|
کدخبر: 105476

اختصاصی گسترش‌نیوز در گفت‌و‌گو با کارشناس حوزه خودرو:

پیش فروش‌ های خودرو چه تاثیری بر قیمت‌ ها داشت؟

یک کارشناس خودرو اظهار کرد: با فروش ۱۰۰ هزار خودرو توسط خودروسازان بازاری که در آن ۷ الی ۸ میلیون نفر متقاضی وجود دارد کنترل نخواهد شد.

خودرو پیش فروش‌ های خودرو چه تاثیری بر قیمت‌ ها داشت؟

این روزها وضعیت بازار خودرو متفاوت‌تر از قبل شده چرا که یک سری تصمیمات به خصوص در زمینه فروش توسط کارخانجات گرفته شد. یکی از مهم‌ترین موارد قرعه‌کشی خودرو بود که مخالفان و موافقان مختلفی نیز داشت. برای بررسی تاثیر این پیش‌فروش‌ها بر بازار خودرو گفت‌و‌گویی با امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید:

کاکایی

کاکایی ابتدا در خصوص قیمت‌ها در بازار گفت: طی بررسی که داشتم و قیمت‌هایی را از فروشندگان بنگاهی خودرو گرفتم نرخ خودرو در بازار نه تنها پایین نیامده بلکه کمی بالا هم رفته است. سایت‌ها بسته است و قیمت خودرو اعلام نمی‌شود و حتی ممکن است گفته شود آماری که بنده می‌دهم غلط است.

وضعیت قیمت‌ ها در بازار

وی ادامه داد: در حقیقت خریداران که همان حرفه‌ای‌ها هستند قیمت‌ها را پایین آوردند که موقع خرید ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان با قیمت پایین‌تری خودرو بگیرند. اما اگر خودتان بخواهید خودرویی بگیرید یا پیدا نمی‌کنید یا قیمت‌ها همان رقم‌هایی است که پیش از تصمیم‌گیری‌های جدید وجود داشت.

کاکایی افزود: متاسفانه وقتی با بگیر و ببند برخورد می‌شود نمی‌توان واقعیت‌ها را به صورت علمی بررسی کرد. این معظل بزرگی است که ما مکانیزم بازخورد از طرح‌هایی که می‌گذاریم نداریم. قطعا نظر من ناقص است اما برآوردی دارم مبنی بر این که در زمینه شیوه جدید فروش خودرو کار اشتباهی صورت گرفته است. ما البته قبل از این نیز پیش‌بینی کرده بودیم که این روش نادرست است اما کسی به صحبت‌های ما گوش نکرد. با فروش ۱۰۰ هزار خودرو توسط خودروسازان بازاری که در آن ۷ الی ۸ میلیون نفر متقاضی وجود دارد کنترل نخواهد شد. حتی اگر ۱۰۰ هزار خودرو برای ۱ میلیون نفر نیز باشد و مابقی را دلال یا سرمایه‌گذار بدانیم باز هم این راه حل برای کنترل بازار جوابگو نیست. یک سری موارد با قوانین اقتصادی همخوانی ندارد.

تفاوت قرعه کشی با روش های قبلی

وی در ادامه به ماجرای قرعه کشی خودرو اشاره کرد و گفت: یک سری ضوابط در مورد فروش خودرو گذاشته شد که بد نبود. اما وقتی کلمه قرعه‌کشی گذاشته می‌شود به مردم این هشدار داده می‌شود که یک جایزه داده می‌شود و همه شرکت کنید. قبلا برای خرید خودرو ۲ الی ۳ میلیون نفر وارد می‌شدند که صاحب پول بودند اما در حال حاضر ۸ میلیون نفر ثبت‌نام کردند. حالا حداقل ۵ میلیون نفر چشم‌انتظار برنده شدن هستند و به نوعی شاکی شده‌اند. حتی باقی مردم نیز رضایت ندارند چرا که با برنده شدن خودرو و فروش آن در بازار رقم‌های بالایی سود نسیب افراد می‌شود.

وی افزود: باید دولت و سیستم قانونگذار مکانیزم بازخورد از مردم داشته باشند. برآورد این است که نارضایتی بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر دردسرهایی برای نظام قانونگذاری به وجود آمده است. برخی از افراد سراغ فروش حواله‌ها رفته‌اند اما قوه قضایی و نیروی انتظامی می‌گوید که با این افراد برخورد می‌شود. در این صورت می‌توان گفت حق مالکیت از افراد گرفته شده است. این کار باعث بالا رفتن تنش‌ها در جامعه خواهد شد.

تبعات قیمت‌ گذاری دستوری

کاکایی در پایان اشاره کرد: اصل ماجرا برای یک کار نادرست است. تولید ما پایین آمده و ریال ما ارزش خود را از دست داده است. فولاد و پلاستیک و ... در حال گران شدن است بماند که تولید به خاطر تحریم‌ها دچار چالش شده است. تمام این موارد به دلیل این است که قیمت‌گذاری نادرست صورت گرفته است. قیمت‌گذاری دستوری در آنجایی اشتباه است که آنقدر نرخ پایین تعیین می‌شود و خودروساز مستقیم روی هر خودرو ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌کند. در حال حاضر با قیمتی که گذاشته شده و با توجه به تورم همچنان خودروسازان به صورت متوسط روی هر خودرو دچار ضرر ۳۰ میلیون تومانی می‌شوند. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد و تا پایان سال ۱ میلیون خودرو تولید شود در نهایت خودروسازان در پایان سال ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر به زیان رسمی خودروسازان اضافه می‌شود.

نویسنده: اختصاصی گسترش‌نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    نظر آقای کاکایی معلومه نزدیک به سه سال است کارخانه با چندتا نماینگی ماشین را به مصرف کننده نمیفروشند دلالها را پیدا میکنند به دلالها می‌فروشند اتفاقا قرعه کشی بهترین روش است

  • ناصرخان ارسالی در

    یکی از بزرگترین گرفتن حق از صاحبش ودادن آن به یک سری که حقی ندارند قرعه کشی وقتی مدیری بی نهایت عاجز وناتوان وبدبخت که ق درت تشخیص ندارباقرعه هم دهن مردم بست هم کمک به دزدها کرد هم خبرنرگش ماشینی که شا یدم گران نمی‌شود رسماً گران کرد و خودش ب رای چاپیدن گرفتن باجش به قافله رسوند و ب ازهم مردم قربانی این بی لیاقتی ها هستند تو همین قرعه کشی بچه ط20ساله ماشین برای عشق وحالش گرفت بعد طرف بعد 40سال بدبختی اولین بار آمد ماشین بخر نتونست چون قرعه بنام دزدانی دگر درآمد این حق کشی نیست

  • کارشناس.اقتصادی ارسالی در

    سلام.چرا.باند.بازیها.وسوداگری.ها.نفس .تا زه.میکنند.و.در.حال.زمزمه.و.عزم.گرانی.را. بر .سینه.میزنند.میدانیم.گروه.مبارزه.با.. .مفاسد.اگاه. تر.از.انند.که. سوداگران.بی. غیرت.خون.مردم.را.در.شیشه.کنند .و مسولین .از. سوی.دیگر.در .کمین.سوداگران.هستند.که . انان.را.سرکوب.کنند.تا .اوای.گرانی.را.س ر. ندهند.و.بازیهای.کثیفی .که.بامردم.کردن د.و.ملیاردر.شدند.از.حلقوم. انان...در.می. اورند.که.باعث.عبرت.مفسدان.و...سوداگران. بی.غیرت.شود.میدانیم.که.با.ورود .برادران. سپاه.پاسداران.انقلاب.اسلامی. خودرو.و.گرا نی. سروسامان.خواهد .یافت..و.دست.سوداگرها .قطع.خواهد .شد.و.خودرو.ارزان.سازی.به.تول ید.انبوه. خواهد.رسید.وبا.کیفیت.وامنیت.عا ی.انشاالله. واسلام.

  • ناشناس ارسالی در

    خاک تو سر دولت و ب ولله بیچارمون کرده بی چاره

  • ناشناس ارسالی در

    کدوم کارشون درسته ک این درست باش خسته شد یم بخدا از این همه بازی دادنمون‌۴۰سال دی گه هم این مملکت درست نمیشه ک نمیشه

  • حسین ارسالی در

    چرا باید پسر هیجده ساله که پدرش سه تا ما شین دارد برنده بشه ولی اونی که پنجاه سال شه داره سگ دو میزنه ولی پراید صفری از خ ودش نداره .دزدی وپاراتی بازی رابزارید کن ار دیگه بسه شاید واکسن کرونا درست نشه بز ارید اخر عمری مردم از این بیشتر عذاب نکش ن

  • غلامرضاحدادیان ارسالی در

    مردم گرسنه گرفتاروازخودشرگتها دلال درست میشه که حق به حقدار نمیرسد مثل سهام عدال ت سودجویان مثل ملخ بجون مردم افتاده چون دولتی بااقتدار نداریم یا خوددولت مخصوصا نارضایتی فراهم میکند شما ببینید همه چیز هرگالایی که فکر کنید به ساعت نرسیده افز ایش میگیرد دولت خودشان درگلیه گرانی ها د خیل است

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها