|
کدخبر: 105686 شروین اشیدری

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌و‌گو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

آخرین آمار از خودروهای مانده در گمرک / احتمال کاهش قیمت با ترخیص وجود دارد؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در حال حاضر نزدیک به ۳۷۰۰ خودرو در گمرک باقی مانده که ترخیص نشده است.

خودرو آخرین آمار از خودروهای مانده در گمرک / احتمال کاهش قیمت با ترخیص وجود دارد؟

 رئیس کل گمرک ایران اخیرا اظهارکرد: از مجموع خودروهایی که چند سال در گمرک بودند و تا تاریخ‌هایی که اعلام شده می‌توانستند با تمدید و ویرایش ثبت سفارش ترخیص شوند ۱۰ هزار خودرو ترخیص شد. با تمام این وجود هنوز تعدادی خودرو در گمرک مانده که ترخیص نشده است. برای بررسی بیشتر این موضوع و همچنین آگاهی از وضعیت قیمت خودروهای وارداتی تا پایان سال گفت‌و‌گویی با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ترتیب دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

دادفر

دادفر در ابتدا اظهار کرد: هنوز ۳۷۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات باقی مانده و ترخیص نشده است. مصوبه ترخیص خودروها آنطور که به نظر می‌رسد به وزارت صمت ابلاغ نشده اما در صورت ابلاغ می‌توان گفت این خودروها نیز قابلیت ترخیص دارند. فقط ۸۰۰ دستگاهی می‌مانند که مشکل قضایی دارند و بازپرس محترم هنوز صدور ترخیص را صادر نکرده است.

وی ادامه داد: این مصوبه نیز مانند قبلی‌ها دچار یک ایراد است. متاسفانه دوستانی که مصوبات را تنظیم می‌کنند تفاوت رای و دستور قضایی را نمی‌‌دانند. رای آن چیزی است که توسط قاضی صادر می‌شود اما دستور قضایی آن چیزی است که در مرحله تحقیق از طرف بازپرس صادر می‌شود. این قضیه به یک معظل بزرگ تبدیل شده و هنوز نیز اصلاح نشده است. مرجع قضایی در کمال تعامل همکاری می‌کند مشکل کسانی که متخلف نیستند را حل کند. اما دولت در مقابل به صورت مکرر مصوبه می‌دهد در صورتی که خروجی لازم را ندارد.

احتمال ترخیص نشدن برخی خودروها

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در خصوص احتمال ترخیص نشدن برخی از دستگاه‌های مانده در گمرک اظهار کرد: تعدادی از این خودروها دارای ثبت سفارش نیست که باید این کار انجام می‌شد. احساس می‌کنم بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه از این ۳۷۰۰ خودرو کلا از لحاظ ترخیص منتفی است و از بین خواهد رفت. این خودروها احتمالا تحویل سازمان اموال تملیکی می‌شود. خیلی از این خودروها ثبت سفارش ندارد. البته ناگفته نماند که بنابر عرف رویه به این صورت بوده که طرف خودرو را می‌خرید و در هنگامی که پروسه ورود به کشور انجام می‌شد ثبت سفارش را انجام می‌داد. ۷۰۰ الی ۸۰۰ دستگاه از این خودروها در حین حمل به کشور بود اما شبانه ثبت سفارش بسته شد. اما با تمام این موارد، تمدید ۳ ماهه مصوبه ترخیص خودروها از گمرک نیز بسیار عالی است.

وی در ادامه تصریح کرد: چند روز پیش نیز گفته شد که نزدیک به ۱۰ هزار خودرو از گمرکات کشور ترخیص شده است. اما این ۱۰ هزار خودرو تجمیع خروجی کل مصوبات دولت از بابت ترخیص خودرو از گمرک است. نزدیک به ۱۵ هزار و ۷۰۰ خودرو در گمرک مانده بود و طبق اعلام ۱۰ هزار خودرو ترخیص صورت گرفته و خودروی جدیدی از گمرک خارج نشده است.

احتمال افزایش قیمت‌ها

دادفر در پایان اشاره‌ای به قیمت خودروها کرد و گفت: با کمال تاسف و عذرخواهی از مردم با توجه به این که قیمت خودروهای وارداتی رابطه مستقیم با نرخ ارز دارد به نظر می‌رسد قیمت‌ها تا پایان سال بالا رود. دولت نیز نتوانسته در بازار خودرو از لحاظ عرضه شرایط مساعدی را ایجاد کند. تکنیک‌های عرضه‌‌ای که به دولت در زمینه خودرو پیشنهاد می‌شود را نیز توجه نمی‌کند. با این رویه افزایش قیمت قابل پیش‌بینی است. این خودروها نیز که ترخیص شود تاثیری بر بازار خودرو نخواهد داشت چرا که تعداد آن‌ها زیاد نیست.

ارسال نظر