|
کدخبر: 60160

۵ نکته مهم درمورد حذف اشتباه صفرها از پول ملی

طاهری گفت: قبل از حذف صفر دولت بايد اقداماتی همچون کنترل تورم، ثبات در قیمت‌گذاری نرخ ارز بر اساس سیستم عرضه و تقاضا، اصلاح سيستم بانكي و سوددهی آن، ساماندهی سيستم يارانه‌ای كشور، کاهش چاپ پول و... انجام شود. در غیر این صورت به سرنوشت ونوزولا دچار می‌شویم.

گسترش نیوز:‌ غلامحسین طاهری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد موافقت هیات‌دولت‌ با حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار کرد: با حذف صفر‌ از پول ملی امکان ایجاد سردرگمی در مباحث داخلی و خارجی به وجود می‌آید.

hazfesefrepol.jpg

طاهری ادامه داد: هيچ يك ازتئوری هاي اقتصادي رابطه اي بين حذف صفر و كاهش تورم را تاييد نمي كنند.

وی افزود: به‌طور مثال كشور ونزوئلا دچار ابر تورم شده بود و قيمت ارز، نقدينگی و... به طور روزانه رشد می‌کرد و به همان تناسب ارزش پول ملی کاهش میافت.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: دولت با این اقدام سعی دارد تا جنبه روانی این امر را سامان بخشد.

وی افزود: در ونوزولا هر دلار معادل ٥.٠٠٠.٠٠٠ بوليوار بود و مردم عملا سه صفر را حذف كرده بودند و پنج ميليون را پنج هزار مي خواندند. در ایران نیز چنین دوگانگی در مبان ریال و تومان به وجود آمده است و دولت گمان می‌کند با این اقدام می‌تواند ثبات نسبی به این موضوع ببخشد.

طاهری با اشاره به اینکه بزرگترين اسكناس قبل از حذف صفر صد بوليواری بود، تشریح کرد: در ونوزولا اسكناس‌های موجود در مقابل اين تورم ناچيز بودند. به همین سبب مافيا اسكناس‌ها را به مرز كلمبيا می‌بردند و برای قاچاق استفاده میكردند. دولت در این اقدام علاوه بر جنبه‌های تزئینی باید به تهدیدهای این‌ چنینی و تجربیات دیگر کشورها توجه کند.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد: تنها مزیت این اقدام حسابرسی آسان‌تر و جنبه روانی آن است چراکه امکان اینکه نرخ اسمي ارز و قدرت اسمي تومان بالا برود اما نرخ واقعي آن قدرت خريد كافی نداشته باشد، وجود دارد.

وی معتقداست: از آنجا که با حذف چهار صفر پول ملی رقم‌ها كوچك می‌شوند، احتمال می‌رود سطح عمومی قيمت‌ها رشدی قابل توجه داشته باشد و يا به عبارت دیگر تورم سريع‌تر اتفاق بیوفتد.

کارشناس مسائل اقتصادی ابراز کرد: یکی دیگر از معایب حذف صفر از پول ملی مربوط به هزينه سنگينی است که سيستم بانكی و سازمان‌ها و شركت‌ها دولتی و خصوصی برای به‌روز شدن متحمل می‌شوند.

طاهری خاتمه داد: در حقیقت حذف صفر چاره كار نيست و قبل از حذف صفر دولت بايد اقداماتی همچون کنترل تورم، ثبات در قیمت‌گذاری نرخ ارز بر اساس سیستم عرضه و تقاضا، اصلاح سيستم بانكي و سوددهی آن، ساماندهی سيستم يارانه‌ای كشور، کاهش چاپ پول و... انجام شود. در غیر این صورت به سرنوشت ونوزولا دچار می‌شویم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها