|
کدخبر: 189093

حذف توییتر از دستگاه‌های دولتی هند

توییتر به سرعت جایگاه خود به عنوان ابزار ارتباطی محبوب بسیاری از سازمانها و وزارتخانه های هند را از دست می دهد و رقیب هندی اش Koo جای این شبکه اجتماعی آمریکایی را می گیرد.

برجسته ترین نمونه مهاجرت از توییتر، آشوینی وایشناو، وزیر فناوری اطلاعات جدید هند است. وی که ماه جاری عهده دار این سمت شد، حساب جدیدی در سرویس Koo باز کرد و پس از آن از بازبینی پایبندی توییتر به مقررات جدید خبر داد و انتشار اطلاعات در حساب توییتر خود با ۲۵۸ هزار هوادار را متوقف کرد.

یک مقام دولتی در امور رسانه ای که مایل نبود نامش فاش شود، به رویترز گفت: دولت هند به دنبال ایجاد جایگزینی برای توییتر است.

یک مقام ارشد در واحد فناوری اطلاعات حزب بهاراتیا جاناتا گفت: سایر وزارتخانه ها و اعضای این حزب حاکم که از رفتار مبارزه جویانه توییتر به خشم آمده اند، نظر مشابهی دارند.

دولت نارندرا مودی، نخست وزیر هند نخستین بار در فوریه با توییتر که حاضر نشد حسابها و پستهای مربوط به اعتراض کشاورزان هندی را مسدود کند، مشکل پیدا کرد.

توییتر مدعی بود بعضی از این درخواستها مطابق با قوانین هند نبوده اند. در نتیجه اختلاف مذکور بعضی از وزیران هندی به تبلیغ سرویس Koo پرداختند که برخلاف توییتر امکان ارسال محتوا به هشت زبان هندی را دارد و دانلود این اپلیکیشن در مدت دو روز ۱۰ برابر افزایش یافت و به بیش از سه میلیون دانلود رسید و شمار مشترکشان در مدت ۱۶ ماه فعالیت به هفت میلیون نفر رشد کرده است.

توییتر که حدود ۱۷.۵ میلیون کاربر در هند دارد، شاهد افزایش تنش با دولت هند به خصوص بر سر عدم عمل به مهلت ۲۵ ماه مه برای تعیین مسئولانی به منظور عمل به مقررات جدید رسانه اجتماعی بوده است. همچنین این شرکت هدف پنج بازرسی پلیس در قسمتهای مختلف هند بوده که مدعی بوده اند این شرکت آمریکایی از پلتفرم خود سوءاستفاده کرده است.

توییتر درباره استفاده دولت هند از سرویس Koo اظهارنظر نکرده اما اعلام کرده که با وزیران و مقامات مختلف همکاری دارد و نقش مهمی در مدیریت فاجعه در بحبوحه شیوع کرونا ایفا کرده است.

مودی که ۶۹.۸ میلیون هوادار در توییتر دارد، هنوز به Koo نپیوسته که بارزکننده گستردگی حضور توییتر در هند است در حالی که بسیاری از وزیران و وزارتخانه های هندی همچنان از هر دو پلتفرم استفاده می کنند.

رشد مخاطبان Koo را می توان در حساب وزارت بازرگانی هند مشاهده کرد که اکنون ۱.۲ میلیون هوادار دارد در حالی که حساب توییتری این وزراتخانه ۱.۳ میلیون هوادار دارد.

دولتهای ایالتی دست بکار شده اند؛ واحد مدیریت بحران ایالت اوتارپرادش که پرجمعیت ترین ایالت هند است، با ارسال توییتی از حدود ۲۲ هزار هوادارش خواسته است به Koo ملحق شوند که در آنجا تنها ۹۹۲ هوادار دارد تا از جدیدترین اطلاعات مطلع شوند.

رفتار سردی که بسیاری از مقامات در قبال توییتر نشان می دهند برخلاف گذشته است که مودی و حزب بهاراتیا جاناتا از این پلتفرم برای ارتباط با مردم به خصوص در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۴ و همچنین در دیپلماسی استفاده کرده بودند. مودی و جک دورسی، مدیرعامل توییتر در سال ۲۰۱۸ که در دهلی نو دیدار کردند لبخند به لب داشتند و در آن زمان نخست وزیر هند توییت کرده بود که دوستان خوبی در این پلتفرم پیدا کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اپلیکیشن Koo اعلام کرده که هیچ برنامه ای برای جذب دولت نداشته و کمپین مودی برای ترویج کسب و کارهای بومی به رشد این اپلیکیشن کمک کرده است.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر