رییس اداره ثبت اختراعات کشور تعداد اختراعات ثبت بینالمللی ایران را بیش از ۳۰ مورد عنوان کرد و گفت: در چند سال گذشته توجه به اقتصاد دانشبنیان در کشور ما نیز بیشتر شده و به زیرساختهای حقوقی، ای تی یا فناوری اطلاعات ان بیشتر پرداخته شده است.
به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، مهرداد الیاسی با اعلام این مطلب افزود: در کشور ما آمار قابل قبولی از ثبت اختراع وجود ندارد و بسیاری از اختراعات به دلیل عدم یا نادرستی نحوه ثبت وارد بازار کار نشدهاند. به گفته وی کشورهایی که اقتصاد خود را بر پایه دانش بنا نهادهاند دارای قدرت اقتصادی، سیاسی و توان چانه زنی قوی تری در عرصه تعاملات بینالملل هستند و در بسیاری از کشورهای دنیا از طریق تعداد اختراعات، میزان قدرت آنها در عرصههای مختلف سنجیده میشود. وی افزود: منابع انسانی بهویژه اگر علم و عمل باهم باشند، در کشورها حرف اول را میزنند و بحث مالکیت فکری نیز سالهاست که در دنیا مورد توجه قرار گرفته اما در کشور ما به دلیل پی نبردن به اهمیت آن و یا عدم گستردگی، خیلی به آن پرداخته نشده است. رییس اداره ثبت اختراعات کشور تاکید کرد: مالکیت معنوی، حقوقی است که از طرف جامعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی به خاطر خلق آثار ادبی، معنوی، اختراعات و طرحها ارائه میشود و دیگران را از حق استفاده از این مالکیت ممانعت میکند. وی ضمن پیشنهاد به پارکهای علم و فناوری در ایجاد یک شبکه مجازی برای تصحیح و اشتراک اطلاعات و شناسایی ظرفیتهای استانی و منطقه، افزود: پارکهای علم و فناوری پلی بین اداره ثبت اختراعات و دانشگاهها شده و پای بسیاری از محققان را به عرصه ثبت اختراعات گشودهاند. الیاسی در زمینه دزدی اختراع نیز خاطرنشان کرد: وقتی اظهارنامه ثبت اختراع فایل یا ثبت میشود، حقی برای مبتکر ایجاد میکند که مانع از ورود دیگران به طرح شده و از زمان ثبت در سیستم مرکز مالکیت معنوی، حمایت از طرح آغاز میشود. رییس اداره ثبت اختراعات کشور دزدی اختراع یا جابهجایی مدارک را امری غیرممکن دانست و تصریح کرد: در سیستم الکتریکی امکان هیچگونه دستبردی نیست. وی توسعه بخش خصوصی را به دلیل چابکی و برخورداری از عرصه فعالیت بیشتر، یکی از مهمترین مولفههای توسعه کشور عنوان کرد و گفت: بخش خصوصی در تمامی شاخههای مالکیت فکری ظرفیتی رو به جلو دارند پس باید به بحث نوآوری توجه کنند چراکه یک خلاقیت کوچک میتواند یک کمپانی را از رقبا جلو اندازد.
داره ثبت اختراعات از سال 1392 تا 1399 :
اینجانب نیز در این روند مشکل داوری اخترا
عات را دارم یعنی زمانی که طرح اینجانب نو
و جدید و دارای گام ابتکاری است ولی مراج
ع دانشگاهی و داوران پس از گرفتن هزینه ها
ی بالا طرح را تایید نمی کنند و در پاسخ م
ی گویند دوست داریم طرح شما را رد کنیم بر
و پیش هرکسی که دوست داری بگو این مرجع را
قبول ندارم اداره نیز می گوید ما طبق قان
ون مجبور هستیم طرح شما را رد کنیم . برخی
از مراجع نیز می گویند داور متخصص ندارند
! در این خصوص از متقاضیان به کارشناس اد
اره اختراعات متن زیر را ارسال کرده ام: ك
ارشناس محترم با سلام ، اينجانب به شخصه ا
عتقادي به روند ماركسيستي و وارداتي اداره
اختراعات كه با قانون اساسي كشور در تضاد
مي باشد ندارم . بر فرض مثال متقاضي پرون
ده خود را به حداقل 50 مرجع ارسال كند و پ
رونده 3 ماه در هر مرجع توقف كند تا يكي ا
ز اين مراجع داور متخصص داشته باشند و طرح
را درست مورد داوري قرار دهند ، اين يعني
اتلاف وقت چيزي حدود 8 سال و پرداخت هزين
ه چيزي حدود 30 مليون تومان . در حال حاضر
11 مرجع در پرونده هاي قبلي اعلام كرده ا
ند داور متخصص ندارند! . اولا بعد از 8 سا
ل پرونده به چه درد متقاضي مي خورد ؟ ، دو
م اينكه اگر اينجانب بخواهم 20 اظهارنامه
با اين روند ثبت كنم يه چيزي حدود 600 ملي
ون بايد هزينه كنم ( بنظر شما امكان ثبت ا
ختراع به صورت غير مستقيم از اينجانب سلب
نشده است ؟ ) ، ايا بعد از اينكه سند را د
ريافت كردم همين دولت اين هزينه را مي توا
ند طي فرآيندي به اينجانب برگرداند ( به ق
ول دوستمون خود سند اختراع 5 كيلو روغن نب
اتي ارزش داره ؟ ) ، يا قرار است متقاضي د
ر جامعه رها شود ؟ . در اداره شما مردم دو
دسته هستند برخي با سرمايه هاي خود اخترا
ع ثبت مي كنند برخي با دارايي هاي خود. اش
خاصي كه با دارايي خود اختراع ثبت مي كنند
مثل اعضا هيات علمي ، اشخاصي كه به بدنه
آزمايشگاه و پژوهشگاه ها متصل هستند ، اين
افراد هر هزينه اي بابت اختراع انجام مي
دهند دولت طي فرآيندي اين هزينه را به آن
ها برگشت ميدهد يا از طريق گرنت دانشگاهي
يا از طريق پژوهش توليد . يعني اين وسط فق
ط پول جابجا مي شود و كسي ضرر نمي كند. دس
ته دوم كساني هستند كه با سرمايه هاي خود
اختراع انجام ميدهند مثل افراد كه مدارك ع
اليه دانشگاهي دارند مشغول كار هستند اما
به بدنه دولت وصل نيستند ، اين افراد تحت
هر شرايطي اگر نتوانند اظهارنامه خود را ب
ه ثبت برسانند آن ها هم سرمايه خود را از
دست داده اند و هم دارايي خود را كه همان
اختراع مي باشد . چون اين افراد مجبور هست
ند نسبت به افراد اول يك مرحله بيشتر براي
فرايند ثبت انرژي صرف كنند ، اين روند به
صورتي طراحي شده كه به مرور زمان قشر متو
سط جامعه منحل خواهد شد . و جامعه دو قطبي
مي شود يعني دو قشر بالا و پايين كه در ا
ين صورت كاپيتاليسم رخ مي دهد و ...