|
کدخبر: 150806 سهیل فرزین

زادبوم در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

کیفیت محصولات صادراتی زیر ذره بین سازمان توسعه تجارت

زادبوم گفت: برای طراحی یک استراتژیک برای صادرات کشور باید راهبرد تعریف کنیم و در وهله بعد به مدیریت کیفیت صادرات بپردازیم.

تجارت کیفیت محصولات صادراتی زیر ذره بین سازمان توسعه تجارت

توجه به امر کیفیت تولیدات یکی از اصلی ترین موضوعاتی است که صادرکنندگان به منظور صادرات با الگوی صحیح باید مورد توجه قرار دهند. توجه به کیفیت در مقوله صادرات موضوع مهمی است که اهمیت آن بر هیچ کس پوشیده نیست. کیفیت، اصلی ترین عامل توسعه صادرات است، اما بسیاری از تجار کشور در امر صادرات به مقوله کیفیت و مقررات آن آشنایی ندارند. حال چگونه می توان از صادرات محصولات بی کیفیت به خارج از مرزها جلوگیری کرد و صادرکنندگان چگونه می توانند کیفیت محصولات تولیدی خود را افزایش دهند؟

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در بخشی از گفتگویی تفصیلی با حمید زادبوم رییس سازمان توسعه تجارت، این موضوع را مطرح کرد. در ادامه واکنش زادبوم به ضرروت افزایش کیفیت محصولات صادراتی و نقش سازمان توسعه تجارت در این خصوص را مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید:

زادبوم در ابتدای صحبت های خود بر لزوم افزایش کیفیت تولیدات داخلی در راستای افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی تاکید کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت طی دو دهه اخیر به صورت مداوم موضوع افزایش کیفیت محصولات صادراتی را مورد تاکید قرار داده است.

زادبوم (16)

وی افزود: ما در سازمان توسعه تجارت، نظامی به نام مدیریت کیفیت صادرات را داریم. یکی از موضوعاتی که در پروژه های مشترک سازمان توسعه تجارت با سازمان تجارت بین الملل مد نظر قرار گرفته موضوع مدیریت کیفیت است. برای اجرای این پروژه یک تیم قبل از شیوع ویروس کرونا وارد کشور شدند. این گروه بعد از بازدید از موسسه استاندارد و شرکت های زنجیره صادراتی به این باور رسیدند که ما پتانسیل پیاده سازی نظام جامع کیفیت صادراتی را داریم. حتی یکی از آن افراد معتقد بود که ما می توانیم در قالب صادرکننده خدمات کیفیت سنجی استاندارد نیز عملکرد درخشانی داشته باشیم. برای طراحی یک استراتژیک برای صادرات کشور باید راهبرد تعریف کنیم و در وهله بعد به مدیریت کیفیت صادرات بپردازیم.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه از زمان وزارت آقای غضنفری بر وزارت صمت توجه به افزایش کیفیت محصولات تولیدی مورد توجه قرار گرفت، گفت: ما سعی می کنیم در نظام صادراتی کیفیت صادرات را از راه های مختلف مانند مقررات صادراتی و تعیین مشوق ها کنترل کنیم. موضوع استقرار نظام جامع برای مدیریت کیفیت صادرات از موضوعات مورد توجه سازمان توسعه تجارت است که اقداماتی نیز در این خصوص انجام شده است. البته گفتنی است که بخش اعظمی از افزایش کیفیت محصولات صادراتی مربوط به بخش تولید است. وظیفه ما نیز سیگنال صادراتی به تولیدات است. تولید صادراتی نیز باید از نظام صادراتی تبعیت کند.

تلاش برای رسیدن به اهداف تجاری کشور در افق ۱۴۰۴

زادبوم در بخش دیگری از صحبت های خود به افق جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۴۰۴ اشاره کرد و گفت: بر اساس این چشم انداز ما در حوزه های مختلف مانند صنایع دفاعی، فناوری و غیره باید به هدف گذاری های پیش بینی شده می رسیدیم. خوشبختانه صنایع دفاعی کشور و علم و فناوری در حال حاضر جزو برترین های منطقه است اما بخش اقتصاد و تجارت ما بنا به دلایل متعدد تا کنون نتوانسته به هدف گذاری مد نظر نزدیک شود. البته اقداماتی در این خصوص صورت گرفته و ما امیدواریم که تا سال ۱۴۰۴ اقدامات بیشتری انجام شود. بخش های نظامی و امنیتی با روحیه انقلابی مشغول به فعالیت هستند و به طور حتم بهتر از بخش های دیگر اقدامات فوق العاده ای را رقم زده اند.

وی گفت: در حوزه تجارت بخش خصوصی فعال است و سازمان توسعه تجارت به عنوان سیاست گذار عمل می کند. در همین راستا ما تمام تلاش خود را می کنیم که مسیر تجارت خارجی کشور هموار شود. بخش خصوصی نیز تا جایی که توان داشته خوب عمل کرده است. امیدواریم در این سال های باقی مانده تا سال ۱۴۰۴ بتوانیم به اهداف و دستاوردهای بهتری دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها