|
کدخبر: 57327

گسترش‌‌نیوز بررسی می‌کند؛

۵دلیل جالب برای حضور زنان در دنیای فناوری

پس از حضور پررنگ و مؤثرتر فناوری در زندگی انسان‌ها موضوع حضور زنان در این دنیای ظاهراً مردانه، همواره جنجالی بوده و هر روز بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گرفته است.

گسترش‌‌نیوز: حضور مدیران موفق زن در رده‌های بالای بسیاری از شرکت‌های بزرگ و مطرح در حوزه فناوری در سال‌های جاری، اهمیت حضور زنان و تأثیر مثبتی که می‌توانند بر توسعه و رشد حوزه‌های فناورانه بگذارند را مشخص کرده است. در این گزارش به مواردی اشاره خواهیم کرد که این اهمیت را نشان می‌دهد و دلایلی را ذکر خواهیم کرد تا مشخص شود چرا هنوز هم نیاز است زنان بیشتری وارد دنیای فناوری شوند و پست‌های مهم و کلیدی صنایع فناورانه را دست گیرند.

zanankarafarin1.jpg

  • جهان هر روز به جمعیت فعال بیشتری در شغل‌های فناورانه نیازمند است

زنان تقریباً نیمی از جمعیت جوامع مختلف انسانی را تشکیل می‌دهند. با ارتقا سطح تحصیلات دانشگاهی حضور زنان در مشاغل کلیدی در کنار مردان روز به روز رشد بیشتری می‌کند. زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت جامعه که مثل مردان تحصیلات و مهارت کافی برای اشتغال دارند بازوی درآمدی خانواده در بسیاری از موارد هستند. تعداد زنانی که در رشته‌های مهندسی به‌ویژه مهندسی نرم‌افزار و سخت‌افزار تحصیل می‌کنند افزایش‌یافته و شرکت‌های بزرگی مثل فیس‌بوک و گوگل بیش از گذشته به دنبال جذب مهندسان خبره هستند. آمارها نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از مهندسانی که جذب این شرکت‌ها می‌شوند را زنان تشکیل می‌دهند؛ زنانی که در کار خود نه حتی کم از مردان ندارند که رشد خوبی را برای شرکت متبوع خود رقم زده‌اند.

  • کاهش تبعیض جنسیتی

هر جا حضور زنان بیشتر و پررنگ‌تر باشد تبعیض و آزار و جنسیتی به‌تدریج کمتر می‌شود و جامعه حقوق بیشتر و برابری برای زنان در کنار مردان قائل خواهد بود. به‌طور مثال نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد در بعضی عرصه‌های علمی که حضور زنان کمرنگ‌تر از حضور مردان است زمانی که زن و مردی با سطح علمی برابر برای شغلی درخواست می‌کنند حقوقی که به مردان پیشنهاد می‌شود حداقل ۱۰ درصد از حقوقی که به زنان پیشنهاد می‌شود بیشتر است. بدتر آنکه سازمان‌ها و شرکت‌ها اولویت بیشتری برای جذب مردان در مقایسه با زنان دارند. بهترین راهکار برای آنکه این تبعیض‌ها و نگرش‌ها درباره زنان تغییر کند و اصلاح شود باید حضور مؤثر و موفق زنان در زمینه‌های شغلی توسعه پیدا کند. وقتی در عمل مشاهده شود که عملکرد زنان و مردان تفاوتی ندارد از تبعیض جنسیتی علیه زنان به‌تدریج کاسته می‌شود و استخدام زنان اولویتی مشابه مردان پیدا می‌کند؛ کما اینکه می‌بینیم در سال‌های اخیر تعداد مدیران زنان به‌ویژه در شرکت‌های فناورانه روند رو به رشدی را تجربه کرده است.

  • تشویق دختران جوان و حمایت از آنها

دختر و پسری ۱۵ ساله را با علاقه و توانایی یکسان در زمینه‌های فناوری در نظر بگیرید، اگر دختر ۱۵ ساله بخواهد علاقه خود را دنبال کند و مهارت‌های کامپیوتری خود را ارتقا دهد با محدودیت‌های بیشتری در مقایسه با پسر هم سن و سال خود در جامعه مواجه می‌شود و معمولاً تشویق هم نمی‌شود. تصوری وجود دارد که فناوری حیطه‌ای مردانه است و به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد شانس موفقیت پسران و مردان در آن بیشتر است. این اگرچه تبعیض عینی نیست اما شکلی ظریف و زیرپوستی از تبعیضی است که بعداً شانس همین دختران تحصیل‌کرده را برای حضور در محیط کار کم می‌کند. خوشبختانه در سال‌های اخیر روند حضور زنان در محیط‌های کاری فناورانه و دانش‌بنیان افزایش یافته؛ وقتی دختران جوان می‌بینند زنانی از جنس آنان که علاقه خود را دنبال کرده‌اند توانسته‌اند از موقعیت‌هایی برابر با مردان برخوردار شوند به آینده امیدوارتر شده و تشویق می‌شوند علاقه‌مندی خود را دنبال کرده و مهارت‌های خود را افزایش دهند.

  • نیاز به نوآوری در حیطه‌های زنانه

کالا و خدماتی وجود دارد که زنان مشتری خاص آنها هستند. مثل محصولات کودک، لباس عروسی، خدمات زیبایی و... صاحبان فناوری و صنایع وقتی احساس نیاز به کالا یا خدمتی نکنند به سراغ تولید و ایجاد آن نخواهند رفت. کالاها و خدماتی زیادی هستند که نیاز به نوآوری و عرضه به شکلی متفاوت و متناسب با نیاز امروزی زندگی انسان‌ها پیدا کرده‌اند. حضور زنان در دنیای فناوری این نوآوری و تغییر را برای طیف وسیعی از کالا و خدمات رقم خواهد زد.

  • زنان مشکلات را به شیوه‌ای متفاوت حل می‌کنند

زنان و مردان تفاوت‌های بنیادی زیادی با یکدیگر دارند که بخش زیادی از این تفاوت‌ها را شیوه تفکر و خلق‌وخوی آنها تشکیل می‌دهد. برای مثال هنگامی‌که در شرایط عادی از هر دو خواسته می‌شود که درباره‌ی موضوعی تصمیم‌گیری کنند، معمولاً مردان این کار را بدون مشورت انجام می‌دهند. مردان اغلب معتقدند که جست‌وجوی درونی غیرضروری است و هنگامی‌که در موقعیت تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند، به‌سرعت این کار را انجام می‌دهند. از طرف دیگر زنان برای تصمیم‌گیری با دیگران بحث می‌کنند زنان معتقدند که مهم است دیگران احساس کنند که در تصمیم‌گیری شرکت داشته‌اند چراکه این‌گونه احساس می‌کنند از آنها حمایت شده و دیده شده‌اند.

همین تفاوت‌ها در مواجه با مشکلات و موضوعات در محیط کاری به رشد و توسعه کار کمک قابل‌توجهی می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها