|
کدخبر: 159120

نتایج امیدوارکننده در کشف درمان خوراکی کرونا

شرکت داروسازی بزرگ مرک و یک آزمایشگاه آمریکایی نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایش دارویی که به‌ صورت خوراکی برای مقابله با کووید-۱۹ تجویز شده است، گزارش کردند.

جامعه نتایج امیدوارکننده در کشف درمان خوراکی کرونا

محققان یک شرکت داروسازی بزرگ و مشهور جهان می‌گویند دستاوردهای جدیدشان می‌تواند باعث رسیدن به داروی خوراکی درمان کووید-۱۹ شود.«شرکت داروسازی بزرگ مرک و یک آزمایشگاه آمریکایی نتایج امیدوارکننده‌ای را در آزمایش دارویی که به‌ صورت خوراکی برای مقابله با کووید-۱۹ تجویز شده است، گزارش کردند. به‌ گفته این تیم تحقیقاتی، این دارو به کاهش بار ویروسی بیماران کمک می‌کند.

وندی پینتر، رئیس ارشد پزشکی شرکت آمریکایی Ridgeback Biotherapeutics درباره این داروی تازه کشف‌شده می‌گوید: در زمانی که نیاز مبرمی به درمان ضد ویروسی علیه ویروس SARS-CoV-۲ وجود دارد، ما با این داده‌های اولیه دلگرم هستیم.

شرکت مرک در ژانویه کار روی ۲ کاندیدای واکسن کووید را متوقف کرد اما تحقیق در مورد ۲ محصول برای درمان این بیماری را با فشار مضاعف دنبال کرد. این دارو به شکل قرص و با نام molnupiravir توسط شرکت آمریکایی Ridgeback Biotherapeutics ساخته شده است. مرک در جلسه‌ای با متخصصان بیماری‌های عفونی عنوان کرد که این دارو پس از یک بازه ۵روزه درمان باعث کاهش قابل توجه بار ویروسی بیماران شده است. فاز ۲-a آزمایش – آزمایش‌های دارویی قبل از تأیید محصول ۳ فاز را سپری می‌کنند - در بین ۲۰۲ فرد غیر بستری با علائم کووید-۱۹ انجام شد و از نظر ایمنی هیچ مشکلی به‌ وجود نیامده است. ضمنا از ۴ مورد عارضه جدی که گزارش شده است، هیچ‌یک از آنها مربوط به مصرف این دارو نبوده است. داروهای خوراکی ضد ویروسی مانند اوسلتامیویر (تامیفلو) و زنامیویر (رلنزا) گاهی برای آنفلوآنزای فصلی تجویز می‌شوند اما محققان هنوز چیزی مشابه برای مبارزه با ویروس کرونا پیدا نکرده‌اند.

ویلیام فیشر، محقق ارشد تحقیق و استاد پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید: یافته‌های این مطالعه - کاهش سریع بار ویروسی در افراد مبتلا به کووید-۱۹ در مراحل اولیه که تحت درمان با مولنوپیراویر قرار دارند - امیدوارکننده است که اگر با مطالعات اضافی پشتیبانی شود، می‌تواند پیامدهای مهمی را در بهداشت عمومی داشته باشد؛ به‌ویژه در شرایطی که معضل جهانی کرونا همچنان ادامه دارد.

مرک همچنین در حال کار روی یک درمان خوراکی دیگر علیه کووید-۱۹ به نام MK-۷۱۱ است. نتایج اولیه آزمایش‌های بالینی در ژانویه، کاهش ۵۰درصدی خطر مرگ یا نارسایی تنفسی در بیماران بستری با کووید-۱۹ را نشان می‌دهد.

کمک داروی نقرس به درمان کووید-۱۹

تعداد مبتلایان به عفونت‌های ویروس کرونا تقریبا به ۱۱۵میلیون رسیده است و انواع جدید و بسیار قابل انتقال آن، محققان را وادار کرده است تا استراتژی‌های خود را تغییر داده و از داروهای موجود برای کمک به پایان پاندمی در کنار واکسیناسیون کمک بگیرند.

محققان دانشگاه آکسفورد اعلام کرده‌اند با نشانه‌های مثبتی که از داروی کلشیسین که برای درمان نقرس استفاده می‌شود در معالجه بیماران مبتلا به کووید-۱۹ دیده‌اند، آن را در یک مطالعه بزرگ در انگلیس مورد آزمایش قرار خواهند داد.

این دارو پیش از این در کانادا موجب کاهش میزان پذیرش بیماران در بیمارستان شده است اما محققان می‌گویند که در مورد چگونگی تأثیر آن بر زمان بهبودی، کنترل شدت علائم و جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان هنوز اطلاعات زیادی در دست نیست.

این آزمایش با حمایت دولت انگلیس و به نام PRINCIPLE، دارویی را ارزیابی می‌کند که ممکن است در ۱۴ روز اول عفونت کووید-۱۹ منجر به بهبود سریع‌تر بیماران و عدم‌ نیاز به مداخله بیشتر یا بستری در بیمارستان شود. در ابتدای سال‌ جاری، این مطالعه استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های رایج مانند آزیترومایسین و داکسی‌سایکلین را به‌ عنوان درمان‌های احتمالی رد کرد و هنوز در حال مطالعه روی داروی آسم به نام بودسونید است.

با وجود واکسن‌های موفق و سایر اقدامات قابل پیشگیری، یک درمان قطعی که فازهای آزمایشی را با موفقیت پشت سر گذاشته و اثربخشی آن در یک جامعه ثابت به اثبات رسیده است، نقش مهمی در پایان دادن به این بیماری همه‌گیر مهلک دارد.

به‌ گفته تیم تحقیقاتی در این مطالعه، افراد بزرگسال بین ۱۸ تا ۶۴ سال با تنگی نفس ناشی از بیماری کووید-۱۹ یا برخی بیماری‌های زمینه‌ای که آنها را در معرض خطر ابتلا به کووید-۱۹ قرار می‌دهد، یا افراد بالای ۶۵ سال می‌توانند برای آزمایش با داروی نقرس داوطلب شوند.

کلشیسین یک داروی ارزان‌قیمت است که پیش از این نیز در یک مطالعه انگلیسی با نام RECOVERY مورد آزمایش قرار گرفته بود. این آزمایش بزرگ‌ترین آزمایش درمانی در جهان برای بیماران بستری کووید-۱۹ به‌ حساب می‌آمد.

 

منبع: همشهری

ارسال نظر