|
کدخبر: 41496

دبیر انجمن واردکنندگان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز:

افزایش ۳۰ درصدی نرخ خودروهای وارداتی در آینده / الان بهترین زمان برای خرید

واردات خودرو و بسته شدن آن که از تیرماه امسال اتفاق افتاد باعث ایجاد مشکلاتی برای واردکنندگان و خریداران خودرو شده است. این در حالی است که در لایحه بودجه ۹۸ نیز درآمد دولت از واردات خودرو صفر اعلام شده است.

گسترش‌نیوز: بسیاری از خریداران خودرو پیش از این که واردات بسته شود اقدام به پیش خرید و یا حتی خرید قطعی کردند و با بسته شدن واردات، یک شوک ناگهانی نه تنها به خریداران بلکه به واردکنندگان نیز اعمال شد. این روند همچنان ادامه دارد و طبق خبرها، واردات خودرو در سال آینده نیز بسته خواهد بود. بسته بودن واردات خودرو تا سال آینده می‌تواند تبعات مختلفی داشته باشد. به همین بهانه گفت‌وگویی توسط خبرنگار گسترش‌نیوز با مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان صورت گرفته است که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید.

dadfaaaar1.jpg

واردات باز می‌شود؟

دادفر در خصوص بسته بودن واردات خودرو در سال ۹۸ گفت: در لایحه بودجه درآمدی دولت برای خود در زمینه واردات خودرو ندیده است و عملا زمانی که درآمدی در نظر گرفته نشود می‌توان نتیجه گرفت که واردات خودرو به کشور در سال ۹۸ بسته خواهد بود. نخستین تبعاتی که این تصمیم‌گیری می‌تواند داشته باشد، افزایش قیمت خودروهای خارجی و ایجاد جو روانی است. دولت از درآمد در خصوص واردات خودرو چشم‌پوشی کرده است و دلیل آن به صورت کاملا مشخص معلوم نیست. در این صورت باید تقاضای بازار را از طریق محصولات داخلی پوشش دهیم که محصولات داخلی نیز توان رقابت با خودروهای وارداتی را ندارند. نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که دولت در سال ۹۸ هر زمان که اراده کند می‌تواند واردات را باز کند و کسری بودجه را از این طریق تامین کند.

افت شدید خدمات در سال آینده

وی در خصوص شرکت‌های واردکننده اشاره کرد: درحال‌حاضر شرکت‌های واردکننده با ۲۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند. بسیاری از شرکت‌های واردکننده به صورت کامل تعطیل شده‌اند و تابلوهای خود را پایین کشیده‌اند. شرکت‌هایی که باقی مانده‌اند به سختی در حال امرار معاش و منتظر برای تصمیم‌گیری‌های آینده در این زمینه هستند. اگر این اتفاقات به همین روال برای سال آینده نیز ادامه پیدا کند، در سال ۹۸ هیچ شرکت واردکننده نخواهیم داشت. بخشی از سود یک واردکننده در واردات خودرو است و بخش بسیار جزئی‌تر از این سود در بخش خدمات است بنابراین می‌توان انتظار داشت که در سال آینده خدمات پس از فروش نیز افت شدید پیدا خواهد کرد. هم‌اکنون نیز خدمات‌پس‌ازفروش با مشکل مواجه است و قطعات بسیاری از خودروهای وارداتی در بازار و شرکت‌ها یافت نمی‌شود. حاصل این موارد جز ایجاد دردسر و مشکل برای مردم نیست.

خودروهای داخلی توان رقابت ندارند

دادفر در رابطه با فروش خودروهای وارداتی اظهار کرد: در زمینه نگهداری یا فروش خودروهای وارداتی می‌توان گفت با توجه به این که خودروهای تولید داخل توان رقابت با خودروهای وارداتی را ندارند بعید است که صاحبان خودروهای وارداتی اقدام به فروش خودروهایشان کنند. به عنوان مثال فردی که صاحب خودرویی از برندهایی مانند بنز، ب‌ام‌و، تویوتا و یا مواردی از این قبیل است به سمت خودروهای داخلی نمی‌رود. طبق تحقیقات و مطالعاتی که انجام شده است، خریدار و متقاضی یک کالا به هیچ عنوان به دلیل اتفاقاتی که ممکن است در آینده بیفتد و امکان برطرف شدن آنها نیز وجود دارد از محصولی که صاحب آن است صرفه نظر نمی‌کند.

افزایش نرخ در راه است

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پایان در خصوص افزایش قیمت خودروهای وارداتی گفت: اگر واردات خودرو بسته باشد و برای سال آینده نیز همین اتفاق بیفتد حداقل بین ۲۵ الی ۳۰ درصد افزایش نرخ در بازار خودروهای وارداتی خواهیم داشت. در این حالت خودروهای وارداتی کالایی نایاب خواهد شد و اگر فردی به دنبال خودروهای وارداتی است خرید خودرو درحال‌حاضر بهترین انتخاب است چرا که در آینده با افزایش نرخ مواجه خواهیم شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها