|
کدخبر: 153366

نمایندگی رسمی فیات در ایران حقیقت دارد؟

یک شرکت در ایران با ادعای داشتن مجوز از فیات اقدام به پیش فروش یکی از محصولات این شرکت کرده است. اما آیا پارسیان موتور نماینده رسمی فیات ایتالیا برای تولید فیات در ایران است؟

حمل و نقل نمایندگی رسمی فیات در ایران حقیقت دارد؟

مهدی درفشی: به تازگی، شرکت پارسیان موتور اقدام به پیش فروش ون فیات دوکاتو در دو نسخه 13 و 17 نفره کرده است. نسخه 13 نفره یک میلیارد و 390 میلیون تومان و نسخه 17 نفره، با قیمت یک میلیارد و 550 میلیون تومان قیمت گذاری شده است. پارسیان موتور که خود را نماینده و شریک تجاری فیات در ایران می داند، حاضر به ارائه مستندات کافی نیست و همین موضوع، حواشی زیادی را ایجاد کرده است.

چندی پیش، بیت ران با یکی از مسئولین شرکت پارسیان موتور گفت و گو کرد. وی در توجیه نبود شفافیت در این باره معتقد است با توجه به شرایط و وجود تحریم ها، نباید جزئیات همکاری با فیات افشا شود.

استلانتیس چهارمین غول خودروسازی

استلانتیس ادعای همکاری با پارسیان موتور را رد کرد

در شرایطی که شرکت ایرانی تصمیم به محافظه کاری دارد موضوع را از طرف خارجی پیگیری شد.

گروه استلانتیس در پاسخ به ایمیلی که در اختیار بیت ران است درباره اینکه آیا با شرکت پارسیان موتور برای تولید خودرو در ایران توافق شده است؟ گفت: « فیات – کرایسلر (استلانتیس کنونی) برای تولید یا فروش خودرو در ایران، با هیچ شرکتی توافق نکرده است. علاوه بر این، با توجه به شرایط کنونی، امکان همکاری با شرکت های ایرانی وجود ندارد. بنابراین، هیچ شرکتی به نمایندگی از ما، برای تولید و فروش محصولات فیات، مجاز نیست. استلانتیس برای محافظت از حقوق خود و جلوگیری از سو استفاده، اقدامات حقوقی لازم را انجام خواهد داد.»

در مورد موضوع تولید فیات در ایران به سراغ فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو رفتیم.

بیت ران – در مورد تبلیغات و پیش فروش فیات دوکاتو توسط شرکت پارسیان موتور چه نظری دارید؟

زاوه – تاکنون هیچ تحریمی لغو نشده است. فیات نیز با وجود شدیدترین تحریم ها، ریسک حضور در بازار ایران را نمی پذیرد. همکاری و انعقاد قرارداد یک شرکت کوچک ایرانی با فیات – کرایسلر که در آمریکا به عنوان سومین خودروساز شناخته می شود، اصلا قابل تصور نیست.

پژو فرانسه پس از تحریم ها، با وجود شریک تجاری بزرگی چون ایران خودرو، مجبور به ترک ایران شد. اما فیات حاضر به انعقاد قرارداد با شرکتی که دارایی بسیاری ندارد، شده است؟! اگر بخواهیم از هر زاویه به این مسئله نگاه کنیم، امکان ندارد.

در حال حاضر، امکان واردات قطعات منفصله وجود ندارد. قرارداد پارسیان موتور با فیات شفاف نیست و به احتمال زیاد، قاچاق قطعات به صورت CKD صورت می گیرد. مثل این اتفاق، پیش تر در ایران خودرو دیزل افتاده بود.

می توانم به صراحت بگویم که قرارداد میان فیات و پارسیان موتور نامعتبر است. فعالیت شرکت هایی از این قبیل، در خوش بینانه ترین حالت به این صورت است که اگر خودرویی به مشتری تحویل دهند، از لحاظ خدمات پس از فروش، مشتریان دچار مشکل خواهند شد.

شرکای بزرگ اتحاد استلانتیس در ایران!

زاوه – درحال حاضر فیات – کرایسلر با پژو – سیتروئن ادغام شده و اتحاد استلانتیس را تشکیل داده اند. مقر استلانتیس در هلند قرار دارد. این اتحاد در بورس میلان، نیویورک و آمستردام پذیرفته شده است. اتحاد استلانتیس در ایران، دو شریک تجاری سایپا و ایران خودرو را دارد. چرا از طریق همکاری با این دو خودروساز دولتی برای بازگشت به ایران اقدامی نشده است؟ این شرکت خصوصی چه قابلیتی داشته که استلانتیس با یک شرکت قرارداد تولید خودرو در ایران را منعقد کرده است؟

نکته جالبی که وجود دارد، زمانی که خودروسازان داخلی با پژو – سیتروئن قرارداد بستند، توانستند تنها یک یا نهایتا دو محصول را در شرایط پسابرجامی وارد سبد محصولات خود کنند. در جلسات آن ها، وزیر یا نماینده آن حاضر بود.

اما هنر این شرکت خصوصی چیست که در شرایط تحریم، توانسته فول رنج محصولات فیات را در سبد محصولات قرار دهد؟

متاسفانه وزارت صنعت تاکنون هیچ واکنشی به این قضیه نشان نداده و احتمالا، یزودی شاهد تشکیل پرونده قضایی مثل برخی شرکت های دیگر، خواهیم بود. البته احتمال این هم هست که شرکت مربوطه، تعدادی خودرو را در بیرون از کشور خریداری و آن ها را به شکل قطعات منفصله وارد کشور کند. سپس در کشور، این خودروها مجددا مونتاژ شوند.

اگر شرکت پارسیان موتور نماینده رسمی فیات در ایران است، از آن ها بخواهید که یک جلسه در دفتر مرکزی فیات واقع در تورین تشکیل دهند و فیات نیز اعلام کند که در ایران، نماینده رسمی دارد!

باید اعلام شود که مدرک استاندارد تولید خودرو بر مبنای چه مدارکی صادر شده است. قراردادی که در سال 2014 در وزارت بازرگانی تحت عنوان نماینده فیات ثبت شده، با فیات گروپ اتومبیل منعقد شده است. این شرکت در سال 2010 تعطیل شد و به فیات کرایسلر اتومبیل تغییر کرد.

قابلیت شناسایی خودرو از طریق شماره VIN

بیت ران – امکان این وجود دارد که فیات شریک تجاری پارسیان موتور باشد، اما نخواهد با توجه به شرایط تحریم، خبر این همکاری رسانه ای شود؟

زاوه – واردات خودرو به صورت CKD پنهان شدنی نیست. تمامی خودروها دارای شماره VIN هستند. این استاندارد در آمریکا صادر می شود و همه خودروهای تولیدی دارای شماره VIN هستند. هر خودرویی که دارای شماره VIN است، در هر جای دنیا امکان شناسایی آن وجود دارد. تنها درصورتی همکاری میان فیات و پارسیان موتور پنهان خواهد ماند که خودروهای مونتاژ شده دارای VIN نباشند. مسلما آمریکایی ها نیز تنها این موارد را از طریق رسانه ها دنبال نخواهند کرد! آن ها به سرعت متوجه خواهند شد.

واردات خودرو به صورت CBU شدنی است اما CKD خیر

زاوه – خودروسازان خودرو را به صورت CBU به نمایندگی ها تحویل می دهند. پس از آن، نمایندگی ها وظیفه فروش خودرو را بر عهده دارند. می توان از طریق هماهنگی با کارخانه، از نمایندگی ها خودرو خرید. اگر بعد از مدتی ادعایی شود، مسائل حقوقی شرکت خودروساز را تهدید نمی کند. اما این قضیه در بحث CKD متفاوت است. برای مونتاژ خودرو، باید شریک تجاری (مونتاژ کننده) لایسنس تولید خودرو را اخذ کند. پارسیان موتور اگر مدعی تولید فیات در ایران است، باید قرارداد لایسنس تولید را در اختیار رسانه ها قرار دهد. تولید فیات در ایران نیازمند حضور کارشناس فیات در پارسیان موتور است.

فیات دوکاتو، گران برای مشتری ایرانی

زاوه – ون فیات دوکاتو بسته به نوع و امکانات چیزی در حدود 20 تا 30 هزار یورو قیمت دارد. در بالاترین حد ممکن، قیمت تمام شده این خودرو حدودا 900 میلیون تومان خواهد بود. این در حالی است که پارسیان موتور قیمت فیات دوکاتو را فراتر از یک میلیارد تومان اعلام کرده است.

به عنوان خریدار، با شرکت پارسیان موتور تماس گرفتم. از آن ها پرسیدم که ایا امکان اخذ پلاک شخصی برای نسخه 17 نفره وجود دارد؟ آن ها نیز به من پاسخ مثبت دادند! در صورتی که طبق قانون، خودروهایی با ظرفیت بالای 15 نفر باید پلاک عمومی داشته باشند!

منبع: بیتران

ارسال نظر