در حال حاضر تولید، بسته بندی و توزیع این محصولات معمولاً به دلیل شرایط خاص شیوع کرونا در کشور، با عجله صورت می گیرد و توصیه ها و هشدارهای کافی روی آن درج نمی شود.

لذا جا دارد از این پس قدری تامل کنیم و اجازه ندهیم تهدیدهای تازه ای در دراز مدت گریبان گیر مردم عزیزمان شود.

قبل از هر چیز باید مورد استفاده از محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل مشخص باشد؛ معمولاً به منظور کاهش بروز خشکی پوست در تهیه این محلول برای ضدعفونی دست به آن روغن گلیسیرین اضافه می کنند که در این صورت به دلیل امکان جذب آلاینده ها و گرد و غبار از محیط اطراف، کابرد آن برای ضدعفونی سطوح مناسب نیست؛ پس لازم است در ابتدا روی ظرف حاوی محلول، مورد استفاده برای ضدعفونی دست یا سطوح، مشخص و جداگانه باشد و موارد ذیل نیز به تناسب نوع مصرف در قالب برگه های راهنما در اختیار مصرف کنندگان این محصولات قرار گیرد:

به منظور حفظ غلظت مناسب این محلول برای ضدعفونی (محدوده ۷۰%)، از افزدون الکل خالص تر و یا رقیق نمودن آن با آب خودداری نمایید.

- هیچ ماده شیمیایی دیگری را به محلول اضافه نکنید زیرا خطر ایجاد بخارات سمّی را به دنبال دارد.

- قبل از ضدعفونی، ابتدا سطوح را گردگیری، چربی زدایی و جرم گیری کنید.

- سطوح و وسائلی را که اغلب در معرض تماس مکرر دست است (نظیر سطوح میز کار، رایانه، ابزار و وسائل اداری، تلفن، موبایل و...) ضدعفونی کنید.

- قبل از ضدعفونی تلفن همراه، آن را خاموش کنید و بعد از ضدعفونی، حداقل ۳ الی ۵ صبر کنید و سپس آن را روشن کنید.

- از اسپری کردن محلول الکل روی کلید و پریزها، لوازم برقی و تجهیزات حساس خودداری کنید (با احتیاط از دستمال تمیز و نرم با رطوبت کم آغشته به محلول ضدعفونی استفاده شود)

- به دلیل قابلیت اشتعال الکل، باید از آن برای گندزدایی سطوح کوچک و در فضاهای با تهویه مطلوب استفاده شود.

- از محلول الکل در مجاورت هرگونه شعله و آتش استفاده نکنید.

- محلول را دور از دسترس کودکان قرار دهید و روی دست نوزادان استعمال نکنید.

- محلول را در حضور افراد دارای مشکلات ریوی و حسّاسیت (آلرژی) استفاده نکنید.

-مراقب باشید محلول الکل با چشم، زخم باز و لباس شما در تماس نباشد.

- برای ضدعفونی کردن دست، اولویت اول با آب و صابون (به مدت حداقل ۲۰ ثانیه) است؛ فقط در مواردی که به آب و صابون دسترسی ندارید از محلول الکل ۷۰% استفاده کنید.

- استفاده مکرر، طولانی و بی مورد از الکل به عنوان گندزدا می تواند باعث تغییر رنگ، تورم، سخت شدن و ترک خوردگی الاستیک و پلاستیک های خاص شود.

- برای جلوگیری از خشکی پوست ناشی از استعمال ضدعفونی کننده های الکلی، می توانید هر از گاهی از روغن های طبیعی (نظیر روغن زیتون، روغن بادام شیرین و...) یا کرم های مرطوب کننده دست استفاده کنید.

- پس از استفاده، در بطری حاوی محلول را محکم ببندید و محلول را در محلی محفوظ و مناسب قرار دهید. (در معرض نور و در مجاورت گرما قرار ندهید)

- در صورت بروز علائم پوستی به پزشک مراجعه شود.

- در صورت بلع اتفاقی، فوری دهان را آب بکشید و به درمانگاه مراجعه کنید.

 

منبع: همگردی

ارسال نظر