|
کدخبر: 181636

هشدار درباره پیک پنجم کرونا/مراقب ویروس کرونای دلتا باشید

داود ثنایی، با تشریح وضعیت فعلی کرونا در کشور نسبت به وقوع پیک پنجم کرونا در ایران به مردم و مسئولین هشدار داد.

جامعه هشدار درباره پیک پنجم کرونا/مراقب ویروس کرونای دلتا باشید

پیک پنجم شیوع کرونا در کشورمان به گفته برخی از مسئولین بهداشت و درمان در راه است.متخصصان بهداشتی بر این باورند با کاهش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و روند کند واکسیناسیون در کشور ممکن است پیک پنجم شیوع کرونا هرچه زودتر در ایران شایع شود.

مدتی بود که آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشورمان سیر نزولی قابل توجهی به خود گرفته بود. با این حال در روزهای اخیر علی رغم واکسیناسیون کرونا، به علت شناسایی گونه جدیدی از ویروس کرونا به نام ویروس کرونای دلتا (کرونای هندی) خصوصاً در مناطق جنوبی کشور تعداد شهرهای قرمز و نارنجی دوباره رو به افزایش است و برخی متخصصان و کارشناسان پیش بینی می کنند تا در ماه های آینده با پیک پنجم شیوع کرونا در ایران مواجه شویم.

احتمال وقوع پیک پنجم کرونا با ویروس کرونای دلتا

دکتر داود ثنایی، متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان فرهیختگان در مورد وضعیت کنونی کرونا در این بیمارستان و سایر مراکز درمانی کشورمان به خبرنگار اجتماعی رکنا اظهار داشت: بیمارستان فرهیختگان از ابتدای شیوع کرونا در ایران در خدمت بیماران کرونایی بوده است. ضمناً در همه پیک های کرونا و مخصوصاً پیک چهارم، بیماران کرونایی زیادی در این بیمارستان بستری و تحت درمان قرار گرفتند.

ثنایی در خصوص احتمال وقوع پیک پنجم کرونا در کشور گفت: خوشبختانه پیک چهارم شیوع کرونا را مدتی است پشت سر گذاشتیم و تعداد مراجعه بیماران سرپایی به اورژانس و تعداد بستری ها کم تر شده است. با این حال اگر ویروس کرونا رفتار و جهش های جدیدی از خودش نشان دهد، ممکن است بزودی با پیک پنجم کرونا در کشورمان مواجه شویم. ناگفته نماند که هم اکنون نیز با گسترش شیوع نوع دلتای کرونا (کرونای هندی) مخصوصاً در مناطق جنوبی کشورمان روبرو هستیم و همین عامل احتمال وقوع پیک پنجم را در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و بی احتیاطی ها در برابر کرونا افزایش می دهد.

با میزان استاندارد واکسیناسیون علیه کرونا در ایران فاصله داریم

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در توصیه به هموطنان جهت رعایت هرچه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی علی رغم کاهش آمار کرونا نسبت به چند ماه گذشته و روند واکسیناسیون علیه کرونا در ایران گفت: در حال حاضر با آمار قابل انتظاری که بایستی افراد مختلف واکسینه شوند فاصله داریم، ضمناً رسیدن به فاصله استاندارد واکسیناسیون نیز ممکن است طی ماه های آینده نیز طول بکشد. بنابراین رعایت نکات بهداشتی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، رعایت دقیق مسائل بهداشتی در ابعاد فردی و اجتماعی امری ضروری و لازم الاجراست. باید توجه داشت که در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی علی رغم واکسیناسیون و کاهش آمار ممکن است شاهد پیک پنجم باشیم و علناً تاثیر همین مقدار واکسیناسیون نیز کمرنگ شود.

گروه های پرخطر سریع تر واکسینه شوند

داود ثنایی در پایان و خطاب به مسئولین بهداشت و درمان، ستاد ملی مبارزه با کرونا و مردم گفت: اصلی ترین درخواستی که از مسئولین و مردم داریم آن است که واکسیناسیون گروه های پرخطر سریع تر از قبل انجام شود، از ایجاد تجمعات و فراهم آوردن امکان دوباره سفرهای غیرضروری و دورهمی های بی فایده جلوگیری و پرهیز شود. باید گفت اگر به این توصیه ها جامه عمل بپوشانیم قطعاً می توانیم از شکل گیری پیک پنجم شیوع کرونا در کشور جلوگیری کنیم. واقعیت این است که در ۱۵ ماه اخیر کادر درمان کشور متوجه نشدند که چطور زندگی کردند و همه هدف آن ها بهبود وضعیت سلامت کشور بود. بنابراین انتظار ما از مردم نیز رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در جهت کاهش هر چه بیشتر آمار کروناست.

منبع: رکنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها