|
کدخبر: 110082 سهیل فرزین

نایب‌رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با گسترش نیوز:

کدام چالش ها مسیر صادرات کشور را تغییر می دهد؟

عباس آرگون با اشاره به اینکه یکی از مشکلات صادرکنندگان در زمان تحریم موضوع نقل و انتقال پول است چالش هایی که مسیر صادرات کشور را با مشکلات بزرگ مواجه می کند را تشریح کرد.

تجارت کدام چالش ها مسیر صادرات کشور را تغییر می دهد؟

تجارت یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کشوری است که با بسیاری از بخش‌های مهم دیگر همچون تولید، نیروی انسانی و درآمد‌های کشور در ارتباط مستقیم قرار دارد که شیوع ویروس کرونا بخش تجارت کشور را با مشکلات بی سابقه ای روبرو کرد.

تجارت در ایران تا قبل ازشیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به دلیل حجم بالای واردات و صادرات بسیار فعال بود اما همان طور که گفته شد شیوع ویروس کرونا روند تجارت کشور را با اختلال روبه‌رو کرد تا جایی که برخی از صادرکنندگان نسبت به صادرات محصولات خود دلسرد شدند.

صادرکنندگانی که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با مشکلات ریز و درشت زیادی روبرو بودند روزهای به شدت سختی را سپری می کنند.

خبرنگار گسترش‌نیوز در خصوص دریافت آخرین وضعیت صادرکنندگان در شرایط کنونی و چالش های موجود در مسیر صادرات گفت و گویی را با عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران و نایب‌رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:

صادرات در زمان تحریم

عباس آرگون در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: صادرات در شرایط عادی روند مخصوص خود را دارد ولی در شرایط کنونی تحریم ها که به نوعی ما در تمام مشکلات هستند و شروع ویروس کرونا مشکلاتی را برای صادرکنندگان ما به وجود آورده است.

عباس-آرگون

 وی در ادامه تصریح کرد: در شرایط عادی صادرکنندگان از طریق نظام بانکی اقدام به صادرات محصولات خود می کنند و تمام اقدامات لازم برای صادرات از مجاری قانونی انجام می‌شود؛ اما در زمان تحریم شرایط متفاوت است چرا که صادر کننده عملاً ابزاری به نام نظام بانکی برای صادرات محصولات خود ندارد و در این شرایط دایره خریداران نیز محدود می‌شود،‌ زیرا برخلاف شرایط عادی صادر کننده نمی تواند با تمام کشورهای دنیا مراوده تجاری داشته باشد؛ چراکه کشورها به دلیل شرایط تحریمی در خصوص برقراری ارتباط تجاری با احتیاط رفتار می کنند.

عضو اتاق بازرگانی تهران در ادامه عنوان کرد: کشورهایی که با صادرکنندگان مراودات تجاری دارند با قیمت مناسب تری از صادرکنندگان خرید انجام می دهند چرا که وقتی دایره خریداران محدود می شود قدرت چانه‌زنی کشورهای خریدار نیز بالا می‌رود.

آرگون در ادامه بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات صادرکنندگان در زمان تحریم موضوع نقل و انتقال پول است، بعضا پیش می آید که شرایط نقل و انتقال پول به کشور موجب صرف هزینه‌های اضافی برای صادرکنندگان می‌شود با این حساب صادرکنندگان کشور در شرایط تحریم با مشکلاتی مانند افزایش هزینه نقل و انتقال پول، فروش با قیمت پایین‌تر و افزایش ریسک مسدود شدن پول در کشورهای هدف صادراتی روبه‌رو هستند و به عبارتی می‌توان گفت تمام این موارد حاشیه سود صادر کننده را کاهش و ریسک صادرکنندگان را افزایش می‌دهد.

بازگشت ارزهای صادراتی

نایب‌رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی در ادامه با تاکید بر لزوم بازگشت ارزهای صادراتی توسط صادر‌کنندگان به کشور خاطرنشان کرد: صادر‌کنندگان برای بقای فعالیت خود باید ارزهای صادراتی خود را به کشور بازگردانند چرا که فرایند صادرات یک فرایند مدام است و برای ادامه این روند صادرکنندگان به این ارزها احتیاج دارند.

 عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: بسیاری از چالش‌هایی که صادرکنندگان در حال حاضر با آنها روبرو هستند با تسهیل گری دولت قابل رفع است؛ به عنوان مثال بعضی از واردکنندگان اقدام به واردات کردند و تمام شرایط برای ترخیص این کالاها که مورد نیاز خطوط تولید کارخانه ها نیز هست فراهم شده است اما به دلیل طولانی بودن بروکراسی های اداری ترخیص این کالاها حدود ۴۵ تا ۶۰ روز به طول می انجامد.

آرگون در ادامه گفت: می‌توان با ایجاد تغییراتی در قوانین، ترخیص این کالاها را سرعت بخشید تا صادرکننده دچار ضرر و زیان نشود و کالا با سرعت بیشتری به مجاری تولید برسد و در این میان صادر کننده نیز بتواند رفع تعهد کند.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ظرفیت صادراتی کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: متاسفانه کشور ما به دلیل اینکه درآمدهای سرشار از توسعه صادرات نفتی داشته است کمی دیر به حوزه صادرات کالاهای غیرنفتی ورود کرده است و در این میان از ظرفیت کشورهای همسایه نیز غافل بوده است؛ ما نتوانسته ایم نیازهای کشورهای همسایه را احصاء کرده و بر اساس آن نیازها تولید خود را افزایش دهیم.

آرگون در ادامه با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا نظام عرضه و تقاضای دنیا را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: امید است که در شرایط تحریم که درآمدهای نفتی کشور به شدت کاهش پیدا کرده است بتوانیم صادرات غیر نفتی بیشتری را انجام دهید تا از این طریق به اشتغال پایدار در این حوزه نیز برسیم.

ایجاد شرکت های مدیریت صادرات

 وی در ادامه به ظرفیت صادراتی شرکت های کوچک اشاره کرد و گفت: بیشتر شرکت‌های کوچک امکان صادرات ندارند و شیوع ویروس کرونا و شرایطی که این ویروس به وجود آورده نیز مانع از حضور این شرکت ها در نمایشگاه ها شده است ولی می‌توان شرکت‌های بزرگی در قالب شرکت مدیریت صادرات تشکیل داد تا این شرکت ها با تحت پوشش قرار دادن تعدادی از شرکت‌های کوچک و متوسط محصولات تولیدی این شرکت ها را در کشورها و نمایشگاه‌های مختلف بین المللی به فروش برساند و برای این شرکت ها بازاریابی ‌کند.

آرگون در پایان بر اهمیت تنوع دادن به سبد کالاهای صادراتی کشور تاکید کرد و اظهار داشت: وقتی صادر‌کننده تنها به چند کشور محدود صادرات دارد ریسک بالایی را متقبل می‌شود؛ زیرا در صورتی که یکی از این کشورها بنا به هر دلیلی تصمیم به قطع مراودات تجاری خود بکنند صادر کننده با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد و یکی از بازارهای هدف صادراتی خود را که به سختی به دست آورده است را از دست خواهد داد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها