|
کدخبر: 159516

دریافت رژیم‌های لاغری از مربیان باشگاه ممنوع است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مردم درخواست می کنم که اگر برای کنترل وزن به رژیم غذایی نیاز پیدا می‌کنند، حتما به کارشناسان تغذیه مراجعه کرده و به تبلیغ‌های سایت های مجازی توصیه افراد غیرمتخصص و سودجو و نیز مربیان باشگاه‌ها توجه نکنند.

دیگر رسانه99 دریافت رژیم‌های لاغری از مربیان باشگاه ممنوع است

 زهرا عبداللهی به مناسبت فرارسیدن نهم مارس (۱۹ اسفند) روز جهانی رژیم‌ درمانگر، با تاکید بر اینکه غذا یکی از مهمترین نیازهای بشر است، کار و وظیفه اصلی رژیم درمانگران و کارشناسان تغذیه را ارائه مشاوره تغذیه به افراد جامعه و کمک به اصلاح سبک و بهبود تغذیه و در نهایت ارتقای سطح سلامت آنها، عنوان کرد.  

وی ادامه داد: با توجه به اینکه تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها به ویژه در شرایط فعلی بحران کرونا، دارد، آموزش هایی که کارشناسان و مشاوران تغذیه به مردم ارائه می دهند، چه به صورت فردی و چه در سطح جامعه، نقش مهمی در بهبود سلامت و پیشگیری از بروز عوارض و ابتلا به بیماری ها دارد. 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت بیان کرد: در حال حاضر کارشناسان تغذیه در شبکه های بهداشتی و درمانی کشور در مراکز جامعه خدمات سلامت مشغول ارائه خدمات به مردم از طریق آموزش و مشاوره تغذیه با رویکرد «تغذیه پیشگیر» هستند تا به مردم در پیروی از یک الگوی غذایی صحیح و حفظ سلامتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف، کمک شود. 

وی افزود: علاوه براینها، کارشناسان تغذیه در دفاتر مشاوره تغذیه یا در بیمارستان ها نیز نقش مهمی را برعهده داشته و به ارائه رژیم غذایی مناسب برای بیماران که نقش مهمی در درمانشان دارد، مشغولند. به دلیل ضرورت تنظیم رژیم غذایی مناسب برای هر بیمار حضور کارشناس تغذیه در بیمارستان و در کنار تیم درمانی اقدام و رویکردی هوشمندانه و مهم تلقی می شود. درواقع، یکی از دستاوردهای مهم هر کشوری استفاده از خدمات کارشناسان تغذیه در بیمارستان ها است.

عبداللهی گفت: در کنار خدمات کارشناسان تغذیه در بیمارستان ها و شبکه های بهداشتی در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی، کارشناسان و متخصصین تغذیه در دفاتر و بخش خصوصی نیز به ارائه خدمت می پردازند.

بکارگیری ۱۶۰۰ کارشناس تغذیه در شبکه بهداشتی و درمانی

وی تاکید کرد: به کارگیری کارشناسان تغذیه و استفاده از دانش و علم کارشناسان تغذیه در شبکه های بهداشتی و درمانی کشور برای ارتقای سلامت مردم و پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر و واگیر، جزو اولویت های وزارت بهداشت در حوزه بهبود تغذیه جامعه است و درحال حاضر ۱۶۰۰ کارشناس تغذیه در سطوح استان، شهرستان و مراکز جامع خدمات سلامت، به ارائه خدمات تغذیه ای و رژیم درمانی و بهبود تغذیه جامعه مشغول هستند. 

دریافت رژیم های لاغری از مربیان باشگاه ممنوع 

عبداللهی همچنین درخصوص دریافت رژیم های چاقی و لاغری از مربیان باشگاهی یا افراد غیرمتخصص ، گفت: در حال حاضر یکی از چالش هایی که در حوزه رژیم درمانی وجود دارد، این است که افرادی که متخصص و کارشناس رشته تغذیه نیستند، به صورت غیرمجاز اقدام به ارائه رژیم های چاقی و لاغری می کنند. برای مثال، در باشگاه های ورزشی برخی مربیان ورزشی با اینکه تخصصی در علم تغذیه ندارند، این اقدام را انجام می دهند که کاملا غیرمجاز و غیرقانونی است. بسیار دیده شده است که افرادی که از رژیم های غلط و غیراصولی استفاده می کنند، دچار عوارض سخت و گاه برگشت ناپذیری مانند از کار افتادن کبد و کلیه و پیوند کبد و کلیه شده اند. مردم باید بدانند که برای دریافت رژیم های لاغری و چاقی باید به متخصصین و کارشناسان تغذیه مراجعه کنند. استفاده از مشاوره غیراصولی تغذیه به ضرر سلامت مردم است. 

وی افزود: کارشناسان تغذیه در مراکز جامعه خدمات سلامت حضور داشته و به جمعیت تحت پوشش خود خدمات تغذیه ای ارائه می دهند و برای بیماری های شایع غیرواگیر مانند دیابت، فشار و چربی خون، چاقی و سوتغذیه به مردم مشاوره ارائه می دهند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت یادآور شد: بکارگیری کارشناسان تغذیه در شبکه بهداشت منجر شده که مردم با این حرفه آشنا شده و این رشته بیشتر در جامعه معرفی شود. درحال حاضر مردم برای دریافت خدمات مشاوره تغذیه به این کارشناسان مراجعه می کنند و جایگاه کارشناسان تغذیه برای مردم شفاف تر شده و بیشتر شناخته شده اند. 

وی با اشاره به کمبود کارشناس تغذیه برای ارائه خدمت در مراکز جامعه خدمات سلامت، عنوان کرد: نقش کارشناسان تغذیه در بهبود سلامت جامعه بسیار اهمیت دارد و باید در شبکه های بهداشتی و درمانی در مراکز جامع خدمات سلامت شهری و روستایی در همه نقاط کشور این کارشناسان را داشته باشیم، اما اکنون با کمبود کارشناسان تغذیه در شبکه های بهداشتی مواجهیم و در بسیاری از شهرستان ها کارشناس تغذیه نداریم از این رو اخذ مجوز جذب و بکارگیری کارشناسان تغذیه در شهر و روستا یکی از اولویت هایی است که باید جدی گرفته است تا مردم در اقصی نقاط کشور بتوانند از این خدمات بهره ببرند. 

وی در رابطه با رژیم خودسرانه گفت: از مردم درخواست می کنم که اگر برای کنترل وزنشان به رژیم غذایی نیاز پیدا می کنند، حتما به کارشناسان تغذیه مراجعه کرده و به تبلیغ های سایت های مجازی توجه نکرده و به افراد غیرمتخصص و سودجو مراجعه نکنند، این رژیم ها علمی و اصولی نیستند و سلامتی مردم را به مخاطره می اندازند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر