|
کدخبر: 60264

کارشناس مسائل اقتصادی در در گفت‌وگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

تولد ابرتورم با حذف ۴ صفر از پول ملی

بختیار گفت: اکنون شرایط مناسبی برای حذف ۴ صفر از پول ملّی نیست و با این اقدام باید منتظر تولد یک ابرتورم در اقتصاد ایران باشیم.

گسترش نیوز: سهراب بختیار کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد تغییر پایه‌پولی اظهار کرد: لایحه پیشنهادی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف ۴صفر در هیات دولت تصویب شد و بر این اساس هر ۱۰ هزار ریال معادل یک تومان و هر تومان معادل ۱۰۰ریال جدید است.

sohrabbakhtiar.JPG

نسخه حذف صفر برای کشورهای درگیر با ابرتورم

بختیار ادامه داد: عزم جدّی دولت برای نهایی کردن این مصوبه به قدری بوده که به دنبال تصویب آن به طور ۲فوریتی و خارج از نوبت به صحن علنی مجلس است.

وی افزود: دولتی‌ها از کاهش هزینه‌های چاپ و نشر اسکناس و ضرب مسکوک، کاهش تبعات نقل و انتقالات سنگین مالی در مبادلات روزانه، خارج شدن مسکوکات از چرخه مبادلات اقتصادی، حفظ برابری و کارایی پول ملّی، کاهش صدور چک‌های بانکی، چک پول و عملکرد‌های بین بانکی و... به‌عنوان اهداف مثبت این طرح یاد می‌کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی اضافه کرد: این فرمول اقتصادی در کشورهایی مرسوم است که سایه سنگین اَبَرتورّم را بر اقتصاد خود حس می‌کنند و با اتخاذ تدابیری از پیش تعیین شده به تسهیل در مبادلات پولی و کاهش هزینه‌های چاپ و در نهایت بالا بردن ارزش برابری پول ملّی خود با ارزهای معتبر جهانی روی‌ می‌آورند.

تجربیات تلخ و شیرین کشورها از حذف صفر

بختیار تشریح کرد: این روش بیشتر در قرن ۲۰ میلادی متداول بوده و اقتصاددان‌ها در ابتدای قرن ۲۱ میلادی استقبال کمتری از این رویّه، نشان دادند.

وی ابراز کرد: نخستین کشوری که با انجام این طرح توانست بر اَبَرتورّم خود فائق آید، آلمان غربی بود. این کشور در سال ۱۹۶۰ میلادی و با برنامه‌ریزی هوشمند و هدفمند در ۲ دهه توانست ابر تورّم موجود در اقتصاد این کشور در سال‌های بعد از اتمام جنگ جهانی دوّم را مهار کرده و با ادامه روال اصلاحات اقتصادی پس از گذشت ۳دهه اقتصاد ورشکسته این کشور را تبدیل به قدرت بلا منازع اقتصادی در دنیا شده است.

بختیار تصریح کرد: در کنار این تجربه موفّق ژرمن‌ها شاهد تجربه‌های تلخی نیز در عرصه جهانی بودیم کشورهایی همچنین برزیل با حذف ۱۸ صفر از پول ملّی و آرژانتین با ۱۳ صفر از پول ملی، دهه‌ها درگیر اُفت ارزش پول ملّی خود بودند و در نهایت با اتخاذ اصلاحات عظیم اقتصادی با صرف هزینه‌های مالی و زمانی بسیار زیان بار، وضعیت را به سوی پایداری و ثبات رساندند و با بازگشت اعتماد روانی مردم به واحد پول رسمی، متحمّل هزینه‌های هنگفتی شدند.

راه‌ نجات اقتصاد کشور تغییر پایه پولی نیست

وی معتقداست: آنچه ملموس است پول فقط ضریب تبدیل خدمات و کالا به واحد پول است و حذف صفر از آن هیچگونه تاثیر مثبتی بر اشتغال، تورّم و جذب سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: با شرایط موجود و با توجّه به نوسانات شدید در متغیّر‌های کلان اقتصادی در کشور حذف ۴ صفر از واحد پول ملّی را به هیچ وجه صلاح نیست و یقین دارم این طرح نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر شاخص‌های اقتصادی ندارد بلکه در دراز مدّت باعث ایجاد تورّم عظیم تری در ایران می‌شود.

بختیار تاکید کرد: اجرای نادرست این طرح در شرایط فعلی، می‌تواند اثرات منفی تحمیلی بیشماری به اقتصاد کشورمام وارد سازد. اکنون شرایط مناسب اجرا این فرمول مهیا نیست.

تهدیدهای حذف صفر از واحد پولی

وی تصریح کرد: اجرای این طرح در شرایط فعلی اثر منفی مستقیم بر رشد صادرات گذاشته و حجم صادرات در کشور را بشدّت کاهش می‌دهد که این امر در نهایت باعث کاهش منابع ارزی حاصل از صادرات در کشور می‌شود.

به گفته بختیار، با توجّه به قدرت قیمت‌گذاری مولفه‌های اقتصادی و ایجاد اعداد اعشاری و غیر رُند میل به گِرد کردن به سمت اعداد بالاتر باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در جامعه و در نهایت افزایش نرخ رِزق روزمره مردم می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: با در نظر گرفتن دوره زمانی مشخص برای جمع آوری و اِمحا اسکناس، مسکوکات و جایگزینی اسکناس قدیم و جدید، دولت متقبّل هزینه بسیار سنگینی در این رابطه خواهد شد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: با وجود تورّم بیش از ۴۰ درصدی در جامعه، اثرات مثبت حذف ۴ صفر در اقتصاد، خنثی و شُک‌های حاصل از تبعات منفی آن باعث ایجاد تورّم‌های جهشی می‌شود. بنابراین جهت رسیدن به نتایج مطلوب این طرح و مشاهده اثرات مثبت آن در مهار تورّم نیاز به بستر‌سازی وسیع اقتصادی محسوس است.

بختیار خاتمه داد: بنابراین ضمن ادامه اصلاحات اقتصادی نظام بانکی و پولی و در راس آن استقلال بانک مرکزی از دولت، کاهش نرخ ارز در تنش‌های موجود و آرزوی تحقّق ثبات ارزی به‌عنوان سرآغاز زیر ساخت‌های حذف صفر از پول ملّی، فرآیند حذف صفر از واحد پول ملّی را به زمان مناسب‌تری موکول کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها