|
کدخبر: 153035

ابزارها و وسایل مورد نیاز کوهنوردی را بشناسید

کوهنوردی از آن دسته از ورزش‌هایی است که می‌تواند یکی از تفریحات سالم و هیجان‌انگیز تلقی شود.

 تمام طبیعت دوستان و افرادی که می خواهند در زمینه ورزش کوهنوردی حرفه ای شوند و یا تازه می خواهند این ورزش را شروع کنند، نیاز به وسایل اولیه دارند. برای شروع این ورزش و حتی رفتن یک روزه به کم ارتفاع ترین قله ها نیاز به وسایل و تجهیزات ضروری دارد که می بایست آن ها را تهیه کنید.

در نظر داشته باشید که تمام این لوزام حیاتی نیستند بلکه برخی از آن ها برای صعود های دشوار و طولانی لازم است و برخی دیگر هم برای صعود به کم ارتفاع ترین قله ها مورد نیاز است . لذا شما باید به خوبی بدانید که بسته به مسیری که در پیش دارید می بایست چه لوازمی را با خود حمل و یا از برداشتن چه لوازمی پرهیز کنید . چنانچه شما بیش از اندازه لوازم و وسایل  را با خود حمل کنید نه تنها در میانه راه خسته می شوید بلکه یک تجربه نامناسب را هم برای خود خلق می کنید و از صعود به قله باز می مانید . عکس این موضوع نیز صادق است . اگر شما لوازم کافی به همراه نداشته باشید نمی توایند به هدف خود برسید و یا با کوچکترین مشکل پیش بینی نشده از ادامه مسیر باز می مانید . مجموع این دلایل هر کوهنوردی را ملزم می کند تا به خوبی با لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی آشنا شود. اگر شما هم هنوز به خوبی با این لوازم آشنایی ندارید توصیه می کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید چرا که قصد داریم به دقت آن ها را بررسی کنیم .وسایل مورد نیاز کوهنوردی ، بسیار گسترده هستند. به طوری که شاید نتوان یک لیست مشخص یا واحد از آنها تهیه کرد. اما چند فاکتور هستند که بر آن تاثیر می گذارند.

کوهنوردی۱

سطح کوهنوردی

تعاریف بسیار زیادی در بین مردم راجع به کوهنوردی رایج است. بسیاری از مردم پیاده روی در کوهستان را نیز کوهنوردی می دانند. از طرف دیگر این ورزش دارای جنبه های فنی، زمستانی و صعودهای بلند نیز می باشد. بنابر، نوع نگاه به این ورزش، وسایل مورد نیاز کوهنوردی بسیار متفاوت خواهد بود.

میزان بودجه و توان مالی

در هر سطحی از برنامه های کوهنوردی بودجه و میزان توان مالی می تواند وسایل مورد نیاز کوهنوردی را تحت الشعاع قرار دهد. بودجه بیشتر انعطاف پذیری بیشتری ایجاد می کند.

تجربه و توان کوهنورد

تجربه و توان بیشتر به معنای استفاده بهینه از تجهیزات کوهنوردی است. کوهنورد با تجربه مقدار بهینه لباس و غذا حمل می نماید. کوهنوردان کم تجربه ممکن است دچار افراط و تفریط شوند.

برای کوهنوردی چه وسایلی مورد نیاز است ؟

 در ادامه این مطلب لیستی از لوازم را به شما عزیزان معرفی می کنیم که هر کدام به نوبه خود می تواند تجربه ای بسیار بهتر را از کوهنوردی برای شما عزیزان خلق نماید .

کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی نیز جزء جدانشدنی از کوهنوردی است چرا که تمامی آن چه شما در طول مسیر به آن نیاز خواهید داشت، درون آن قرار می گیرد. کوله پشتی مناسب خود را باید بر اساس ویژگی های فیزیکی خود و شرایطی که می خواهید در آن کوهنوردی کنید، انتخاب کنید. بسته به این که شما خانم هستید یا آقا، قد بلند هستید یا قد کوتاه، کوهنوردی شما سبک است یا سنگین، طبیعت گردی می کنید یا غارنوردی، نوع کوله پشتی که باید انتخاب کنید، متفاوت می شود. از آنجایی که فیزیک بدنی خانم ها و آقایان با هم متفاوت است، نوع کوله پشتی مناسب هرکدام نیز متفاوت خواهد بود و اگر برای انتخاب کوله پشتی، به تناسب میان اندازه کوله پشتی و قد خود توجه نکنید، به کمر و شانه های خود آسیب وارد می کنید. کوله پشتی انتخابی شما باید آنقدر جادار باشد که هرآن چه را که می خواهید در آن قرار دهید.

کفش کوهنوردی

کفش یکی از ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز هر کوهنورد و طبیعت‌گرد است، کفش مناسب هر برنامه طبیعت‌گردی یا کوهنوردی می‌بایست براساس نوع فعالیت، فصل، شرایط اقلیمی و ویژگی‌های تخصصی نظیر جنس کفی، نوع عایق حرارتی و نوع عایق رطوبتی انتخاب شود.یکی از نکات مهم در انتخاب کفش، وزن کفش کوهنوردی است که خیلی سنگین نباشد. دو ویژگی دیگر در انتخاب کفش‌های کوهنوردی این است که کفش‌هایی که برای تمام فصول مناسب هستند باید قابلیت تهویه‌پذیری داشته باشند که هم از عرق کردن مدام پا جلوگیری کند و هم در زمستان از یخ‌زدگی پاهای شما محافظت کند و شما در پاهایتان احساس گرما داشته باشید. خاصیت ضد آب بودن هم یکی دیگر از ویژگی‌های مهم کفش است که آب باران یا آب گودال به درون آن نفوذ نکند.

ماگ سفری

قدم گذاشتن در مسیر کوهنوردی با وجود تمام لذت‌هایش چندان راحت نیست. در این مسیر دشوار، یک نوشیدنی آرامش‌بخش با دمای مطبوع خستگی شما را کاملا برطرف می‌کند تا با انرژی بیشتری به راه خود ادامه دهید. بدیهی است اگر این نوشیدنی را با دمای دلخواه خود میل کنید، لذت شما چندین برابر می‌شود. وسایلی مانند: فلاسک کوهنوردی و ماگ مسافرتی با نگه‌داری از نوشیدنی شما در دمای مناسب، حس خوشایندی از نوشیدن را در ذهن شما ثبت می‌کنند.

گتر

گتر در واقع محافظ و لایه ای است که شما روی کفش و پاچه های شلوار می پوشید. این لایه یکی از وسایل مورد نیاز کوهنوردی است و ترجیحا آن را از قلم نیندازید. اگر به مناطقی می روید که پر از خار و گیاهان خودرو است، از پاهای شما محافظت می کند. اگر به مناطق برفی می روید، از ورود برف به درون کفش و پاچه های شلوار جلوگیری می کند. اگر به مناطق گل و لایی می روید، از گِلی شدن و خیس شدن شلوار و البته رویه کفش جلوگیری می کند.

بنابراین چنین محافظی که به راحتی از کفش تا زانوی شما را می پوشاند، می تواند به عنوان لایه آخر لباس های کوهنوردی استفاده شود و امنیت و سلامت شما را بالا ببرد. یادتان باشد گترها برای هر طبیعتی جداگانه طراحی شده اند. گترهای پیاده روی، گترهای کوهنوردی، گترهای قله های برفی، گترهای یخ نوردی و گترهای مسیرهای جنگل نوردی از انواع گترها هستند.گترها همچنین در سه سایز گترهای بلند، گترهای متوسط و کوتاه در بازار یافت می شوند.

کاپشن کوهنوردی

در کوهنوردی بخصوص وقتی در هوای سرد باشد باید کاپشن هایی مناسب خریداری شود . بهترین کاپشن کوهنوردی باید جنسی ضد آب ,مقاوم در برابر سرما و بوران و گرم نگهدارنده باشد .کاپشن کوهنوردی از شما در مقابل باد، باران، سرما، رطوبت هوا و در مجموع هوای طوفانی محافظت می کند. بنابراین یک کاپشن کوهنوردی از جنس کورتکس و شلواری از همین جنس، بادگیری سبک مناسب است.

عصا کوهنوردی

عصای کوهنوردی از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی است که عموماً افراد حرفه ای از آن استفاده می نمایند . این محصول اگر چه کمتر مورد توجه کوهنوردان آماتور است اما به شدت کارایی بالایی دارد و می تواند در مواقع ضروری به شما کمک کند . این وسیله کاربردی نه تنها می تواند در عبور از موانع به شما کمک کند بلکه می تواند میزان خستگی شما را کاهش دهد و در مسیر های برفی برای تعیین عمق توده برف مورد استفاده قرار گیرد .

برای انتخاب عصای مناسب باید به موارد مختلفی از جمله جنس ، وزن ، قابلیت تغییر طول و… توجه نمایید . عموماً عصا های کوهنوردی از آلومینیوم یا کربن ساخته می شوند تا علاوه بر مقاومت بالا وزن اندکی داشته باشند . از طرفی دیگر قابلیت تغییر طول یکی از ویژگی های کلیدی عصا های حرفه ای است که اجازه می دهد کوهنوردان متناسب با قد و نیاز خود از آن استفاده نمایند .

کیسه خواب

 اگر کوهنوردی شما تا شب به طول بیانجامد، لازم است استراحت کنید و در این هنگام داشتن یک کیسه خواب برای هرفرد ضروی به نظر می رسد. کیسه خواب ها باید عایق گرما و رطوبت باشند تا شما را از گزند سرمای شب حفظ کنند. عموما کیسه خواب ها را از دو جنس پر یا الیاف مصنوعی تهیه می کنند که هرکدام مزیت های خاص خود را دارند. کیسه خواب-های از جنس پر، سبک تر و کم حجم تر از نمونه های با الیاف مصنوعی است؛ همچنین این مدل کیسه خواب ها بهترین عایق حرارتی هستند و شما را کاملا گرم نگه می دارند. تنها نقطه ضعفی که این نمونه ها دارند این است که در هنگام مواجه با رطوبت، خاصیت عایق بودن خود را از دست می دهند. در این هنگام، کیسه خواب هایی از جنس الیاف مصنوعی گزینه مناسبی خواهند بود.همراه کیسه خواب از یک زیرانداز مناسب استفاده کنید. از آن جایی که بیشتر هدر رفت گرما از کف کیسه خواب اتفاق می افتد، داشتن یک زیرانداز مناسب از این عمل جلوگیری می کند یا آن را به حداقل می رساند.

زیرانداز

زیر انداز را می توان از دیگر  تجهیزات مورد نیاز برای کوهنوردی دانست که برای مسیر های دشوار و یا سفر های طولانی مورد استفاده قرار می گیرد . زیر انداز ها عموماً برای نشستن و یا همچنین قرار دادن زیر کیسه خواب ها استفاده می شود تا به عملکرد بهتر کیسه خواب کمک نماید . زیر اندازه های موجودر بازار عموماً بر سه نوع فوم ساده ، فوم سلول بسته و بادی هستند . مدل هایی که از فوم ساده ساخته شده اند دارای حجم و قیمت کمتری هستند و می توانند یک عایق حرارتی بسیار عالی باشند اما در محیط های مرطوب تا حد زیادی کارایی خود را از دست می دهند .

مدل دیگری که در بازار موجود است مدل فوم با سلول بسته می باشد . این مدل نسبت به مدل قبلی دارای عایق حرارتی قدرتمند تری است و در برابر رطوبت نیز مقاومت بالایی دارد  و به همین جهت مورد توجه افراد حرفه ای می باشد . مدل بادی زیر انداز ها نیز جزو مدل های رایج در بازار است که نسبت به دو مدل قبل می تواند بهتر گرما را نگه دارد اما حمل و نقل و مراقبت از آن اندکی دشوار تر می باشد چرا که امکان سوراخ شدن آن ها زیاد است .

چادر

طبیعت و خلق‌وخوی کوهستان در عین لطافت و زیبایی که دارد، یک‌باره می‌تواند سخت و خشن باشد. بنابراین استفاده از چادر کوهنوردی به‌ویژه برای مناطق برفی و سرد ضروری است.چادرها تنوع و اندازه‌های متنوعی دارند. چادر کوهنوردی که می‌خرید باید مناسب کوه باشد و بتواند در برابر تندبادها مقاومت کافی داشته باشد. به وزن این چادرها هم باید توجه کنید. هرچه سبک‌تر باشد، مناسب‌تر است.برخی از چادرهای چهار فصل، یک یا دو لایه هستند. چادرهای دو لایه می‌توانند از شما در برابر باد و باران بهتر مراقبت کنند. 

چراغ پیشانی

پیمایش، صعودهای شبانه و همچنین شب‌مانی در کوه و طبیعت نیازمند داشتن ابزار و وسایل روشنایی است، از آنجاکه کوهنوردی و طبیعت‌گردی همراه با فعالیت بدنی و غالبا در مسیرهای ناهموار صورت می‌گیرد؛ لذا استفاده از وسایلی که در حین استفاده انعطاف‌پذیری و توان مانور بدنی فرد را کاهش ندهد بسیار مهم است. به همین منظور در برنامه‌های کوهنوردی و طبیعت‌گردی از هدلامپ (چراغ پیشانی) بجای چراغ قوه‌های دستی استفاده می‌شود.

کیف کمک های اولیه

جعبه کمک های اولیه دارای وسایل، ابزار و داروهایی است که بر حسب نیاز و در مواقع لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این که در این جعبه چه چیزهایی باید قرار بگیرد بسته به نیاز افراد و مکان مورد استفاده متفاوت خواهد بود.جعبه کمک های اولیه از وسایل ضروری یک کوهنورد است .

اجاق گاز کوهنوردی

زمانی که کوهنوردی یا طبیعت گردی می کنید، آیا شده که بخواهید غذایی بپزید و یا یک چای داغ بنوشید؟ در این شرایط نیاز به یک اجاق گاز کوهنوردی دارید.

کلاه کوهنوردی و کلاه ایمنی

در فصل تابستان و با وجود اشعه فرابنفش خوردشید که در عین حال برای بدن مفید میباشد میتواند آسیب های زیادی به پوست صورت و چشم ها برساند. از این رو برای جلوگیری از آفتاب سوختگی در کوهنوردی از کلاه های چند تکه استفاده کنید ، اگر قصد صعود از مناطق مرتفع و شیبدار را دارید برای اطمینان و رعایت اصول کوهنوردی از کلاه های ایمنی استفاده کنید.

ارزش کلاه رت زمانی میفهمید که بعد از برنامه کوهنوردی پوست گردن و صورتتان سوخته و سرخ شده است. ما به شما پیشنهاد میکنیم اگر به کوه نوردی علاقه دارید حتما یک کلاه تهیه کنید.

سخن آخر

کوهنوردی را می توان جزو سالم ترین و البته بهترین ورزش ها دانست به شرط اینکه لوازم مناسب برای آن داشته باشید . که در این مقاله سعی کردیم تمام تجهیزاتی که شما برای کوهنوردی لازم داریم را ذکر کنیم  استفاده از وسایل عادی برای کوهنوردی نتیجه ای جزو خلق یک تجربه بد نخواهد داشت . اگر می خواهید چنین تجربه ای را از خود دور نمایید باید همانند هر ورزش دیگری برای کوهنوردی هم از وسایل ویژه آن استفاده نمایید. در حین خرید لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی حتما نیاز و هدف را خود را در نظر بگیرد تا بتوانید انتخابی مناسب تر داشته باشید چرا که هر گونه افراط و تفریط در این زمینه می تواند سرعت و عملکرد شما را در حین کوهنوردی مختل نماید .

اگر قصد خرید انواع وسایل کوهنوردی را دارید به شما پیشنهاد میکنیم به فروشگاه پنداریم مراجعه کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها